اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۳۴

کاهش نرخ ارز در دوره

پساتحریم منتفی است

تسنیم معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان اینکه به‌دلیل نیاز بالای اقتصاد کشور در پساتحریم به سرمایه‌گذاری با افزایش تقاضا برای ارز روبه‌رو خواهیم شد، گفت: نرخ ارز با اجرای برجام نمی‌تواند از نرخ فعلی که در بازار وجود دارد، پایین‌تر بیاید. حیدر مستخدمین‌حسینی در‌مورد نوسانات نرخ ارز، اظهار داشت: در سال82 سیاست نرخ ارز شناور را اعمال کردیم و این بدین معناست که باید سالانه مابه‌التفاوت نرخ تورم خارجی نسبت به داخلی را محاسبه و نرخ ارز را افزایش داد. وی افزود: اگر این سیاست از آن زمان به‌صورت صحیح اعمال می‌شد و اکنون نرخ ارز بین 3200 الی 3400تومان بود که هم‌اکنون نیز نزدیک همین رقم است.


اجازه نمی‌دهیم دستمزد95 کمتر از نرخ تورم باشد

ایرنا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش دستمزد سال95 گفت: اجازه نمی‌دهیم دستمزد سال آینده کمتر از نرخ تورم اعلامی ازسوی بانک مرکزی باشد. وی درباره ریزش نیروی کار در بنگاه‌ها نیز گفت: پارسال همچنین در 8ماهه نخست امسال توانستیم از 230هزار ریزش نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی جلوگیری کنیم. وی توضیح داد: به همراه وزیر صنعت ایجاد کمیته‌های کلینیکی بنگاه‌ها را به دولت پیشنهاد دادیم تا بتوانند مشکلات بنگاه‌های دارای مشکل را بررسی کنند. به گفته ربیعی، برخی بنگاه‌ها با 0بدهی به تامین اجتماعی، برخی با بدهی به بانک‌ها و برخی با فشار مالیاتی مواجه هستند که باید از طریق این کلینیک‌ها راهکاری بیابیم تا از ریزش نیرو در آنها جلوگیری کرد.


برجام؛ فرصتی مناسب

برای نجات اشتغال

ایسنا مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: اکنون که برجام به نتیجه رسیده وقت آن است که منابع آزاد شده را در بخش تولید هزینه کنیم و برای تولید منجر به صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم. علی خدایی به تاثیرات برجام بر بازار کار اشاره و خاطرنشان کرد: بی‌تردید برجام فرصتی است که نگرانی تهدید هم در کنارش وجود دارد یعنی اگر درست استفاده شود فرصت مغتنمی برای نجات اشتغال کشور، صنعت و قشر کارگر و کارفرما و تولید‌کننده است ولی اگر یکسری ملاحظات رعایت نشود، می‌تواند به تهدید فرصت تبدیل شود. وی افزود: باتوجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی، بهترین حالت ممکن این است که منابع آزاد شده را در بخش تولید هزینه کنیم و برای تولید منجر به صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در صورت وقوع مجدد چنین اتفاقی از قبل پیش‌بینی‌های لازم را برای اقتصاد کشور صورت دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر