90درصد هواپیماهای کشور از 15فرودگاه برمی‌خیزند

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۴۶

سارا جنگروی |

«اجلاس هوایی ایران 2016»؛ گردهمایی که از چندی قبل با سروصدای رسانه‌های ایرانی و خارجی همراه بود و با هر قدم نزدیک شدن به اجرای برجام، هیجان بیشتری را به جامعه هوایی ایران تزریق می‌کرد. با یک تحلیل محتوای کوچک روی پایگاه خبری رسانه‌های مختلف دنیا متوجه این هیجان خواهید شد، هیجانی که هنوز بین رسانه‌های خارجی فروکش نکرده و همچنان بازار بکر هوایی ایران را مورد تحلیل و تفسیر قرار می‌دهد. اما معمولا فضای هیجان‌زده اجازه شفافیت تام در نحوه اجرای این دست برنامه‌های بین‌المللی را نمی‌دهد، شایعات و اخبار نه چندان موثق نمونه‌یی از خروجی‌های همین فضاست. اجلاس هوایی ایران 2016 هم ‌مانند دیگر برنامه‌های اینچنینی با عدم شفافیت در اعلام برنامه‌ها مواجه بود، خبر تکذیب ورود نماینده بوئینگ امریکا به ایران نمونه‌یی از آن به شمار می‌رود. همچنین درحالی‌که اخباری هم مبنی بر حضور نمایندگان ایرباس در اجلاس هوایی 2016 منتشر شده بود، مشاهدات میدانی خبرنگار «تعادل» از روز پایانی این اجلاس حاکی از این موضوع نبود.

ناوگان فرسوده و توسعه‌نیافته کشور نیاز به نوسازی و جوان‌سازی دارد و این موضوعی جدید نیست؛ هر روز ارقام جدیدی از خریدهای هواپیما توسط مسوولان رده بالای دولتی به گوش می‌رسد، طبق شنیده‌های «تعادل» از منابع آگاه مسوول، گویا این خریدها در بین شرکت‌های هوایی انتظاری را ایجاد می‌کند تا از جانب دولت مساعدت برای خریدهای‌شان داشته باشند؛ موضوعی که برای شرکت‌های هواپیمایی اگر منجر به دستیابی به منابع صندوق توسعه ملی شود خوشایند خواهد بود. به این معنا که شرکت‌ها در این میان هواپیما را به عنوان گارانتی و ضمانت قرار می‌دهند و در ادامه تنفسی دو ساله جهت بازپرداخت تسهیلات این صندوق برایشان ایجاد می‌شود. اما حضور کارشناسان مختلف در این اجلاس فرصتی بود تا بتوانیم با آنها از نزدیک در ارتباط با موضوعات روز این صنعت که حال با فراهم شدن شرایط پساتحریم ملموس شده‌اند، به گفت‌وگو بپردازیم. بر این اساس مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به «تعادل» می‌گوید: در حال حاضر و با لغو تحریم‌ها شرایطی فراهم شده که عمدتا شرکت‌های هواپیمایی به دنبال استفاده از فاینانس و درگیر کردن بنگاه‌های مالی هستند، تا از طریق این بنگاه‌ها هواپیما را بخرند تا در قدم بعد به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهند.

موضوع زیان‌ده بودن فرودگاه‌های اقماری موضوعی تازه نیست، در این ارتباط با خرید هواپیماهای 50 تا 70 نفره می‌توان در جهت فعال شدن این فرودگاه‌ها اقدامات مفیدی کرد، این در حالی است که خرید هواپیماهایی از خانواده ایرباس و بوئینگ بیشتر در خانواده و نوع هواپیماهای پهن‌پیکر است. در این زمینه مقصود اسعدی سامانی به «تعادل» می‌گوید: در حال حاضر 54فرودگاه در کشور داریم که براساس آماری که از پروازهای سال گذشته داریم، حدود 90درصد پروازهای کشور در 15 فرودگاه کشور انجام می‌شود که نشان‌دهنده این است که 39 فرودگاه کشور 10درصد پروازهای کشور را انجام می‌دهند؛ بر این اساس نیاز به هواپیماهای بدنه کوچک و با ظرفیت کمتر از 100صندلی برای کشور یک نیاز ضروری است که این موضوع در دستور کار ایرلاین‌ها قرار دارد. سامانی در ادامه با اشاره به اینکه ایرلاین‌های کشور در حال مطالعه شرایط شرکت‌های سازنده هواپیماهای کوتاه برد هستند، می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی سازنده هواپیما که هواپیماهای زیر 100صندلی را تولید می‌کنند در سفری که به ایران داشته‌اند مذاکراتی با این ایرلاین‌های ایرانی داشته‌اند که هواپیماهای بدنه کوچک با ظرفیت کمتر از 100صندلی را تامین کنند تا برقراری ارتباط بین فرودگاه‌های کشور به سمت افزایش سهم 39 فرودگاه کشور در آینده برود.


نوسازی تجهیزات کنترل هوایی

ایران به لحاظ موقعیت استراتژیک و بالقوه‌یی که از لحاظ آسمان به دلیل قرار‌گیری در یک منطقه جغرافیایی مهم دارد، می‌تواند تبدیل به شاهراهی در مسیر شرق و غرب شود، در همین راستا پروازهای عبوری کشور حتی در زمان تحریم‌ها مورد استقبال و تقاضای کشورهای منطقه بود، همانطور که به گفته ابراهیم مرادی مدیرکل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور در مرداد ماه سال گذشته با بسته شدن فضای عراق و اوکراین، پروازهای عبوری کشور 100درصد افزایش پیدا کرد.

ابراهیمی در ادامه به «تعادل» می‌گوید: متوسط پروازهای عبوری در روز 450 پرواز بود که این میزان از سال گذشته تا امروز به تعداد 900 و گاهی 950 پرواز رسیده؛ این در حالی است که تمامی این پروازها برای عبور از آسمان ایران باید یک مبلغ شارژی را پرداخت کنند که این یک درآمد ارزی خوب و قابل توجه برای شرکت فرودگاه‌هاست، البته با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها یک شرکت درآمد هزینه‌یی است .

در حال حاضر و بعد از اتفاقات مرداد سال گذشته مجموعا 23 مسیر بین‌المللی و داخلی به مسیرهای‌مان اضافه کرده‌ایم. از سوی دیگر حجم پروازی بسیار خوبی داریم و پروازهای‌مان را از مرزهای شمال غرب تا مرزهای جنوب غرب و جنوب شرق تحویل می‌دهیم.

در حال حاضر و با گشودگی بین‌المللی که اتفاق افتاده، رویکرد مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌های کشور، رویکرد نوسازی تجهیزاتی خواهد بود؛ چراکه ما نیازمندی‌های زیادی در زمینه نوسازی تجهیزات کنترل ترافیک هوایی، سامانه‌های اتوماسیون و رادار و استفاده از تجهیزات جدید داریم و باید از فرصت پساتحریم در جهت نوسازی این اقلام استفاده کنیم. ابراهیم مرادی در ادامه تصریح می‌کند، ورود این حجم از هواپیما به کشور نیازمند خدمات ناوبری و هواپیمایی خاصی است که در حال حاضر قطعا این آمادگی در زمینه ناوبری برای ما ایجاد نشده است، ولی باید برنامه‌ریزی‌هایی در جهت آمادگی برای ناوگان جدید داشته باشیم.

مرادی در ادامه خاطرنشان می‌کند: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاصی که دارد، همواره مورد توجه و استقبال ایرلاین‌های مختلف برای عبور از فضای پروازی و آسمانش بوده است و بر این اساس نوسازی در زمینه ناوبری حتما باید اتفاق بیفتد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر