آزادی اقتصاد به دست دیپلمات‌ها، شکوفایی اقتصاد دردست اقتصاددان‌ها

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۶۵

«اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران» عنوان همایشی بود که سه بخش مردم‌نهاد؛ یعنی اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون مرکزی ایران، برای قدردانی از زحمات رییس دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در محل سالن اجلاس سران، برگزار و در عین حال، استانداردهای جدید اقتصاد در دوران پسابرجام را بررسی و تبیین کردند. سکاندار بخش اجرایی کشور که سخنران اصلی این مراسم بود، در سخنان خود، به دشوار بودن روند مذاکرات برای دستیابی به برجام اشاره کرد و گفت: این موفقیت بزرگ جز با خواست و اراده ملت بزرگ ایران و پشتیبانی و رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری حاصل نمی‌شد. همچنین توانمندی‌های ظریف؛ وزیر امور خارجه، صالحی؛ رییس سازمان انرژی اتمی و دهقان؛ وزیر دفاع نیز به عنوان یار سوم تیم مذاکره وارد میدان شد و با تلاش این سه رکن، مذاکرات به ثمر نشست. البته روحانی در بخشی از سخنان خود، یادآور شد: خیلی‌ها خواستند ۲۳ تیر ۹۴ نباشد، خیلی‌ها خواستند که روز ۲۶ دی ماه ۹۴ نباشد و خیلی‌ها خواستند که پایان مذاکرات با موفقیت همراه نباشد. این در حالی است که در تاریخ سازمان ملل متحد، هیچ کشوری را به شورای امنیت و به فصل هفت و ماده‌های ۴۱ و ۴۲ نبرده اند؛ مگر آنکه یا حکومت آن کشور را سرنگون یا به‌طورکامل آن ملت را تسلیم کرده‌اند و تنها نمونه استثنایی «جمهوری اسلامی ایران» است. رییس دولت تدبیر و امید همچنین به نیابت از ملت، به بیان یک بیت شعر پرداخت و گفت: «شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا/بر منتهای همت خود کامران شدم» ریاست‌جمهوری همچنین بخش دوم سخنرانی خود را به تشریح برنامه اقتصادی کشور در دوران پسابرجام اختصاص داد. اهم موضوعات مطرح شده از سوی روحانی به این شرح است؛

مهر باطل ملت ایران بر افکار جنگ‌طلبانه

تلاش خیلی‌ها این بود که نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود

سه یار اصلی پرونده «پی.ام.دی»

فراز و نشیب این ۳۰ ماه مذاکره در کتاب خاطرات آینده ثبت می‌شود

موضوع هسته‌یی یک مساله سیاسی است؛ نه امنیتی

پشتوانه غربی‌ها ۶ قطعنامه سازمان ملل بود

ملت ایران خرداد ۹۲ اعلام کرد؛ ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم

«برجام» آغاز حرکت اقتصادی در کشور

رشد 8 درصدی اقتصاد مستلزم جذب 50 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی

حل معضل بدهکاری دولت به بخش‌خصوصی و پیمانکاران

دولت «بد حساب» به دولت «خوش حساب» تبدیل می‌شود

عقب‌نشینی دولت از اقتصاد به نفع بخش خصوصی

دولت می‌خواهد کاری کند که سیاست خارجی به اقتصاد یارانه دهد

افزایش حداقل ۱۵ درصدی صادرات غیرنفتی در سال‌های پیش‌ رو

اشتغال خالص در دولت گذشته صفر بود

راهی جز رونق اقتصادی برای اشتغال وجود ندارد

بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی شکل می‌گیرد

ایران به جمع اقتصادهای نوظهور می‌پیوندد

خیلی‌ها مانع‌تراشی کردند

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور در همایش «اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران»، با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته‌یی و اجرای برجام، تصریح کرد: موضوع هسته‌یی موضوعی بسیار پیچیده و درهم تنیده بود؛ چرا که از یک طرف توطئه استکبار و صهیونیسم و از سوی دیگر، رقبای نااهل در منطقه، مانعی برای دستیابی به توافق نهایی بودند و تلاششان این بود که نگذارند، این روز در تاریخ ثبت شود، از این‌رو موفقیت کار

آسانی نبود.

به گفته روحانی، برخی با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین سفر و اظهار کردند که قیمت نفت را برای به زانو درآوردن ایران کاهش خواهند داد و برای تحقق آن، فقط باید چند ماه صبر کنید. حتی کارشکنی‌ها در حدی بود که سپس به سازمان ملل رفته و پشت تریبون سخنرانی کردند و عکس بمب را روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند که «ایران قابل اعتماد نیست.»

رییس دولت یازدهم خطاب به کسانی که مخالف ادامه روند مذاکرات بودند، بیان کرد: در داخل نیز برخی تلاش کردند که بذر ناامیدی را در دل‌ها بکارند و معتقد بودند که با دشمن نمی‌توان مذاکره کرد؛ چرا که در مذاکرات این ایران بوده که سرش کلاه رفته است. از طرفی برخی به تاریخ استناد کردند که ما راهی جز جنگیدن و ویران کردن و ویران شدن نداریم.


ملت؛ خواهان تعامل سازنده با دنیا

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران در ۲۴ خرداد ۹۲ به تمام این افکار مهر باطل زدند، گفت: ملت ایران در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم.

روحانی با اشاره به خواست و اراده ملت برای دستیابی به آنچه شایسته کشور بود، خاطرنشان کرد: تردید نکنید هر آنچه داریم و خواهیم داشت، متعلق به یک ملت غیور، متحد، صبور و در صحنه است. ملت ایران در همه صحنه‌ها، تمام توان خود را به کار گرفت و سختی‌ها را متحمل شد و در نهایت به پیروزی دست یافت.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به روند دشوار مذاکرات با کشورهای 1+5 تصریح کرد: همگان اذعان دارید که صحبت کردن در جمع اتحادیه اروپا «ظاهرا اتحادیه اروپا اما عملا رقابت‌ها و فاصله‌های درونی میان آنها زیاد است»، کار راحتی نیست.


پشتوانه غربی‌ها قطعنامه‌های‌شان بود

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود، گریزی به روند مذاکرات در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ که به وسیله ظریف با سه کشور اروپایی انجام شده بود، زد و یادآور شد: آنجا متوجه شدیم که چقدر فاصله و رقابت میان آنان وجود دارد. هر بار یکی از طرفین به دلیل پیشنهاد طرف دیگر که مورد تاییدشان نبود، اعلام نارضایتی کرده و جلسه را ترک می‌کردند. به‌طور مثال، در جلسه‌یی که گفتیم فلان کشور ریاست را برعهده دارد، آن جلسه به هم خورد که چرا گفتید «این آقا رییس ماست، اینجا رییسی وجود ندارد!»

روحانی ادامه داد: : حال می‌بینید مذاکره کردن در چنین شرایطی که کشورهای اروپایی به همراه کشور برتر از خودشان مانند امریکا و از سوی دیگر با دو کشور چین و روسیه با ایران که از دید آنها کشوری در حال توسعه است و آنها خودشان را از لحاظ قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری برتر و بالاتر می‌دانند، چقدر سخت است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه «پشتوانه غربی‌ها ۶ قطعنامه سازمان ملل بود» گفت: این کشورها علنا اعلام می‌کردند که جامعه جهانی علیه شماست. اما در این بین، آنچه دور از انتظار بود، رفتار کشورهای دوست و همسایه است که به نام برادر دینی نیز پول خرج می‌کردند و دست به هر کاری می‌زدند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.

سکاندار دولت تدبیر و امید با اشاره به مخالفان داخلی برجام، اظهار کرد: عده‌یی هم در داخل بذر ناامیدی را افشاندند؛ بر این اساس، ادامه مذاکرات بسیار سخت بود، اما هرجا اراده یک ملت باشد، لطف خدا هم خواهد بود و «یدالله مع الجماعه».

روحانی با اشاره به «توافق ژنو» گفت: حدود دو سال پیش قرار بود تحریم‌های جدید بر ما تحمیل شود، اما توافق ژنو مانع از این اقدام شد و برخی تحریم‌ها برداشته شد و همان

700 میلیون دلاری که در زمان‌های مختلف آزاد شد نیز، به این توافق برمی‌گردد. رییس دولت یازدهم ادامه داد: سپس ما به تفاهم لوزان رسیدیم و در

۱۳ فروردین مردم ما به خوبی حس کردند که مذاکرات در مسیر توفیق قرار گرفته است. از این رو، مذاکرات تا ۲۳ تیرماه؛ روز توافق ادامه یافت.


تنها ظریف از پس این کار برمی‌آمد

رییس‌جمهور همچنین با تشکر از «مقام معظم رهبری» خاطرنشان کرد: از اعتماد کامل رهبر معظم انقلاب، به شخص وزیر امور خارجه و به دلیل اینکه پیشنهاد من را قبول کردند که امر مذاکره از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل شود تشکر می‌کنم، زیرا اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، ادامه کار بسیار سخت بود. روحانی پیام اینکه موضوع مذاکرات از شورای امنیت به وزارت خارجه منتقل شد را اینگونه عنوان کرد: «موضوع هسته‌یی یک مساله امنیتی نیست؛ بلکه یک مساله سیاسی است.»

روحانی در عین حال، با تقدیر از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و به ویژه ظریف که بارها از سوی حضار مورد تشویق قرار گرفت، تصریح کرد: اگر رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی غیر از ظریف بود، این موفقیت بزرگ حاصل نمی‌شد؛ چرا که با همه شناختی که در طول بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات‌های کشور دارم، بدون شک قوی‌ترین فردی که می‌توانست این مسوولیت مهم را به سرانجام برساند؛ کسی نبود جز «آقای ظریف».

رییس دولت یازدهم در ادامه با بیان اینکه فراز و نشیب 30 ماه مذاکره بماند برای ثبت در کتاب خاطرات برای آینده، تصریح کرد: در مسیر راه، خداوند ما را یاری کرد و برادری را در کنار ظریف قرار داد از لحاظ فنی، چراکه این کار، یک کار فنی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی و بسیار پیچیده بود که آن فرد «دکتر صالحی» بود؛ همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت.


3 یار اصلی مذاکرات در دولت

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر صالحی از لحاظ فنی تیم هسته‌یی را کمک نمی‌کرد موفق نمی‌شدیم، گفت: وی از لحاظ جایگاه علاوه بر آنکه معاون رییس‌جمهور است، در دانش هسته‌یی هم یکی از سرآمدهای کشور است.

روحانی با اشاره به «یار سوم این مذاکرات» گفت: دکتر دهقان وزیر دفاع نیز پا در این «پرونده پی.‌ام.دی» به میدان گذاشت که خودش داستان مفصلی دارد. بنابر تلاش این سه بزرگوار بود که شورای حکام آژانس، بعد از ۱۲ سال، پرونده هسته‌یی ایران را مختومه اعلام کرد و بست.

سکاندار دولت یازدهم ادامه داد: آژانس اذعان کرد؛ «در این ۱۲ سال، مساله‌یی که ثابت کند ایران از مواد هسته‌یی در مسیر نظامی استفاده کرده باشد را نیافته‌ است؛ بنابراین به گذشته دیگر برنمی‌گردیم و این پرونده بسته می‌شود.»


آزادی اقتصاد ایران از حبس

ریس دولت یازدهم بخش دوم سخنرانی خود را به مباحث اقتصادی اختصاص داد و گفت: اقتصاد ایران در این سال‌ها به دلیل تحریم‌ها گویی در حبس بوده است اما حال، فرصتی مهیا شده که غل و زنجیر از پای اقتصاد ایران گشوده شود تا دوباره به صحنه بیاید.

روحانی تصریح کرد: اما اکنون می‌خواهیم این «اقتصاد عملا نوپا» به سرعت آماده شود؛ نه آماده راه رفتن و دویدن، بلکه می‌خواهیم وارد میدان رقابت نیز شود و با ابرقدرت‌های دنیا که آزادنه در این سال‌ها تحرک داشته‌اند، رقابت کند.

به اعتقاد او، در این شرایط اقتصاد ایران می‌تواند به عنوان یک «اقتصاد نوظهور» در دنیای امروز در جمع باشگاه‌ها و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور پیدا کند. بر این اساس همه باید به صحنه بیاییم، زیرا می‌خواهیم کشور را آباد کنیم؛ تحریم رفته است اما از تحریم تا توسعه، راهی طولانی وجود دارد. باید این راه را طی کنیم و این شدنی است.


مشکل اصلی اقتصاد؛ بیکاری و رکود

رییس‌جمهور ضمن ابزار خوشحالی از اینکه در کشور ما بین دولت، مجلس و رهبری این اتحاد وجود دارد، اظهار کرد: در شرایط امروز، بهبود اقتصاد جزو مهم‌ترین اهداف ملی ما است. اینکه رهبری و مجلس مدام به اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند، به این معناست که همه ما قبول داریم که اقتصاد امروز، یک مساله بسیار مهم است؛ چرا که اقتصاد، قدرت، استقلال و اشتغال ایجاد می‌کند. روحانی مشکل اصلی امروز ما را بیکاری، رکود و نبود رونق عنوان کرد و ادامه داد: خیلی از مشکلات ساختاری اقتصادی وجود دارد که در نطق بودجه، به برخی از آنها در مجلس شورای اسلامی اشاره شد. رییس‌جمهور با طرح این پرسش که برای عبور از مشکلات برای 5 سال آینده باید چکار کرد، بیان کرد: اقتصاد در زندان و غل و زنجیر است و عین این داستان در بانک‌های کشور نیز حاکم است. بانک‌ها را باید زنده کرد تا به صحنه بیایند، زیرا بانک‌ها مشکلات زیادی دارند.

تعیین تکلیف بدهی‌ها تا پایان این دولت

وی با اشاره به «تراژدی طلبکاران و بدهکاران دولت» تصریح کرد‌: دولت باید بتواند از بدهکاری خارج شود. دولت تا کی می‌خواهد با نگاه شرمساری به طلبکارهای خود نگاه کند؛ دولت «بد حساب» باید به دولت «خوش حساب» تبدیل شود. یکی از برنامه‌های ما در برنامه پنج ساله این است که تا پایان این دولت باید مساله بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی، بانک‌ها و پیمانکاران تسویه شود.

رییس قوه مجریه با اشاره به اینکه «معضل بدهی دولت باید حل شود»، تصریح کرد: اقدامات لازم برای این کار در بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی شده و شاهد اجرای آن در سال ۹۵ خواهید بود. وی علاوه بر مسائل اقتصادی، به موضوعات زیست محیطی نیز اشاره کرد و گفت: کشور مشکل زیست محیطی دارد و با شعار حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: تا زمانی که صنعت ما درست نشود، سوخت ما استاندارد نباشد، جای نفت کوره را گاز در سوخت نیروگاه‌ها نگیرد، خودروهای فرسوده جمع نشود، وسایل گرم‌کننده فرسوده داخل خانه‌ها جمع نشود و ساختمان شهری ما براساس استاندارد نباشد، هوای پاک به تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، کرج و باقی شهرهای بزرگ ما برنخواهد داشت.


همه باید به صحنه بیاییم

رییس‌جمهور متذکر شد: همه باید به صحنه بیاییم، از روز اول در تبلیغات انتخاباتی تاکید من بر این بود تا اقتصاد در دست دولت است، مشکلات آن حل نخواهد شد. این در حالی است که یک بخش بزرگ از اقتصاد در دست دولت است؛ هرچه گفته می‌شود که دولت باید از اقتصاد جدا شود، فایده‌یی ندارد. وزرای دلسوز سخت‌شان است که بنگاه‌ها را رها کنند. روحانی با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد دولتی و بخش خصوصی، رقابتی و غیررانتی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم، ادامه داد: البته ما تنها با تکیه بر امکانات داخلی نمی‌توانیم حرکتی به وجود آوریم و تقاضای داخلی ما کافی نیست.


اشتغال خالص در دولت گذشته صفر بود

رییس‌جمهور همچنین گریزی به گذشته زد و با یادآوری سال‌های سختی که پشت سر گذاشتیم، یادآرو شد: در سال‌های آخر دهه ۸۰ بالاترین درآمد ارزی وارد کشور شد، اما متاسفانه اشتغال خالص این دوران

صفر بود.

این در شرایطی است که در دوران جنگ، کودکان ما به سختی دوران کودکی را پشت سر گذاشتند و در دهه ۸۰ وارد عرصه کار شدند. باید برای آنها اشتغال ایجاد می‌کردیم اما نتوانستیم این کار را کنیم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگ‌ترین مسائل ما اشتغال است، خاطرنشان کرد: هیچ راهی جز رونق اقتصادی وجود ندارد، در همه بخش‌ها اینکه گفته شده در برنامه پنج ساله ششم رشد اقتصادی باید 8 درصد باشد، کار سختی است اما اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، به رشد اقتصادی 8 درصد نیاز داریم.


الزامات تحقق رشد 8درصدی

ریس قوه مجریه با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی 8 درصدی با سرمایه داخلی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: اگر رشد

8 درصدی بخواهیم با تمام امکانات داخلی حداقل سالانه ۵۰ میلیارد دلار به سرمایه خارجی نیاز داریم که در این بین کارآفرینان و دولت باید این سرمایه را جذب کنند. رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه باید سرمایه و تکنولوژی وارد کشور شده و بازار جدید برای تولید پیدا کنیم، گفت: برای اینکه تکنولوژی نو به کشور بیاید، بدون سرمایه‌گذاری خارجی کاری از پیش نمی‌بریم. در برنامه پنج ساله ششم پیش‌بینی کردیم که در بخشی از امور مثل بهداشت و آموزش به جای تصدی‌گری خرید خدمت کنیم، چون مردم بهتر از ما می‌توانند مدرسه و بیمارستان درست کنند.


دولت خود را کنار بکشد

از دیگر محورهای مهم سخنرانی حسن روحانی، عقب‌نشینی دولت از اقتصاد به نفع بخش خصوصی بود؛ چرا که به اعتقاد روحانی تاکنون اقتصاد به بخش سیاست خارجی یارانه داده و حال این دولت می‌خواهد کاری کند که سیاست خارجی به اقتصاد یارانه دهد. وی با اشاره به اینکه ما شرایط را برای نقل و انتقالات مالی آماده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید به صحنه بیایند. حداقل ۱۵ درصد در سال‌های پیش‌ رو، باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم، تقاضا را هم تعریف کرده‌ایم. روحانی یکی از برنامه‌های دولت را اتمام پروژه‌های عمرانی ناتمام عنوان کرد که رقم بسیار بزرگی است.

بنابراین باید این پروژه‌ها را با قیمت مناسبی به بخش خصوصی واگذار کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی در کشور باشیم.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه «برجام آغاز حرکت اقتصادی در کشور» است، یادآور شد: امروز کار سیاست خارجی تا حدی سبک شده و بار سنگین کارآفرینان برای احیای کشور و اشتغال جوانان آغاز شده است که در این بین دولت، حامی و در خدمت شما کارآفرینان خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر