فرصت‌آفرینی از دروازه اروپا

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۴۸

تدوین سند نقشه راه بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی قرار می‌گیرد

گروه ایران

حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح دیروز، تهران را برای سفری 4روزه به مقصد ایتالیا و فرانسه ترک کرد. این سفر که قرار بود در آبان‌ماه سال جاری صورت بگیرد، به سبب بروز حملات تروریستی در پاریس و با هماهنگی‌های انجام شده با مقامات دو کشور، به بهمن ماه موکول شد. سفر روحانی به رم و پاریس که به عنوان نخستین سفر اروپایی رییس‌جمهوری در دوران پسابرجام محسوب می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز مرحله جدیدی از روابط بین‌المللی، تحرکات و همکاری‌های گسترده در دوران پسابرجام میان ایران و اروپا قلمداد شود. دیدار با مقامات ارشد سیاسی ایتالیا و فرانسه، همچنین ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه، نشست و مصاحبه با سردبیران ارشد رسانه‌های اروپایی، ایتالیایی و فرانسوی، دیدار با نخبگان و اندیشمندان، نشست مشترک با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران از سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رییس‌جمهوری در این سفر 4روزه است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی پیش از عزیمت به رم در فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفرش اظهار داشت: این سفر در مقطع تاریخی بسیار مهم و پسابرجام و پساتحریم انجام می‌شود و از این‌رو از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با تاکید بر اهمیت گسترش روابط با کشورهای اروپایی به ویژه کشورهایی که در گذشته روابط خوبی با ایران داشته‌اند، از بررسی و توافق دو سند مهم در جریان این سفر 4روزه به فرانسه و ایتالیا خبر داد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: در این سفر سند نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار می‌گیرد، همچنین در خصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می‌کنند تفاهماتی انجام شود. روحانی با یادآوری آمادگی ایران برای جذب فناوری‌های نوین گفت: ایران در زمینه فناوری‌های نوین پیشرفت‌های خوبی داشته و جذب این نوع فناوری‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. وی همچنین از امضای اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه خبر داد و گفت: در خصوص حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی و نیز ریل لکوموتیو و خودرو اسناد زیادی آماده شده است که در جریان این سفر مورد مذاکره و تفاهم قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همکاری در بخش‌های مختلف صنعتی، دانشگاهی، کشاورزی، گردشگری، تجهیزات پزشکی و محیط زیست از دیگر موضوعاتی است که در جریان این سفر در مورد آنها مذاکره و تفاهم‌هایی می‌شود. روحانی ملاقات با پاپ و مقامات واتیکان و دیدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و سیاسی ایتالیا و فرانسه را از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان کرد.

شرکت‌های ایتالیایی در انتظار این لحظه بودند

در همین راستا، سرجو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا با ابراز خشنودی از سفر روحانی به ایتالیا گفت: نقش تهران نه تنها در تعادل منطقه بلکه در تعامل‌های بین‌المللی بسیار مهم است. طبیعتا ما روی اینکه ایران بتواند تعاملی سازنده و مثبت در سطح بین‌المللی داشته باشد، حساب می‌کنیم. رییس‌جمهوری ایتالیا همچنین با ابراز خرسندی از توافق هسته‌یی و لغو تحریم‌های اروپا و امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این توافق یک موفقیت بزرگ برای صلح و ثبات منطقه و جهان است. ماتارلا با یادآوری زمینه‌های مختلف همکاری در دوران پساتحریم افزود: شرکت‌های ایتالیایی در انتظار این لحظه بودند و اکنون آماده همکاری و از سرگیری فعالیت در زمینه‌های مختلف در ایران هستند و دولت نیز آن را تشویق می‌کند. روابط اقتصادی میان ایران و ایتالیا با توجه به شرایط به وجود آمده کنونی، می‌تواند توسعه یابد. وی با تاکید بر محسوس بودن روابط دوستانه و سنتی میان ایران و ایتالیا گفت: روابط میان دو کشور حتی در لحظات دشوار نیز پابرجا مانده زیرا این دوستی بر پایه علاقه و نزدیکی میان دو ملت ایران و ایتالیاست و من از اینکه آقای روحانی ایتالیا را به عنوان نخستین کشور اروپایی برای سفر به اروپا انتخاب کرده است، بسیار خشنود هستم. این نشانه یک دوستی بزرگ و نزدیکی میان دو کشور و دو ملت است و من دوستانه در انتظار وی هستم.


فرصت اروپا برای افزایش مشارکت با ایران

از سوی دیگر رسانه‌های ایتالیایی نیز در روزهای اخیر و در آستانه سفر رییس‌جمهوری به رم، با رویکردی دوستانه به موضوع روابط دوجانبه پرداختند، به‌طور مثال روزنامه ایل سوله در این باره نوشت: روابط میان ایران و ایتالیا در 50سال اخیر هرگز متوقف نشده و حتی در لحظات دشوار و در دهه 80میلادی در زمان جنگ با عراق ایتالیایی‌ها تنها کسانی بودند که هرگز میدان را رها نکردند. همچنین خبرگزاری (د پ آ) آلمان، سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه را بسیار مهم و فرصتی برای اروپا خواند تا مشارکت خود را با تهران افزایش دهد.

این خبرگزاری افزود: همزمان با تلاش اروپا برای نزدیک شدن به ایران، این کشور نیز در حال پیداکردن نقش جدید خود در سطح بین‌المللی و خواهان بهبود وجهه است و می‌خواهد به عنوان یک شریک جدید بالقوه غرب در نظر گرفته شود. ایتالیا انتظارات بسیار زیادی از سفر دو روزه رییس‌جمهوری ایران هم از بعد اقتصادی و هم از بعد سیاسی دارد و سفرهای مقامات بلندپایه اقتصادی دو کشور در ماه‌های اخیر، به عنوان نماد اهمیت این سفر است. همچنین فرانسه نیز خواهان شریکی قابل اعتماد است که نقشی سازنده در منطقه داشته باشد. پاریس امیدوار است سفر روحانی به فرانسه بتواند در درازمدت به عادی‌سازی کامل روابط دو کشور منجر شود. به نوشته خبرگزاری آلمان، این سفر نه فقط دربرگیرنده مذاکرات سیاسی بلکه مذاکرات اقتصادی نظیر قرارداد بزرگ ایرباس با ایران خواهد بود. رادیو فرانسه نیز در این ارتباط گزارش داد: بیش از 120نفر ازجمله شمار قابل توجهی از کارآفرینان و بازرگانان ایرانی، روحانی را در سفرش به اروپا همراهی می‌کنند. دولت ایتالیا گفته است که در این سفر دو کشور قراردادهای اقتصادی به ارزش 15 تا 17میلیارد یورو امضا خواهند کرد. این رادیو همچنین افزوده است: در آستانه سفر روحانی به پاریس، گفت‌وگوها برای خریداری هواپیماهای ایرباس با شتاب بیشتری پیش رفته‌اند و هم‌اکنون مذاکره بر سر خرید 45فروند هواپیمای «آ320» و 40فروند هواپیمای «آ330» میان تهران و شرکت هواپیماسازی ایرباس در جریان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر