جان کری برای گفت‌وگو درباره کره شمالی به چین می‌رود

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۵۹

گروه جهان

جان کری، وزیر خارجه امریکا برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی درباره برنامه‌های هسته‌یی کره شمالی و جلب نظر پکن برای اعمال فشار بیشتر علیه پیونگ یانگ اواخر ماه جاری میلادی راهی چین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، کری در دیدار 27 ژانویه سال جاری میلادی درباره مسائل مختلف منطقه‌یی و جهانی ازجمله موضوع

کره‌شمالی با مقام‌های ارشد چینی گفت‌وگو خواهد کرد. براساس اعلام وزارت خارجه امریکا، پیش از سفر کری به پکن تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه هفته آینده سفری به پکن خواهد داشت تا درباره موضوعات مختلف ازجمله کره شمالی با مقام‌های چینی بحث و گفت‌وگو کند.

به دنبال چهارمین آزمایش هسته‌یی کره شمالی در ششم ژانویه جاری، امریکا با برقراری تماس با مقام‌های چینی خواستار مهار بیشتر این کشور کمونیستی با همکاری طرف چینی شد اما واکنش پکن به این درخواست واشنگتن چندان گرم نبود. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی است و پیونگ یانگ بیشتر نیازهای خود ازجمله انرژی را از طریق چین تامین می‌کند اما کارشناسان بر این باورند که حزب کمونیست چین تمایل چندانی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی ندارد چراکه فروپاشی ناگهانی این کشور کمونیستی می‌تواند منافع و امنیت چین را نیز تهدید کند. همکاری چین کلید اصلی اعمال فشار از طریق شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ است چراکه این کشور عضو دایم این شورا بوده و به همراه کشورهای امریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه از حق وتو برخوردارند. تحلیلگران معتقدند شاید چین با اعمال تحریم‌هایی اندک علیه کره شمالی به دلیل ادامه فعالیت‌های هسته‌یی موافقت کند چراکه اعمال بیش از حد تحریم‌ها، فروپاشی حکومت پیونگ یانگ و بی‌ثباتی در مرزهای چین با این کشور را موجب شده و به حضور دولتی طرفدار امریکا در دروازه‌های این کشور منجر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر