اقتصاد مقاومتی تنها با حضور اصناف در پیکره دولت محقق می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۱۷

همایش نقش اصناف در هشت‌سال دفاع مقدس با حضور معاون ایثارگران رییس‌جمهور و رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین روسای اتحادیه‌های صنفی تهران روز گذشته در سالن اجتماعات اتاق اصناف ایران برگزار شد. رونمایی از کتاب «نقش اصناف در دفاع مقدس»، تمبر یادبود «ایثار اصناف» و تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدای اصناف ازجمله اقداماتی بود که با حضور رییس اتاق اصناف ایران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش نقش اصناف در هشت‌سال دفاع مقدس با بیان اینکه باید به دشمنان نشان دهیم تحریم‌ها بی‌تاثیر است، گفت: سرنوشت مذاکرات در پیشرفت اقتصادی تولیدکنندگان است که اصناف باید در این زمینه کمک کنند.


نقش دولت در قیمت‌گذاری کمرنگ شود

وی ادامه داد: دخالت دولت در زمینه تنظیم بازار متفاوت است اما دولت باید در عرصه قیمت‌گذاری اجناس در بازار نقش کمرنگ‌تری را ایفا کند و این اختیار را به‌دست اصناف دهد؛ دولت به‌دنبال محقق‌شدن اقتصاد مقاومتی است و این امر تنها با کمک اصناف و بازاریان محقق می‌شود درواقع اصناف چارچوب اساسی در پیکره دولت به‌شمار می‌روند. همچنین علی فاضلی در این همایش با بیان اینکه بازار و اصناف اهمیت وی‍‍ژه‌یی در رشد و پویایی اقتصاد داشته گفت: اصناف در رشد و پویایی اقتصاد کشور نقش جدی دارند و به‌مثابه قلب اقتصادی جامعه شناخته می‌شوند. وی افزود: همراهی بازاریان با مردم و به‌خصوص با علما و روحانیت از جنبش مشروطه قوت گرفت و آنها در جریان انقلاب اسلامی ازطریق ارتباط با علما و پشتیبانی از مراجع و رساندن پیام انقلاب به مردم و همچنین با پشتیبانی مالی از مبارزات مردمی، تحصن و تعطیلی محل کسب خود نقش بی‌بدلیل در به‌ثمرنشستن انقلاب اسلامی ایفا کردند. این موفقیت آنها مرهون ولایت‌پذیری و رعایت اخلاق اسلامی و ارزش دینی بوده است.

علی فاضلی با اشاره به اینکه این اصناف و بازاریان با اتکا به ایمان و اخلاق ارزشی روحیه انقلابی و منش اسلامی خود چالش‌های پیچیده در طول جنگ تحمیلی را مدیریت کردند، تصریح کرد: اصناف و بازاریان علاوه بر اقدامات فردی و خودجوش همانند دیگر اقشار نه‌تنها به وظیفه فردی خود در دفاع از کشور و کیان اسلامی اقدام کردند بلکه به‌عنوان نخستین اقدام فوری، در آغاز جنگ به تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ مبادرت کردند. رییس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اصناف و بازاریان در جریان جنگ تحمیلی با تقدیم 10هزار شهید رزمنده و نیز 400 نفر از نیروهای فنی عضو ستاد که به درجه رفیع شهادت نایل شدند برگ زرین دیگری بر عملکرد اصناف در هشت‌سال دفاع مقدس افزودند. وی با بیان اینکه قشر اصناف و بازاریان چهره‌های موثری در انقلاب به‌شمار می‌رفتند، افزود: ساخت اتاق‌های آمبولانس، ساخت و نصب انواع آشپزخانه و حمام صحرایی و شیمیایی و ساخت انواع تانکرهای آب و سوخت دوجداره و معمولی در اندازه مختلف، ساخت اتاق‌های کمپرسی و سردخانه و کانکس، بخاری‌های نفت‌سوز و چوب‌سوز و قطعات یدکی خودروها، سنگرهای پیش‌ساخته، یا غلتک‌های خنثی‌کننده مین، تامین ماشین‌آلات معمولی یا رزمی اعم از سبک و سنگین مورد نیاز، تعمیر و راه‌اندازی پدافند‌های هوایی، لودر و بولدوزر برادران سنگرسازان بی‌سنگر و تعمیر و راه‌اندازی تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در خط مقدم همه و همه یادآور خاطرات حضور پررنگ اصناف اعزامی از سوی ستاد بود. علی فاضلی ادامه داد: اصناف در سخت‌ترین شرایط حامی کشور و مردم بودند و با حمایت‌های مادی و معنوی خود لوازمی را فراهم آوردند که کشور بتواند در دو عرصه داخلی و خارجی موفقیت‌های بزرگی را کسب کند. رییس اتاق اصناف ایران به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش اصناف در جریان پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نشست امروز نیز در راستای اجرای همین بخش از تاکیدات مقام معظم رهبری است و ما در اتاق اصناف ایران تلاش داریم تا بخش‌های مغفول‌مانده در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را به‌صورت وی‍ژه مورد توجه قرار دهیم و تاکید کنیم اگر همان روحیه جهادی که در جنگ بر تمامی بخش‌ها و دستگاه‌ها و لایه‌های اجتماعی حاکم بود؛ مجددا احیا شود کشور می‌تواند از سد تحریم‌های ظالمانه به‌راحتی عبور کند. در پایان نیز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص نظام به نقش اصناف و حضور پررنگ بازاریان در هشت‌سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: اصناف مهم‌ترین پیکره اقتصادی کشور است و در زمان جنگ با ورود مکانیسین‌های اتومبیل، ابزار، لوازم یدکی و... نقش‌آفرینی کردند و با وجود این افراد توانستیم دشمن را شکست دهیم. وی افزود: تحریم‌های اقتصادی امروز بسیار جدی است اما کارشناسان هسته‌یی به‌طور جدی پیگیر مسایل هستند و اصناف باید با رویکرد جدیدی به تولید، صادرات و واردات بنگرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر