9روز تا احیای سازمان مدیریت

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۷۴

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری 10 شهریور سال جاری از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا یک‌ماه آینده خبر داد که اکنون بیش از21 روز از این وعده گذشته و تنها 9روز دیگر باقی مانده است، هرچند به‌نظر می‌رسد نوبخت ریاست سازمان را برعهده داشته باشد، اما شواهدی وجود دارد که جدا از وی نام‌های دیگری هم برای نشستن بر این صندلی مطرح است.

به گزارش «تعادل»، درحالی‌که محمدباقر نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظا رت راهبردی رییس‌جمهور در دو نشست خبری اخیر خود وعده احیای سازمان را تا یک‌ماه آینده داده است، اما این شایعه هم به گوش می‌رسد که دولت رغبت چندانی به این کار ندارد و با اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار از احیای هرچه سریع‌تر این سازمان خبر داده بود، اما با گذشت بیش از 13ماه از عمر دولت یازدهم، این اتفاق رخ نداده و دولت مدام این موضوع را به آینده حواله می‌دهد. از این‌روست که به اعتقاد بسیاری در 9روز آینده نیز خبری از احیای این سازمان نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل کندی احیای سازمان مدیریت مخالفت استانداران است. به‌طور طبیعی با احیاشدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختیارات و قدرت استانداران کاهش خواهد یافت بنابراین مخالفت استانداران یا چوب‌لای‌چرخ طرح احیای سازمان‌مدیریت گذاشتن، از این منظر امری طبیعی جلوه‌ می‌کند.

از یک‌سو شاهد احیای سازمان و وعده‌های مختلف برای آن هستیم و از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر گزینه جایگزین نوبخت برای هدایت این سازمان مطرح است که مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور و محمدعلی نجفی مشاور رییس‌جمهور و سرپرست وزارت علوم ازجمله گزینه‌های جایگزین مطرح‌شده به‌حساب می‌آیند.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری 10شهریور در نشست خبری خود در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه علت اصلی عدم احیای سازمان چیست و چه زمانی این سازمان به‌صورت رسمی احیا می‌شود، گفت: «ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و از تجربیات و نظرات افراد مختلف در این راستا استفاده شده است و به‌طور رسمی تا یک‌ماه دیگر به‌صورت رسمی احیا می‌شود.» با توجه به گفته‌های نوبخت 20روز از این وعده سپری شده و تنها 9روز دیگر باقی مانده است. امید این است این وعده دولت به محاق نرود.


گرینه‌های ریاست سازمان مدیریت

محمدباقر نوبخت: دارای دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی تهران و دکترای تخصصی اقتصاد از دانشگاهPaisley, U. K انگلستان و دوره بعد از دکتری در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN (ژنو،سوییس) در تاریخ ۲۶مرداد ۱۳۹۲، به سمت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در دولت یازدهم منصوب شد.

مسعود نیلی: مشاور رییس‌جمهور در امور اقتصادی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یازدهم، استاد دانشگاه صنعتی شریف؛ رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (ریاست‌جمهوری) و یکی از اقتصاددانان ایرانی است. وی سه‌سال در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی معاون سازمان برنامه و بودجه ایران بود.

محمدعلی نجفی: وی اکنون سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی ایران و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیات‌علمی(بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت سومین دوره شورای شهر تهران در آمد و در ۲۹مرداد۱۳۹۲ به‌دنبال انتصاب به‌عنوان معاونت رییس‌جمهور از این سمت استعفا کرد. همچنین در ابتدای دولت روحانی با حضور نجفی در وزارت آموزش و پرورش موافقت نشد. دو روز بعد حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رییس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد. در ۱۰بهمن۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به‌عنوان مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. نجفی در تاریخ ۲۹مرداد۱۳۹۳ پس از رای‌آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد. اکنون وی یکی از گزینه‌های سازمان مدیریت است.


دولت مسوول کوتاهی در احیای سازمان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: کوتاهی و کاستی برای احیای سازمان مدیریت از جانب مجلس نیست و دولت باید هرچه سریع‌تر این سازمان را احیا کند. رجب رحمانی در مورد عدم احیای سازمان مدیریت باتوجه به قول یک‌ماهه مسوولان، افزود: تمامی اقدامات قانونی لازم از سوی مجلس تاکنون انجام شده و مشکلی برای احیای سازمان مدیریت وجود ندارد. وی ادامه داد: اخیرا در مجلس نیز پیگیری و فوریت احیای سازمان مدیریت انجام شده است و مانعی برای احیای این سازمان وجود ندارد، اگر کوتاهی در این زمینه صورت گرفته، از جانب مجلس نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تاکیدات لازم برای احیای هرچه سریع‌تر سازمان مدیریت را در دستور کار خواهیم داشت.


سازمان مدیریت نباید منحل می‌شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: سازمان مدیریت سابق در دولت احمدی‌نژاد نباید منحل می‌شد بلکه باید اصلاح این سازمان در دستور کار قرار می‌گرفت. محمدعلی عبدالله‌زاده درخصوص اینکه دولت به وعده خود برای احیای سازمان عمل نکرده و تاکنون تعلل صورت گرفته است، افزود: چنین دیدگاهی صحیح نیست بلکه باید به دولت نیز وقت داد تا به‌صورت دقیق‌تر و حساس‌تر در این زمینه عمل کند.

سازمان مدیریت قلب تپنده اقتصاد

وی افزود: سازمان مدیریت می‌تواند قلب تپنده و برنامه‌ریزی اقتصاد یک کشور باشد بنابراین این سازمان از جایگاه بسیار مهمی در عرصه اقتصادی برخوردار است. عبدالله‌زاده با بیان اینکه دولت نیز به احیای سازمان تمایل دارد، اضافه کرد: اما استقلال سازمان مدیریت باید در کنار حفظ شأن مالی و برنامه‌ریزی آن صورت گیرد. وی تاکید کرد: برای احیای سازمان مدیریت نباید شتابزده تصمیم‌گیری شود تا سازمان جامع و قوی شکل گیرد، البته ناگفته نماند سازمان مدیریت در گذشته مشکلات زیادی داشت اما منحل‌کردن آن اقدام صحیحی نبود بلکه باید اصلاح آن مورد توجه قرار می‌گرفت.


تصمیم نهایی تا یک‌ماه آینده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نهایتا تا یک یا دو ماه آینده در مورد سازمان برنامه‌ریزی تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: انتظار ما از دولت این است که بهترین و دقیق‌ترین تصمیم با استفاده از تجربیات متخصصان و گذشته سازمان اتخاذ شود. با نگاه اجمالی به صحبت‌های نمایندگان مجلس و مسوولان دولت می‌توان متوجه شد، جدیتی برای احیای سازمان وجود ندارد زیرا از ابتدای دولت تاکنون مسوولان دولتی از احیای سازمان مدیریت تا یک‌ماه آینده خبر داده‌اند که این امر چندین‌بار تکرار شده و اکنون یک‌سال از نخستین وعده مسوولان می‌گذرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر