رشد تکنیکی شاخص به مدد شایعات

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۹۱۱

گروه بورس علی رمضانیان

روز گذشته بازار بورس تحت تاثیر شایعات، رشد 1000واحدی را تجربه کرد، گروه مخابرات و خودرو‌سازی هدف این شایعات بودند. روز گذشته انتشار اخبار تایید نشده پیرامون مخابرات و تلفن همراه سبب شد تا گروه مخابرات تاثیر 239 واحدی را بر رشد 998واحدی شاخص داشته باشد. همین اتفاق در گروه خودرو نیز تکرار شد. خبر ورود شرکت‌های خودروسازی آلمانی و فرانسوی نیز سبب اقبال سهامداران نسبت به شرکت‌های خودرویی و قطعه‌سازان شد. به گزارش «تعادل» سرمایه‌گذاری اپراتور فرانسوی اورنج در همراه اول و خرید سهام شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (با نماد بورسی لکما) از سوی زیمنس آلمان از شایعاتی بود که روز گذشته در بورس غوغا کرد. بر اساس این گزارش سایت شرکت مخابرات ایران اعلام کرده برخی شایعات در بازار حاکی است که این سرمایه‌گذاری در جریان سفر قریب‌الوقوع روحانی به پاریس اعلام خواهد شد. هرچند به گزارش تسنیم، وزیر ارتباطات چند ماه قبل از مذاکره اپراتور فرانسوی اورنج با یکی از اپراتورها برای خرید سهام خبر داده بود اما نام آن اپراتور را اعلام نکرده بود. گفتنی است که شرکت اورنج که قبلا فرانس تله‌کام نام داشت یک شرکت فرانسوی و چند ملیتی است و بیش از 170هزار کارمند دارد که 105هزار نفر آنان در فرانسه حضور دارند. در سال 2012 تعداد مشترکان این اپراتور به 230میلیون نفر در سراسر جهان رسید. این شرکت در زمینه سرویس‌های موبایل، تلفن ثابت، اینترنت و IPTV فعالیت می‌کند. از سوی دیگر به دلیل اعلام تاریخ سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و اروپا و قوت گرفتن شرکت‌های خودرو‌سازی بزرگ فرانسوی و همچنین آلمانی به ایران سبب شد این گروه نیز روز گذشته، شرایط خوبی را تجربه کند.


تحلیل تکنیکالی شاخص کل

شاخص کل روز گذشته وارد کانال 66هزار واحد شد. از لحاظ تحلیل تکنیکالی گذر شاخص کل از رقم 66هزار و 500واحدی می‌تواند عامل رشد بیشتر باشد و چنانچه ظرف روز جاری به این رقم مهم برخورد کند، احتمال اصلاحیه وجود دارد. طبق ابزار فیبوناچی، رقم 66هزار و 500واحد مرحله 61درصدی فیبوناچی بوده که سطح مهم در این ابزار است و احتمال برگشت شاخص وجود دارد و چنانچه این سطح مقاومتی را با نقدینگی بالا بشکند تا 69هزار و 700واحد می‌تواند، صعود کند و همچنین گذر از این مرحله با نقدینگی بالا نیز می‌تواند نویدبخش رشد بیشتر باشد.


دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 29 دی‌ماه 94، با افزایش 998واحدی به رقم 66هزار و 118واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 162واحد رشد عدد 10 هزار و 472واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1118واحد افزایش به عدد 73 هزار و 117واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 715 واحدی به رقم 45هزار و 433واحد رسید که شاخص بازار دوم با 2089واحد رشد عدد 149هزار و و 462 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 119واحد، همراه اول با 118واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 83 واحد رشد، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک خاورمیانه با 13 واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 6 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 4 واحد کاهش‌، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند. بر اساس این گزارش روز گذشته، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 229میلیارد و 650میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 84میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68هزار و 939 نوبت دادوستد بود. همچنین طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، حق تقدم خرید سهام سیمان شرق، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی کرمانشاه، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری سپه، داده‌پردازی ایران، ‌سیمان شاهرود، موتورسازان تراکتورسازی ایران، ‌پارس سرام، شکر، صکوک لیزینگ رایان ساپیا، پالایش نفت لاوان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی سیمان دورود، سرمایه‌گذاری البرز، حق تقدم خرید سهام نیرومحرکه متوقف شدند. روز گذشته بورس تهران همسو با تقویت حجم خرید سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی شاهد تداوم بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. در بازار روز همچنین معاملات کد به کد در نماد معاملاتی «تیپیکو» با بیش از 4 میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان؛ «سمگا» با 4میلیون سهم به ارزش 3میلیارد تومان؛ «خودرو» با بیش از 44میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد و 600 میلیون تومان و کوثر با 30میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد و 600میلیون تن، «مبین» با 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 5میلیارد تومان، حق تقدم خرید سهام ایران خودرو با 12میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، مخابرات ایران با 5 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 372میلیون تومان از سوی سهامداران عمده حقوقی خود به کد شرکت‌های تابعه منتقل شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر