فرصت3 ماهه برای تکمیل خط لوله صلح رو به پایان است

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۹

در حالی که فرصت تکمیل قرارداد خط لوله صلح رو به پایان است اسلام‌آباد با ارایه پیشنهادهای مختلف بر ادامه پروژه تاکید دارد.

«سرتاج عزیز» معاون نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل دوشنبه شب در نیویورک با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کرد. در این ملاقات که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت، نماینده پاکستان ضمن تاکید بر ادامه پروژه خط لوله صلح درباره مسایل بین‌المللی به تبادل‌نظر با وزیر امور خارجه ایران پرداخت. این رایزنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که براساس قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، گاز ایران باید تا دسامبر سال ٢٠١٤ به این کشور وارد شود، اما هنوز حتی یک کیلومتر هم خط لوله در خاک پاکستان احداث نشده است. دولت اسلام‌آباد به‌شدت در تکاپو برای خرید زمان و فرار از پرداخت جریمه (احتمالا ٢٠٠میلیون دلاری برای هر روز تاخیر) است و در چند ماه گذشته اسلام‌آباد پیشنهادهایی به طرف ایرانی داده است. ساخت این خط لوله که از سال ۲۰۰۲ شروع شد، قرار بود در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شده است. اگرچه در دولت دهم، تاکید بسیاری بر ساخت این پروژه صورت گرفت و اصرار دولت بر اجرایی شدن این پروژه تا جایی پیش رفت که پیشنهاد پرداخت کمک هزینه 500میلیون دلاری به پاکستان ارایه شد، اما مقامات پاکستانی که مدام به بهانه‌های مختلف ساخت خط لوله آی‌پی را به تعویق می‌انداختند، ضمن درخواست همه وجه موردنیاز برای ساخت خط لوله معادل 2میلیارد دلار با قطر نیز برای دریافت ال‌ان‌جی مذاکره کردند.


اجرا به شرط لغو تحریم

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقامات نفتی کشور تاکید کردند که هیچ کمکی برای تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان نمی‌کنند و این کشور بدون دریافت هیچ کمک مالی از طرف ایران باید آن را تکمیل کند و حتی کار تا جایی پیش رفت که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، آبان گذشته اعلام کرد که قرار‌داد صادرات گاز به پاکستان احتمالا لغو خواهد شد.

در همین راستا «نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان در سفری که اردیبهشت سال جاری به ایران داشت، مذاکراتی را درباره مشکلات کشورش در اجرای پروژه خط لوله صلح با مقامات ایرانی انجام داد. مسوولان اسلام‌آباد در این راستا بسته‌های پیشنهادی به طرف ایرانی ارایه کردند که یکی از آنها پیشنهاد مهلت دو ساله‌یی برای احداث این خط به ایران بود که در این خصوص وزیر نفت ایران در رسانه‌ها اعلام کرد که این پیشنهاد درحال بررسی است اما باید مذاکرات حقوقی بین دو طرف انجام شود. همچنین یکی از این بسته‌های پیشنهادی، دریافت کمک هزینه برای ساخت این خط لوله بوده‌ که به گفته مقامات پاکستانی با مخالفت زنگنه، وزیر نفت کشورمان مواجه شد که در واکنش به این پیشنهاد، وزیر نفت ایران گفت: «دولت جدید پاکستان اجرایی کردن این پروژه را به لغو تحریم‌ها مشروط کرده است.»


ارسال گاز با پایانه به جای لوله

اما ماجرا به این ختم نشد، باتوجه به اینکه فرصت دولت پاکستان درخصوص اجرای تعهداتش درحال اتمام و نگران پرداخت جریمه درنظر گرفته شده در قرارداد است، تصمیم گرفته طرح جایگزینی را به‌جای پروژه خط لوله گاز صلح به ایران پیشنهاد کند و واردات را نه از طریق خط لوله بلکه با تبدیل به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیگیری کند. براساس این طرح جدید ایران گاز طبیعی را به LNG تبدیل و سپس به‌وسیله پایانه‌های LNG عمان به پاکستان صادر خواهد کرد. قرار است حدود 50درصد گاز صادراتی ایران به عمان، دراختیار کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و هند قرار بگیرد. اما اکنون که خط لوله احداث شده ازسوی ایران، منطقه ذخایر گازی در جنوب کشور را به جنوب شرقی‌ترین نقطه استان سیستان‌وبلوچستان ایران، یعنی به نزدیک نقطه صفر مرزی به پاکستان متصل کرده است، اما با عمل نکردن پاکستان به تعهداتش، این خط لوله بر سر دو راهی پاکستان و عمان قرار گرفته است. قرار است نخست‌وزیر پاکستان اوایل سال جدید میلادی به تهران سفر کند. حال باید دید تا آن زمان و پیش از پایان فرصت قرارداد، اسلام‌آباد می‌تواند نظر مقامات ایرانی را برای ادامه همکاری جلب کند یا ایران سراغ مشتریان دیگر خواهد رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر