نخستین بانوی تایوانی بر کرسی ریاست‌جمهوری

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۵۵

گروه جهان

«تسای اینگ ون» با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان و اعتراف رقیب وی به شکست به عنوان نخستین بانوی تایوانی سکان رهبری این جزیره را در اختیار گرفت. این نتیجه می‌تواند روابط این جزیره را با همسایه بزرگش چین تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش رویترز «تسای اینگ ون» از اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون مخالف چین موسوم به «دموکراتیک ترقی‌خواه» به عنوان نخستین رییس‌جمهور زن تایوان انتخاب شد و پس از 8 سال به ریاست‌جمهوری «مایینگ جئو» از حزب «ناسیونالیست» که از نظر قانون اساسی دیگر حق نامزدی مجدد در این انتخابات را ندارد، پایان داد. با اعلام نتایج اولیه طرفداران «تسای» در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. از نظر طرفداران خانم رییس‌جمهور پیروزی حزب مخالف و نخستین بانوی تایوانی «لحظه‌یی تاریخی» برای این جزیره است. در این انتخابات 18میلیون از 23میلیون جمعیت تایوان حق رای داشتند. حالا نام تسای اینگ ون در لیست دیگر رهبران زن دنیا همچون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «پارک گئون هی»

رییس‌جمهور زن کره جنوبی قرار می‌گیرد.

تا زمان تنظیم این گزارش آرای نهایی هنوز اعلام نشده است اما اخبار منتشر شده از تلویزیون این منطقه نشان می‌دهد که «تسای» با قاطعیت پیروز انتخابات شده و همزمان حزب وی نیز تاکنون توانسته است 35کرسی از 113کرسی پارلمان تایوان را نیز از آن خود کند. این در شرایطی است که «اریک چو» نامزد حزب کومین تانگ تایوان اعلام کرد که شکست را پذیرفته است. او در این باره گفت: «دوره تازه‌یی در تایوان درحال شکل‌گیری است و باید قبول کرد که حزب حاکم کومین تانگ در انتخابات شکست خورده است.»

این حزب شکست خورده تاکنون توانسته 10کرسی مجلس را از آن خود کند. آخرین شمارش آرا نشان می‌دهد که نزدیک به

6 میلیون نفر تا بعدازظهر شنبه به تسای رای دادند و «اریک چو» از حزب حاکم نزدیک با 2میلیون رای از وی عقب‌تر بود و نامزدهای دیگر هم فاصله زیادی با او داشته‌اند.

براساس این آمار تسای توانسته 60 درصد آرا را از آن خود کند و رقیب وی «اریک چو» فقط 30درصد آرای رای‌دهندگان را با خود داشته است. حزب حاکم با انتشار بیانیه‌یی شکست امروز در انتخابات را پذیرفته و از رای‌دهندگان و حامیان خود عذرخواهی و از این بابت ابراز تاسف کرده است. بسیاری از تحلیلگران به خصوص در تایوان بر این باورند که انتظار می‌رود دور تازه‌یی از سیاست بین‌الملل و سیاست منطقه‌یی با ورود این زن به رهبری تایوان آغاز شود.

مشکلات با چین بزرگ

ناسیونالیست‌ها، حزب طرفدار چین بود که رفته رفته درحال بهتر کردن رابطه‌شان با دومین اقتصاد جهان بودند اما پیروزی حزب دموکراتیک ترقی‌خواه موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی درباره تهدید اقتصاد تایوان از سوی چین مطرح شود. با این حال «تسای اینگ‌ون» سعی کرده است در مناظره‌های اخیر خود در تایوان نشان دهد به دنبال تیرگی روابط با چین نیست. او گفته بود که اگر به پیروزی برسد می‌تواند با چین وارد گفت‌وگو شده و مشترکا راهکارهایی را برای تعامل و بهبود مناسبات دو سوی تنگه تایوان دنبال کنند. با این همه دولت چین بارها هشدار داده «صلحی که در تایوان به سختی به دست آمده» می‌تواند با به قدرت رسیدن نامزد حزب دموکراتیک ترقی‌خواه در معرض تهدید قرار بگیرد.

روزنامه«ساوت چاینا» هنگ کنگ می‌نویسد که به قدرت رسیدن «تسای» می‌تواند بسیاری از تحولات را در تنگه تایوان و کل منطقه شامل شود. تایوان از سال 1885 تا 1945میلادی یکی از مستعمره‌های ژاپن بود و در بحبوحه جنگ داخلی 1949میلادی از چین جدا شد. این جدایی در پی یک جنگ داخلی اتفاق افتاد اما چین همچنان اصرار دارد که این کشور را به عنوان بخشی از خاک چین معرفی کند.

پکن مدعی است که تایوان جزو قلمرو کشورش است و تهدید می‌کند که اگر این جزیره استقلال رسمی خود را اعلام کند متوسل به زور خواهد شد. «تسای اینگ ون» در آخرین راهپیمایی جمعه شب در مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری در مرکز تایپه به طرفدارانش گفت:«این رقابت انتخاباتی بر سر شکست حزب دیگر نیست بلکه بر سر تلاش برای غلبه بر موانع موجود در سر راه تایوان است.» او در این راهپیمایی متعهد شد تا استقلال کنونی تایوان را حفظ کند اما از رعایت و تایید اصول مبنی بر اینکه تایوان و چین بخش‌هایی از یک کشور مستقل هستند که نهایتا متحد خواهند شد، امتناع کند.

نوامبر گذشته شی‌ جین پینگ، رییس‌جمهور چین با مایینگ جئو در کشور سنگاپور دیدار کرد. این نخستین دیدار رسمی سران دو کشور پس از 70سال بود. خبرگزاری شینهوا در گزارشی هدف از این ملاقات را رسیدن به یک توافق یا انتشار بیانیه مشترک و تلاش برای«تحکیم صلح و تضمین وضعیت موجود» اعلام کرد. شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در ابتدای این دیدار خطاب به مایینگ جئو، رییس‌جمهور تایوان گفت: «هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از هم جدا کند. ما یک خانواده هستیم.» مایینگ جئو نیز در مقابل گفت: «اگرچه این نخستین دیدار است اما ما مانند دوستان قدیمی هستیم. در پشت سر ما تاریخ

60 ساله وجود دارد. در چشمان ما به جای دشمنی، میوه‌های دوستی دیده می‌شود.»

پکن اساسش برای ادامه مذاکرات را مطرح کرده که منجر به امضای یک سری معاهده در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل و تبادلات شده است. ناظران می‌گویند احتمالا چین در برابر ریاست‌جمهوری جدید تایوان رویکرد«منتظر باش و ببین» را اتخاذ می‌کند اما اگر اینگ ‌ون از برنامه اتحاد این دو کشور به‌ شدت فاصله بگیرد متوسل به فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک خواهد شد.

چین عمدتا از اظهارنظر درباره انتخابات تایوان امتناع کرده اما نماینده رسمی‌اش در امور تایوان در ماه جاری میلادی نسبت به چالش‌های بزرگ بالقوه در روابط در سال پیش ‌رو هشدار داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر