عوارض صادرات گوسفند مجددا حذف شد

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۴

در حالی که دو روز پیش - 30شهریور - رییس گمرک ایران از وضع مجدد تعرفه 320‌هزار‌تومانی برای صادرات گوسفند خبر داد، یک مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد این تعرفه مربوط به سال‌های گذشته بود که با مذاکرات صورت‌گرفته مجددا حذف شد.

نکته قابل‌توجه اینجاست که صادرات دام زنده سبک طی ماه‌ گذشته برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران بدون اخذ عوارض از سوی وزارت جهادکشاورزی آزاد اعلام شد که کرباسیان، رییس گمرک از وضع مجدد تعرفه 320‌هزار‌تومانی برای هر راس گوسفند خبر داد و گفت: این تعرفه به‌صورت ناگهانی اعلام شده است.

یکی از مسوولان وزارت جهادکشاورزی درباره چگونگی صادرات دام زنده به ایسنا گفت: تعرفه 320‌هزار‌تومانی برای صادرات گوسفند مربوط به سال1391 بود که گمرک تصور می‌کرد باید همچنان این تعرفه حدود 60درصدی را اعمال کند.

وی افزود: پس از بحث و بررسی‌های مجدد و مذاکرات صورت‌گرفته در دولت این تعرفه مجددا حذف شد و مسوولان به این نتیجه رسیدند که برای حمایت از دامدارانی که تولیدات‌شان روی دست‌شان باقیمانده و در حال زیان‌کردن هستند، نیازی به وضع تعرفه جدید برای دام زنده نیست.

البته تغییر ناگهانی سیاست‌گذاری‌های داخلی در حوزه‌های مختلف تجاری ازجمله وضع و حذف تعرفه‌ برای دیگر کالاهای وارداتی و صادراتی مانند زعفران پیش از این‌ هم سابقه داشته و برای تاجران دردسرهای فراوانی ایجاد کرده است.

اما به‌نظر می‌رسد برای ساماندهی مناسب بازار داخلی و صادراتی محصولات کشاورزی باید هماهنگی‌ بیشتری میان نهادهای مربوطه صورت گیرد تا چنین ابهاماتی باعث وضع و حذف یک‌شبه تعرفه برای محصولات تجاری نشود و بازرگانان داخلی و مشتریان خارجی را سردرگم نکند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر