توضیحات بورسی وزیر، نماینده را قانع نکرد

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۹

گفته می‌شود که یک نماینده مجلس از توضیحات هفته گذشته وزیر اقتصاد درباره وضعیت بازار سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار در مجلس قانع نشده و پاسخی که به سوالات این نماینده از سوی طیب‌نیا داده شده، بیش از آنکه وی را قانع کند دچار مشغله‌های ذهنی دیگر درباب بازار سرمایه کرده است. حمیدرسایی که عضو کمیته فوتبال کمیسیون اصل 90 مجلس است از توضیحات وزیر اقتصاد در مورد تناقض‌گویی مسوولان برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس و کاهش ارزش سهام آنها و دیگر سوالات مطرح شده نه تنها قانع نشد بلکه پاسخ‌های طیب‌نیا را بی‌وجه‌تر از پرسش‌های خود ارزیابی کرد.

رسایی در متن سوالات خود از طیب‌نیا آورده بود که «وعده دولت‌مردان مبنی بر ایجاد رشد اقتصادی و حمایت از بازار بورس سبب شد تا سرمایه‌های مردم به ویژه سرمایه‌های جزء به سمت این بازار سرازیر شود. درحالی که در طول این مدت وعده‌های داده شده نه تنها تحقق نیافته بلکه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب جابه‌جایی منابع مالی از بازار سرمایه و حمایت از تولید به سمت سپرده‌های بانکی شده و این اقدام به عنوان یکی از دلایل موجب کاهش شدید و بی‌سابقه ارزش سهام و ضرر سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران جزء شده است.» این درحالی است توضیحاتی که طیب‌نیا از شرایط بازار سهام ارایه داد، نشان می‌دهد که کنترل شاخص کل بورس و اقدامات دستوری و صوری در روند طبیعی این بازار بیشتر در جهت اهتمام ویژه دولت به حفظ حداقل سرمایه سهامداران خرد در این بازار صورت گرفته است به عبارتی این نوع اقدامات در بورس بیانگر همخوانی اهداف دولت با مجلس در مسیر جانبداری از حقوق سهامداران جزء این بازار قلمداد می‌شود اما از سوی دیگر دخالت دولتی در مکانیسم بازار سهام موجب انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان به مسوولان اقتصادی دولت شده است؛ لذا چندان مشخص نیست این نماینده مجلس در دسته کدامیک از منتقدان قرار می‌گیرد. در هر حال سوالاتی که رسایی خطاب به طیب‌نیا درباره بورس مطرح کرد به‌این شرح است:

1- شاخص بورس بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟ چطور سهام اکثر شرکت‌ها بین 30 تا 50 درصد افت دارد اما شاخص کل 20 درصد افت را نشان می‌دهد؟

2- به چه دلیل به‌رغم وعده‌های داده شده توسط مسوولان عالی دولت و وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت و تزریق مبالغ قابل توجه به بازار سرمایه تاکنون به این وعده‌ها عمل نشده است؟

3- چرا درحالی که اعتقاد وزیر اقتصاد به حبابی بودن رشد بورس بوده است، مسوولان عالی دولت و وزیر اقتصاد، مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده و تقاضای سهام در بورس را بالا برده‌اند و موجب ضرر و زیان آنها شده‌اند؟ این تناقض در اعتقاد و رفتار به چه دلیل بوده است؟

4- تدبیر فعلی دولت و بسته حمایتی آنها برای جبران کاهش عرضه سهام مردم در بورس که بین 30 تا 50 درصد است، چیست؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر