قرارداد با چینی‌ها برای افزایش سرعت قطار تهران- مشهد

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۴۳

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام پهلودهی ۱۸خط کشتیرانی در بنادر ایران طی ۴ماهه گذشته از افزایش ظرفیت قطار تهران- مشهد به ۳۵میلیون مسافر، امضای قرارداد قطار تهران- اصفهان و بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال در اوایل سال ۹۶ خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تحلیل وضعیت موجود در حمل و نقل و مسکن در پسابرجام پرداخت و گفت: ما برنامه‌های مفصلی را برای بازسازی همه حوزه‌های حمل و نقل داریم. خوشبختانه سوم بهمن‌ ماه قرارداد بسیار خوبی را با چینی‌ها برای ارتقای سرعت قطار تهران- مشهد که این مسیر پرترافیک‌ترین مسیر ایران به شمار می‌رود و سالانه ۱۳میلیون مسافر در این مسیر تردد می‌کنند، منعقد کردیم. همچنین تصمیم گرفته‌ایم این مسیر را برقی کنیم و سرعت طراحی آن را به ۲۵۰ و سرعت عملیاتی آن را به ۲۰۰کیلومتر در ساعت افزایش دهیم که این رخداد اتفاق بزرگی در حوزه ریلی به شمار می‌رود و ظرفیت این مسیر به ۳۵میلیون مسافر در سال افزایش دهیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وی ادامه داد: قرارداد برقی کردن قطار تهران- مشهد رقمی بالغ بر ۲میلیارد دلار است که امروز توانستیم این قرارداد را با چینی‌ها و با همکاری شرکت مپنا که بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده نیروگاهی در ایران است به صورت مشترک به امضا برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه در مورد آزادسازی قیمت بلیت قطار نیز وزارت راه و شهرسازی موضع سختگیرانه‌یی گرفت و خواستار انحلال سازمان حمایت شد و آیا این کار مداخله در کار دیگر سازمان‌ها به شمار نمی‌رود؟ گفت: بعد از برجام اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در کشور رونق بگیرد باید نهادهای قیمت‌گذاری را به طور کلی از گردونه خارج کنیم زیرا نهاد قیمت‌گذاری عملا به معنای عدم کارایی و کاهش بهره‌وری است. اینکه گفته می‌شود باید بهره‌وری را افزایش دهیم مفهومش این است که اجازه دهیم بازار عمل کند.

آخوندی ادامه داد: کاری که ما در دولت باید انجام دهیم، این است که اجازه دهیم سرمایه‌گذاری صورت گیرد، هواپیما و ناوگان ریلی وارد کشور شود و میزان ناوگان‌ها نیز توسعه یابد تا رقابت بهتر انجام گیرد. اینکه فکر کنیم با قیمت‌گذاری اتفاق خاصی رخ می‌دهد همان خواهد شد که در صنعت هوانوردی رخ داد؛ آخر کار پس از قیمت‌گذاری ما چه داریم؟ ۲۵۶هواپیما که ۱۰۶فروند از آنها زمین‌گیر هستند و ۱۵۰فروند نیز به دلیل کهنگی هر چند وقت یک ‌بار مرتب دچار نقص فنی و از دور رقابت خارج می‌شوند. عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به اینکه چرا هم‌اکنون نیز مردم از آزادسازی قیمت‌ها ناراضی هستند؟ گفت: کسی که ۱۷۲هزار تومان برای بلیت هواپیما تهران- مشهد پرداخت می‌کرد حالا که ۸۹هزار تومان در ایام غیرپیک می‌پردازد چرا باید ناراضی باشد؟ این مساله خیلی عجیب است، کسی که ایام اوج سفر به مسافرت می‌رود باید بهای آن را نیز بپردازد. وزیر راه و شهرسازی افزود: اینکه یک عده قلیل در زمان اوج زمان سفر بخواهند سفر کنند و بهای آن را نیز نپردازند ظلم به تعداد بی‌شماری که شامل ۸۲درصد هستند، خواهد شد.


تاکید بر کاهش تصدیگری دولت

آخوندی با طرح این پرسش که آیا مساله یکسان‌سازی قیمت در ایام پیک و غیرپیک منصفانه و عادلانه است؟ به افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های هواپیمایی که در ایام غیرپیک خالی مسافرت می‌کردند با آزادسازی قیمت بلیت‌ها به این نتیجه رسیدند که تعداد مسافران را افزایش دهند و با این کار سود خواهند کرد. با این اوصاف چرا باید در قیمت بلیت‌ها دخالتی داشته باشیم؟ وزیر راه و شهرسازی آزادسازی قیمت بلیت‌های قطار را نیز مانند بلیت هواپیما دانست و گفت: اساسا اگر بخواهید در این کشور قطار خوب، هواپیمای خوب و کشتی خوب داشته باشید باید تصدیگری دولتی را کاهش داد و اساسا دولت نباید دخالتی در این امور داشته باشد.


پیشرفت ۵۰ درصدی قطعه اول آزاد راه شمال

این عضو کابینه دولت یازدهم در مورد روند و وضعیت آزادراه تهران- شمال گفت: پروژه آزادراه تهران- شمال درحال حاضر کاملا فعال است و براساس پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی که داده‌ایم در اوایل سال ۹۶ قطعه اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی اجرای برجام را در تسریع پروژه آزادراه تهران-شمال موثر دانست و گفت: در ساخت قطعات بعدی آزادراه تهران- شمال قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. همین که ما شروع به مذاکره با دنیا کرده‌ایم، موفق شدیم قراردادهای قطعه اول را تجدید نظر کنیم و درحال حاضر نیز در قطعه اول که شامل تهران تا شهرستانک می‌شود تمامی کارگاه‌ها فعال هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بالای ۵۰ درصد از پروژه انجام شده است. عمده کار این پروژه تونل‌ها هستند که تمامی این تونل‌ها اجرا شده و بعد از آن لاینینگ (بتن‌ریزی) تونل‌ها با سرعت بسیار زیاد درحال انجام است. همچنین یک پل بسیار بزرگ در یک دره عمیق نیز وجود دارد که بیش از ۵۰درصد آن پیشرفت کار داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر