تحریم‌ها برمبنای «توهم» وضع شده است

۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۸

هواپیمای رییس‌جمهور کشورمان که عصر روز«دوشنبه» برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌سمت«نیویورک» پرواز کرده بود، صبح روز گذشته بااستقبال «ظریف»، «حسین فریدون» و «کارکنان» دفتر سرپرستی ایران در سازمان ملل، وارد فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک شد.

سخنرانی «روحانی» در روز دوم نشست (پنج‌شنبه) و در کنار سخنرانی رهبران کشورهای «اوکراین»، «مصر»، «لتونی»، «جمهوری کنگو» و «عراق»، برنامه‌ریزی شده، ضمن اینکه در اجلاس «شصت ونهم»، بیش از «140تن» از رهبران جهان گردهم می‌آیند تا درخصوص مسایل مهم روز گفت‌وگو کنند. قرار است امسال، موضوع «تغییرات آب و هوایی» مورد توجه کشورهای عضو قرار بگیرد.


سخنرانی درباره «تغییرات آب و هوا»

هر «رهبر» یا «رییس دولت» 15 دقیقه زمان در اختیار دارد تا «ایده»های مورد نظرش را در قالب سخنرانی در مجمع عمومی مطرح کند که مدت زمان سخنرانی «روحانی» هم، حول وحوش همین مدت زمانی تنظیم می‌شود. رییس دولت «تدبیر وامید» در بدو ورود به فرودگاه جان اف. کندی نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگاران، با درود و سلام به مردم ایران، اظهار امیدواری کرد که بتواند از «ظرفیت» نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای رساندن «صدای ملت» درباره مسایل مهم به گوش جهانیان، بهره‌برداری و استفاده کند. رییس‌جمهوری با اشاره به انجام ملاقات‌های دوجانبه با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «در سال گذشته مساله خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران مطرح شد. امروز می‌بینیم که پیش‌بینی ما درست بوده و امسال درباره راه‌حل‌های مقابله با تروریسم و خشونت بحث و بررسی خواهیم کرد.»

«روحانی» با اشاره به شرکت در اجلاس سران درباره تغییرات آب و هوا نیز ابراز امیدواری کرد با شرکت در این اجلاس درباره مساله آب و هوا و محیط زیست به بحث پرداخته و از آن بهره‌برداری کنیم.


صبحانه کاری با رسانه‌های امریکایی

رییس‌جمهور، پس از گفت‌وگو با خبرنگاران نخستین برنامه کاری خود در نیویورک را با «صبحانه کاری» با «مدیران ارشد» رسانه‌های امریکا آغاز و سپس دیدارهایی را با مقامات برخی از کشورها ازجمله نخست‌وزیر «ژاپن» انجام داد.

رییس‌جمهوری در نشست با مدیران رسانه‌های امریکا در پاسخ به شبکه ان‌بی‌سی درخصوص امکان دیدار دکتر حسن روحانی با باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا گفت: «برای این دیدار برنامه‌ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.» رییس‌جمهوری که روز سه‌شنبه در نیویورک و در جمع مدیران رسانه‌های امریکایی صحبت می‌کرد با تاکید بر اینکه سوریه بیشترین آزار را از سوی تروریست‌ها متحمل شده است، تصریح کرد: مرزهای سیاسی، تروریست‌ها را راضی نمی‌کند و هر کجا هستند مردم را آزار می‌دهند، قانون را زیر پا می‌گذارند، خودسری می‌کنند و برخوردهای وحشیانه‌یی با زنان و کودکان دارند که همه اینها غیرقابل تحمل است. رییس‌جمهوری در پاسخ به شبکه ان‌بی‌سی درخصوص امکان دیدارش با باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا گفت: برای این دیدار برنامه‌ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت. رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هر زمانی بنا باشد درسطح روسای جمهوری ایران و امریکا دیدار انجام گیرد باید مقدمات لازم فراهم شود که گاهی تهیه این مقدمات از هفته‌ها قبل آغاز می‌شود لذا این دیدار در شرایط کنونی منتفی است. حسن روحانی با اشاره به مکالمه تلفنی خود با اوباما در سال گذشته گفت: در این گفت‌وگو سرفصل‌هایی از همکاری‌ها مطرح شد اما به این نتیجه رسیدیم که اگر موضوع هسته‌یی ایران حل شود راه برای همکاری‌های دو کشور بیشتر باز می‌شود. رییس‌جمهوری افزود: طولانی شدن روند مذاکرات موجب تقویت بدبینی تاریخی در ایران نسبت به رفتار غرب و امریکا شده که می‌تواند مانعی برای همکاری سریع دو کشور در مسایل مختلف منطقه‌یی و جهانی شود درصورتی که حل این مساله شرایط میان ایران و امریکا را متحول خواهد کرد. رییس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر توافق نهایی در خصوص موضوع هسته‌یی ایران انجام شود بدون تردید همکاری‌ها توسعه خواهد یافت، گفت: پس از این موضوع می‌توان درخصوص مبارزه با تروریسم و تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه حساس خاورمیانه همکاری کرد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم کشورها راه نادرست و اشتباهی است که هیچ نتیجه‌یی برای امریکا جز از بین بردن فرصت برای توسعه روابط نداشته است، گفت: مبادلات اقتصادی یک کشور با تحریم قطع نخواهد شد زیرا تحریم مسیر آب را منحرف می‌کند اما نمی‌تواند مانع از حرکت آن شود. روحانی خطاب به نشریه نیشن درخصوص تحریم‌ها گفت: باید در امریکا کسی بررسی کند که تحریم‌ها چه منافعی برای این کشور در بر داشته است. خیلی کشورها از مسوولان امریکایی و نمایندگان کنگره امریکا تشکر می‌کنند، زیرا اگر تحریم‌های آنها نبود، این کشورها فرصت کنونی را نداشتند و نمی‌توانستند درجایگاه امروزی خود قرار بگیرند. رییس‌جمهوری تحریم غذا و دارو را کاری ضدبشری و خلاف مقررات و حقوق بشر توصیف کرد و با بیان اینکه دولت ایران حتی در این باره نیز راه‌های لازم برای تامین نیازهای خود پیدا کرده است، گفت: این تحریم‌ها اساسا قابل قبول نیست به خصوص اگر اتهامات واقعیت نداشته و بر مبنای توهم باشد. روحانی افزود: می‌گویند ایران به دنبال سلاح اتمی است درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دستگاه متولی مکرر در گزارش‌های خود عنوان کرده که هیچ مدرک و سندی در این خصوص پیدا نکرده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران رخ نداده است. رییس‌جمهوری دستیابی به تفاهم را از طریق جلب اعتماد از سوی دو طرف امکان‌پذیر دانست و گفت: باید به جای پاشیدن بذرخشم، بذرگل بیفشانیم آنگاه می‌توانیم درخصوص موضوعات واقعی نه توهمات، بحث و همکاری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر