رقابت ناسالم بانک‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده از بین رفت

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۰۷

رییس کل بانک مرکزی وجود رقابت نادرست در سیستم بانکی را باعث کاهش حاشیه سود بانک‌ها عنوان کرد و گفت: با تدابیر در‌نظر گرفته‌شده این رقابت ناسالم برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها که باعث افزایش قیمت تمام‌شده پول می‌شد از بین رفت. به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی، رییس‌کل بانک مرکزی، نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و صنعت، مدیرعامل بانک مسکن صورت‌های مالی منتهی به 29اسفند92 بانک مسکن تصویب شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن با ابراز خرسندی از اینکه گزارش‌های حسابرسی با صراحت و شفافیت ارایه می‌شود گفت: سازمان حسابرسی نقش مهمی در شفاف‌سازی گزارش‌های مالی و فعالیت سازمان‌ها دارد. طیب‌نیا بانک مسکن را بانکی خوب و منضبط در سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح مسکن مهر بانک مسکن با چالش‌هایی روبه‌رو شده که با رفع این چالش‌ها و درایت مدیران آن به جایگاه اصلی و تخصصی خود برمی‌گردد. وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهور درخصوص حل مشکلات مسکن مهر و تسریع در وصول اقساط مسکن مهر گفت: حل مشکلات مسکن مهر مربوط به سایر نهادها نیز است و اتخاذ راهکارهای مربوطه نه‌تنها به بانک مسکن بلکه به وزارت راه و شهرسازی و... نیز مرتبط است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک‌ها باید برنامه راهبردی برای فعالیت خود داشته باشند تاکید کرد: داشتن برنامه راهبردی یکی از اولویت‌های اصلی بانک‌هاست و در راس آن افزایش شفافیت در فعالیت‌ها، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، انضباط مالی و افزایش تولید کشور است. مادامی‌که بانک‌ها از عملیات اصلی خود سودآور نشوند نباید انتظار داشت از بنگاه‌داری خارج شوند یا در عملیات خود پایداری داشته باشند. طیب‌نیا ادامه داد: از این‌رو مجموعه‌یی از تصمیم‌ها که بتوانند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کنند برای بانک‌ها در نظر گرفته شده است. باید به سمتی حرکت کنیم که بانک‌ها کار اصلی و واقعی بانکداری را به‌شکل تخصصی و حرفه‌یی انجام دهند این خواسته عمومی جامعه، دولت و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: بانک مسکن این برنامه راهبردی را به‌صورت مطلوب دنبال کرده است تا از تمام توان و ظرفیت برای تقویت تولید کشور به‌خصوص در بخش مسکن استفاده کند از این رو تشکر خود و وزیر راه و شهرسازی را از هیات‌مدیره و کارکنان بانک مسکن اعلام می‌کنم. ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز از بانک مسکن به‌عنوان الگو در سیستم بانکی در پیاده‌سازی سیستم حاکمیت شرکتی نام برد و گفت: مدیران بانک مسکن با درایت کامل توانستند این سیستم را برای ایجاد سلامت اداری و استانداردسازی در فعالیت‌ها به‌خوبی به اجرا درآورند و از این نظر سایر بانک‌ها می‌توانند از بانک مسکن الگوبرداری کنند. سیف در ادامه با اشاره به روند فعالیت‌های بانک مسکن ابراز امیدواری کرد: این مسیر مثبت برای اصلاح شرایط بانک مسکن استمرار پیدا کند.

وی وجود رقابت نادرست در سیستم بانکی را باعث کاهش حاشیه سود بانک‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: با تدابیر در نظر گرفته شده این رقابت ناسالم برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها که باعث افزایش قیمت تمام‌شده پول می‌شد از بین رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر