اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۵۹

نرخ تورم دی‌ماه به‌2/13درصد کاهش یافت

تعادل بانک مرکزی خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 را به شرح زیر اعلام کرد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی ماه‌ 1394 به عدد 232.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش یافت. این شاخص در دی ماه‌ 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9.6درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است که تورم آذرماه 13.7درصد اعلام شده بود.


هزینه‌های نگران‌کننده

در بودجه 95

فارس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درآمدهای بودجه ۹۵ خوشبینانه فرض شده و افزایش هزینه‌ها نیز نگران‌کننده است. ایرج ندیمی به ارزیابی لایحه بودجه سال 95 کل کشور پرداخت و اظهار کرد: تحقق درآمدها در لایحه خوشبینانه دیده شده اما چون مصارف مقابل آن در نظر گرفته شده است، نگران‌کننده خواهد بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: البته علائمی مبنی بر افزایش فروش نفت وجود دارد و آن را می‌پذیریم، اما درنهایت با توجه به همه جوانب و اینکه هزینه‌ها غیرقابل تغییر است، دولت با کسری بودجه روبه‌رو خواهد شد. وی به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌یی پرداخت و عنوان کرد: اعتبار این بخش حداکثری دیده شده و اگر عملی نشود، با توجه به اینکه موضوع به تحرک اقتصادی برمی‌گردد، مشکلاتی در زمینه رشد ایجاد می‌کند. مهم‌ترین کار واقعی شدن ارقام مربوط به طرح‌های عمرانی است و باید تخصیص 75 تا 100درصدی داشته باشد. ندیمی ادامه داد: در حال حاضر متوسط 16هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها پرداخت شده، در حالی که مصوب بودجه سال جاری بیش از 50هزار میلیارد تومان بوده بنابراین حدود 31 درصد منابع این بخش محقق شده است. به گفته این نماینده مجلس از بودجه سال 95، توقع زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه‌های دولت حداکثری بوده، عملا رشد و شکوفایی را با مشکل مواجه می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی دیگر از مباحث جدی در لایحه را مربوط به منابع واگذاری دارایی‌های مالی دانست و تصریح کرد: حداقل منابع برای واسپاری و کوچک‌سازی پیش‌بینی شده و دولت با توجه به افزایش هزینه‌ها، باید به سمت چابک‌سازی حرکت کند، البته این پیشنهاد دولت بوده و امکان تغییر آن در مجلس وجود دارد.


«سهام عدالت»

خصوصی‌سازی نیست

تسنیم رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس این سازمان ۱۴۰هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده گفت: از این میزان ۳۰هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و ۳۰هزار میلیارد تومان در قالب رددیون بوده که هیچ یک خصوصی‌سازی تلقی نمی‌شوند. پوری‌حسینی گفت: از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی‌سازی در سال 80 و طی 14سال گذشته، بالغ بر 140هزار میلیارد تومان سهم و دارایی دولت واگذار شده است. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: از این میزان واگذاری حدود 30هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و حدود 30هزار میلیارد تومان در قالب رددیون دولت به دستگاه‌های طلبکار واگذار شده است که هیچ یک خصوصی‌سازی تلقی نمی‌شوند. وی ادامه داد: از 80 هزار میلیارد تومان باقیمانده نیز حدود 60درصد از واگذاری‌ها به نهادهای عمومی و شبه‌دولتی واگذار شده است و در مجموع این‌گونه می‌توان گفت که در 14سال گذشته بین 15 تا 20میلیارد دلار از تصدی دولت کاسته شده و به بخش خصوصی رسیده است. وی با بیان اینکه چرا کشوری مانند ایران با پتانسیل و منابع طبیعی سرشار اقتصاد قوی ندارد، گفت: واقعیت تلخ این است که متاسفانه دولت‌ها بیش از اندازه در اقتصاد پیشروی کرده‌اند.


تصویب لایحه بودجه 95

به سال آینده موکول شد

فارس جعفر قادری، درباره وضعیت تصویب کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و پیش‌رو بودن انتخابات، امکان تصویب بودجه سال 95 وجود ندارد، بنابراین بررسی لایحه بودجه بعد از انتخابات مجلس شروع خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، باید بودجه دودوازدهم ارائه دهد، تصریح کرد: اینکه دولت در برابر این موضوع مقاومت می‌کند، درست نیست و باید طبق قانون عمل شود تا پایان سال نیز می‌توان بودجه دودوازدهم را تصویب کرد.


سهم 2درصدی بهره‌وری

در رشد اقتصادی 59

ایرنا رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران رشد اقتصادی سال آینده را با اجرای برجام را حدود 4.5 تا 6درصد پیش‌بینی کرد و گفت: حداقل یک‌سوم از این رقم و معادل 2درصد، با ارتقای بهره‌وری کسب خواهد شد. رویا طباطبایی‌یزدی ‌عنوان کرد: جرقه‌های تغییراتی که در اثر رفع تحریم‌ها ایجاد خواهد شد از اواخر امسال آغاز می‌شود و امید است که تاثیرات آن در سال 96 ظهور کرده و اقتصاد کشور را به شکوفایی برساند. وی درباره آخرین آمار رشد بهره‌وری در کشور نیز گفت: این آمار مربوط به سال 93 و معادل 2درصد بوده که سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی 3 درصدی در حدود 67درصد بوده است؛ اما باید این امر را در نظر داشت که سال گذشته امید برای رفع تحریم‌ها به میزان زیادی افزایش یافته بود در حالی که امسال اقتصاد کشور در حال انتظار به سر می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر