مایکروسافت پتانسیل بازی ماینکرفت را به عنوان یک وسیله یادگیری دیده است. حالا این کمپانی آماده است تا از این بازی ویدیویی به عنوان راهی برای گسترش حضورش در مدارس استفاده کند. مایکروسافت در تابستان بعدی نسخهیی جدید از ماینکرفت را مخصوص مدارس منتشر میکند و نسخههای آزمایشی مجانی آن را هم در اختیار کاربران قرار میدهد. ماینکرفت یک بازی ویدیویی آنلاین بهشدت محبوب است که به بازیکنان اجازه میدهد دنیاهای مجازی خود را بسازند. بیش از 22میلیون نفر این بازی را دارند و بیش از 7هزار کلاس درس در 40 کشور هم از نسخهیی از این بازی به نامMinecraftEdu استفاده میکنند. اما چون یک «هدف» مرکزی در این بازی وجود ندارد، بازیکنان باید داستانهای خود را خلق کنند. وو بویی مدیر ارشد عملیاتی کمپانی موجانگ که ماینکرفت را تولید میکند، گفت: «معلمها فهمیدند این مساله به آنها اجازه میدهد از طریق ماینکرفت، درسهاشان را خلق کنند.» مایکروسافت در سال 2014 موجانگ را به قیمت 2.5میلیارد دلار خرید. معلمها از ماینکرفت استفاده میکنند تا همهچیز از کدگذاری گرفته تا ریاضی، تاریخ، جغرافی و مهندسی عمران را به دانشآموزانشان یاد بدهند.
دانشآموزان میتوانند در داخل و خارج از کلاس درس، روی تمرینهایشان کار کنند. این بازی تنها یک مثال از این است که مدارس دارند از فرمهای «شخصیتر» تدریس استفاده میکنند. رفرانز دیویس که یک معلم اهل تگزاس است، میگوید: «مساله این نیست که این روش به بچهها کمک میکند یادگیری متفاوتی داشته باشند. بلکه به ما کمک میکند، ببینیم آنها چطور یادگیری متفاوت دارند و من فکر میکنم این است که همهچیز را تغییر میدهد.»