تحویل ۸فروند ایرباس به ایران در سال 2019

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۴۴

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: ایران یک قرارداد اولیه با شرکت فرانسوی ایرباس برای خرید ۸فروند سوپر جمبوجتای۳۸۰ منعقد کرده است که سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل می‌شوند. به گزارش فارس، فخریه کاشان در مصاحبه‌یی با رویترز در حاشیه کنفرانس هوانوردی ایران در تهران گفت: امید می‌رود قرارداد خرید 127فروند هواپیما که عمدتا جدید هستند این هفته نهایی شود؛ این قرداد شامل خرید 16فروند جتای350 است. این مقام ایرانی گفت: خطوط هوایی خصوصی ایران نیز در حال مذاکره با امبرائر برزیل و سوخوی روسیه هستند.


نامه رسمی شرکت‌های فرانسوی، چینی و ایتالیایی

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل همچنین با اشاره به تماس‌ها و نامه‌نگاری‌های شرکت‌های خارجی برای همکاری‌ با ایران در حوزه حمل و نقل گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها نشانه‌هایی وجود دارد که فضا برای همکاری‌های بین‌المللی باز شده است. فخریه کاشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اجرای برجام گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها نشانه‌هایی وجود دارد که فضا برای همکاری‌های بین‌المللی باز شده است. وی افزود: شرکت‌های فروشنده هواپیما که قبلا حاضر نبودند حتی یک کاغذ مکتوب به ما بدهند الان به‌طور رسمی اعلام آمادگی کردند که وارد مذاکرات قراردادی با ایران شوند و قرارداد امضا کنند. ازجمله این شرکت‌ها «ای‌تی‌آر» ایتالیا، «ایرباس» فرانسه و «بمباردیه» کانادا هستند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل یادآور شد: در بحث فرودگاهی نیز شرکت‌های فرانسوی، چینی و ایتالیایی با ارسال نامه رسمی اعلام آمادگی کردند که در فرودگاه‌های امام (ره) ، مشهد، شیراز و اهواز سرمایه‌گذاری کنند. البته هنوز میزان سرمایه‌گذاری‌های آنها معلوم نیست چون نخست باید مشخصات پروژه‌ها مذاکره شود اما حجم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام (ره) ۹۰۰میلیون دلار و در فرودگاه مشهد ۳۰۰میلیون دلار است. وی افزود: شرکت‌هایی از ایتالیا، فرانسه و کره جنوبی برای همکاری‌ در حوزه ریلی به ایران نامه نوشتند و آمادگی خود را برای مذاکرات قراردادی در احداث خطوطی همچون شیراز-بوشهر، رشت-آستارا و چابهار-مشهد اعلام کردند. فخریه کاشان با بیان اینکه در حوزه ترانزیت جاده‌یی نیز مطمئنا وضع بهتر خواهد شد، اظهار کرد: الان کشورهای مختلف مثل بلغارستان، اسلوواکی، ارمنستان و گرجستان اظهار تمایل کردند که راه‌های مشترکی را با ایران تعریف کنند تا بتوانند کالاهای خود را ترانزیت کنند.

5 میلیارد دلار صرف خرید هواپیما

در همین حال، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: با توجه به لغو تحریم‌ها ایران ایر به خرید دست‌کم 20 فروند هواپیمای جت منطقه‌یی برای به روزرسانی ناوگان خود احتیاج دارد و شرکت هواپیماسازی بمباردیر پیشنهادی را به این شرکت ارائه داده است. به گزارش ایسنا فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: این شرکت هوایی قصد دارد هواپیماهای 50 الی 100صندلی را به سرویس منطقه‌یی خود اضافه کند تا ناوگان جت اصلی خود را که شامل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس است، تکمیل کند.

وی افزود: شرکت بمباردیر هنوز برای فعالیت در ایران به تایید دولت کانادا احتیاج دارد.

پرورش بدون ارائه جدول زمانی اظهار کرد: ایران ایر برآورد می‌کند که 3میلیارد دلار در خرید هواپیما صرف کند.

وی گفت: ایران در کل قصد دارد 5 میلیارد دلار صرف خرید هواپیماهای جدید کند. پرورش افزود: قرارداد خرید 114هواپیمای ایرباس که ایران ایر پیش‌تر اعلام کرده بود در جریان سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به فرانسه امضا خواهد شد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران می‌گوید، نخستین محموله از هواپیمای جدید خریداری شده توسط ایران تا ماه مارس(اسفند) به ایران تحویل می‌شود. به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ناوگان هوایی ایران که درحال حاضر متشکل از 250هواپیماست به طور متوسط 20سال عمر دارند و از این تعداد 40درصد زمین‌گیر شده‌اند. فرهاد پرورش افزود: برنامه ما این است که هم از هواپیماهای بوئینگ و هم از ایرباس استفاده کنیم زیرا در گذشته نیز هر دو آنها را داشته‌ایم ولی این به معنی این نیست که اگر شرکت دیگری به ما نزدیک شود به آن نه خواهیم گفت. درحال حاضر وضعیت طوری است که همه باید بیایند و خودشان را معرفی کنند. اوضاع کاملا تغییر کرده است. سخنگوی شرکت ایرباس در بیانیه‌یی بدون اشاره به هر گونه گفت‌وگو با ایران ایر اعلام کرد: ما با بررسی تحولات اخیر و با تبعیت کامل از تمام مقررات بین‌المللی درحال بررسی مسیر پیش روی خود هستیم. علی عابدزاده، مدیر سازمان هواپیمایی کشوری ایران به ایسنا گفت: 16شرکت هواپیمایی در ایران فعال هستند و همگی به توسعه و مدرن‌سازی ناوگان خود نیاز دارند.

وی افزود: ایران باید ظرف دهه جاری 150هواپیمای 250 تا 300 صندلی بخرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر