تبریک به کسانی که برجام را به واقعیت تبدیل کرده‌اند

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۸۳

گروه ایران

بعد از سفر روز دوشنبه آمانو به کشورمان جهت بررسی برنامه‌ریزی‌های آینده دوطرف، آمانو روز گذشته بیانیه‌یی را در مورد فرآیند اجرایی شدن برجام صادرکرد که از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران اعتراف این نهاد نظارتی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی کشورمان تعبیر شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود در نشست شورای حکام، گفت: «راه آژانس برای آغاز راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران طبق برجام روشن است.» در بخش‌هایی از این بیانیه اشاراتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان چشم‌انداز روشن‌تری را برای توسعه و تحقیق برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران پیش‌بینی کرد. آمانو در این بیانیه از همه کشورهایی که به نوعی در زمینه این توافق تاریخی نقش‌آفرینی داشته‌اند، تشکر کرد.


تکمیل اقدامات تعیین شده در برجام

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه آغازین خود در نشست شورای حکام که برای بررسی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران پس از لغو تحریم‌ها برگزار شده است، گفت: «من از شورای حکام خواستم تا در ارتباط با گزارش من با عنوان راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه دهد.» آمانو ادامه داد: «گزارش من که در شانزدهم ژانویه به شورای حکام و به‌طور همزمان به شورای امنیت ارائه شد، تایید کرد که ایران اقدامات تعیین شده در پیوست 5 برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. در نتیجه روز اجرای برجام در همان روز محقق شد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: ایران پیش از این اطلاع داده بود که به‌طور موقت پروتکل الحاقی توافق پادمانی‌اش با آژانس را همزمان با روز اجرای برجام اجرا خواهد کرد. ایران همچنین اعلام کرد که کد اصلاحیه 3.1 توافقنامه پادمانی‌اش را اجرا می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: راستی‌آزمایی اینکه ایران گام‌های مقدماتی لازم را تکمیل کرده است کاری سخت و پیچیده بود که تحت فشار محدودیت زمانی انجام شد. من از تیم فوق‌العاده حرفه‌یی‌مان در دپارتمان پادمان‌ها برای دقت و تخصص‌شان قدردانی می‌کنم. وی افزود: اکنون راه برای آژانس برای اینکه نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران طبق برجام را آن‌گونه که شورای امنیت درخواست کرده و شورای حکام اختیار آن را داده کاملا مشخص است. من به تمام کسانی که برجام را به واقعیت تبدیل کرده‌اند به ویژه گروه موسوم به 3+3 به‌علاوه اتحادیه اروپا همچنین ایران و شورای حکام تبریک می‌گویم. آمانو خطاب به حضار در نشست روز سه‌شنبه شورای حکام گفت: «من روز شنبه در وین با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه امریکا و ایران دیدار کردم. من روز دوشنبه نیز در تهران با رییس‌جمهور روحانی و بار دیگر با دکتر صالحی و دکتر ظریف دیدار و گفت‌وگو داشتم.»

آمانو گفت: «همان‌طور که من در ماه دسامبر شورای حکام را مطلع کردم اجرای پروتکل الحاقی، راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران طبق برجام شامل فعالیت‌هایی می‌شود که همگی نیازمند بودجه‌یی قابل ارزیابی هستند. من به زودی پیش‌نویس بودجه سال 2017 را به همراه برآورد هزینه‌های مضاعف که باید در بودجه مقرر هر ساله تامین شود، ارائه خواهم داد.» وی در ادامه گفت: «من از کشورهایی که همیشه همکاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم و روی حمایت تمام کشورهای عضو برای تامین بودجه مورد نیاز کار بلندمدت نظارت و راستی‌آزمایی ایران حساب می‌کنم. من برای انجام مسوولیت‌های جدیدمان تاسیس یک دفتر در دپارتمان پادمان‌ها برای اجرای پادمان‌هایمان و راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های ایران برنامه‌ریزی کرده‌ام که نیازمند هیچ بودجه مضاعفی نخواهد بود اما فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی طبق برجام یک استثنا هستند و پیش از این سابقه نداشته است.»

آمانو تاکید کرد: «اجرای برجام آغاز یک مرحله جدید در روابط میان ایران و آژانس است. ما از زمانی که آژانس بررسی برنامه هسته‌یی ایران در سال 2003 را آغاز کرد راه زیادی را پیموده‌ایم. برای اینکه در نقطه کنونی قرار بگیریم کار زیادی انجام شده است. برای اجرای برجام تلاشی مشابه در آینده نیاز است و آژانس متعهد به اجرای کامل نقش خود در این میان است.» مدیرکل آژانس در پایان بیانیه خود از حمایت‌های شورای حکام تشکر و قدردانی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر