روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۵۴

حضور ظریف در نشستی در لندن؛

ایسنا اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، از برگزاری یک نشست برای بررسی چالش‌های منطقه خاورمیانه در ماه جاری خبر داد. این اندیشکده اعلام کرد: دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در ایران در سال‌های 2002 تا 2006 و رییس اندیشکده چتم هاوس در این نشست حضور خواهند داشت. در این نشست که «غلبه بر چالش‌های منطقه‌یی در خاورمیانه: یک چشم‌انداز ایرانی» نام دارد، ظریف قرار است مسائل کلیدی تاثیرگذار بر منطقه خاورمیانه شامل جنگ داخلی سوریه، یمن، عراق و داعش در عراق و سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

عربستان میانجی‌گری پاکستان بین تهران و ریاض را رد کرد؛ ایرنا روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» پاکستان به نقل از رسانه عربی «گلف نیوز» نوشت: عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های هند و اعراب به منامه پایتخت بحرین سفر کرده، گفته است تا زمانی که ایران پاسخ مثبت ندهد، میانجی‌گری در کار نخواهد بود. براساس این گزارش وزیر خارجه عربستان به صراحت اشاره نکرده که منظورش از «پاسخ مثبت ایران» چیست.

در وضعیتی هستیم که قدرت انتخاب داریم؛ ایلنا بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مهم‌ترین موضوع بحث میان ایران و چین در زمینه هسته‌یی را بازطراحی مدل‌سازی راکتور هسته‌یی اراک بیان کرد و گفت: : در جلسه‌یی که با چینی‌ها داشته‌اند آنها قول همکاری برای ساخت نیروگاه‌های ۱۰۰ مگابایتی و هزار مگابایتی را هم داده‌اند و حتی پیشنهاد داده‌اند تا از لحاظ تامین اعتبار به ما کمک کنند. ما در حال مذاکره هستیم و از طرف کشورهای دیگر هم پیشنهاداتی داشته‌ایم و الان در وضعیتی هستیم که قدرت انتخاب داریم.

آغاز تاریخ جدیدی از مناسبات ایران و چین؛ ایرنا وانگ ای وزیر امور خارجه چین سفر شی جین پینگ رییس‌جمهور این کشور به ایران، دیدار او با مقامات عالی‌رتبه کشورمان و همچنین امضای بیش از 17 سند و یادداشت همکاری را آغازگر دوره جدیدی در تاریخ توسعه مناسبات دوجانبه ارزیابی کرده، تصریح کرد: در شرایطی که چین سهم مهمی در ارائه راه‌حل‌های سیاسی برای پایان موضوع هسته‌یی ایران بر عهده داشت، بازدید شی جین پینگ از این کشور راهکارهای تعمیق همه‌جانبه همکاری‌های تهران - پکن در فضای جدید را فراهم آورد.

دیدار روحانی و پاپ فرصتی برای حل مناقشات خاورمیانه است؛ ایسنا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: پاپ فرانسیس در سفر رییس‌جمهور ایران به ایتالیا برای پایان دادن به اختلافات مذهبی و برقراری صلح در خاورمیانه تلاش خواهد کرد. پاپ فرانسیس که در زنده شدن روابط واشنگتن و هاوانا نقش داشته است، اکنون در چشم‌انداز خود به یک هدف بزرگ‌تر می‌نگرد؛ پایان دادن به وحشی‌گری میان مذاهب که سبب از هم پاشیده شدن خاورمیانه و در نتیجه فرار میلیون‌ها انسان از خانه‌هایشان برای نجات جان‌شان شده است.

نخست‌وزیر ژاپن در راه تهران؛ تسنیم فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، از انجام برنامه‌ریزی دولت برای انجام سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر داد. شبکه سراسری اخبار چین در این خصوص اعلام کرد: به نتیجه رسیدن توافق هسته‌یی ایران، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، ژاپن را تحت تاثیر بهبود مناسبات جهانی ایران با دنیا قرار داده و این کشور برای عقب نماندن از رقبایی چون چین، به سرعت دست به کار شده است.

لغو محدودیت‌های اقتصادی کره‌جنوبی علیه ایران؛ ایسنا دولت سئول روز یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: در راستای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران این کشور نیز محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌اش با ایران را که از سال 2010 وضع شده است، لغو می‌کند. نهادهای دولتی درگیر در این محدودیت‌ها علیه ایران شامل وزارت اقتصاد و استراتژی، وزارت امور خارجه، وزارت تجارت، صنعت و انرژی و بانک کره که در این کنفرانس خبری حضور داشتند، همگی بر لزوم رفع تحریم‌های کره علیه ایران تاکید کردند و از لغو این محدودیت‌ها خبر دادند.

بررسی بودجه آموزش و پرورش بدون حضور فانی؛ ایسنا عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش به جلسه کمیسیون نیامد و عدم حضور وی برای ما غیر موجه بود، تصریح کرد: در جلسه دیروز کمیسیون، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال 94 برای این وزارتخانه با وجود رشد 20درصدی با کمبود اعتبارات در برخی بخش‌ها مواجه است که برای سال آینده با این بودجه نمی‌توان کاری انجام داد. وی افزود: به عنوان مثال در بخش اعتبار سرانه مدارس، ماموریت‌ها، مزایا و موارد غیرپرسنلی هر ساله اعتباراتی در بودجه در نظر گرفته می‌شود که امسال در بخش پرسنلی این میزان اعتبار کاهش داشته است و طبیعتا آموزش و پرورش وضعیت خوبی نخواهد داشت.

حقوق گمرکی و سود بازرگانی برخی کالاها تعیین شد؛ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هیات وزیران، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برخی کالاها را تعیین کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، این مصوبه را در تاریخ 12/10/1394 برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. متن مصوبه هیات وزیران به این شرح است: مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای مشمول ردیف تعرفه‌های جداول پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات (در 46 ردیف) به شرح جداول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر