فتح 4 قله بورسی در یک روز

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۱۴

گروه بورس علی رمضانیان

بازار سهام در روز گذشته توانست 4 رکورد تازه را به ثبت برساند. ارزش معاملات، تعداد دفعات معامله، حجم معاملات و خط روند شاخص در روزهای گذشته سبب ثبت وضعیت جدیدی در بازار سرمایه شدند.

ارزش معاملات بورس اوراق بهادار از ابتدای سال روند نزولی داشت؛ به طوری که در فروردین ارزش ماهانه معاملات 45هزار میلیارد ریال بود که این روند از ماه اردیبهشت روند نزولی به خود گرفت و در نهایت در آذر ماه ارزش ماهانه معاملات بورس به 16هزار میلیارد ریال و ارزش روزانه به 500 میلیارد ریال ‌رسید که نشان از رکود داشت. این وضعیت در دو هفته اخیر تغییر کرد و روند رو به رشد ارزش معاملات از اواخر هفته گذشته آغاز و از 100میلیارد تومان شروع و به 150میلیارد تومان تا دو روز گذشته رسید اما این روند افزایشی ارزش معاملات در همین نقطه به پایان نرسید و در روز گذشته رکورد 316میلیارد تومان در یک روز را به ثبت رساند.

از سوی دیگر تعداد دفعات معاملات در ابتدای سال یک میلیون و 576 هزار بار بود و در 20روز کاری آذر ماه به 576 هزار بار رسید. این درحالی است که تنها در روز گذشته 86 هزار و 696 بار معامله معادل 15درصد از کل آذر ماه ثبت شد.

همچنین حجم معاملات نیز در روز گذشته به بالاترین سطح در 6 ماه گذشته رسید. حجم معاملات در ابتدای دی ماه 334 میلیون ریال بود که در روز گذشته به رقم یک میلیارد و 366میلیون ریال رسید. شاخص کل نیز روز گذشته با رشد 675 واحدی برای چهارمین بار در یک سال گذشته به قله صعودی برخورد کرد که در صورت گذر از این خط روند می‌تواند تا هزار واحد دیگر صعود کند و چنانچه نتواند این قله جدید را رد کند، احتمال برگشت به کانال 62 هزار وجود دارد.


تاثیر تداوم ارزش معاملات بر روند بازار

افزایش شاخص کل در صورتی می‌تواند پایداری روند صعودی در بازار را در پیش داشته باشد که ارزش معاملات نیز در روزهای آینده صعودی باشد. در همین رابطه عباس دهقان، کارشناس بازار سرمایه و از مدیران کارگزاری اردیبهشت در گفت‌وگو با «تعادل» ابراز کرد: در 24ماه گذشته به دلیل روند نزولی شاخص، ارزش معاملات به میزان ناامید‌کننده‌یی کاهش یافته بود تا جایی که به مدد معاملات بلوکی به 60 تا70میلیارد تومان در روز می‌رسید ولی در 10روز گذشته این روند فرسایشی اصلاح شد و ارزش معاملات به رقم بالای 300میلیارد تومان رسید.

دهقان افزود: موضوع مهم‌تر در افزایش ارزش معاملات تداوم آن بود؛ زیرا در دو سال گذشته افزایش حجم معامله اتفاق می‌افتاد اما هرگز این افزایش دوام زیادی نداشت و به دلیل احتیاط سهامداران تزریق نقدینگی صورت نمی‌گرفت. لذا در روزهای اخیر این رویه عوض شد و پول‌های خوابیده بورس به حرکت درآمد و سبب رشد بازار شد. در ادامه حسن خانجمالی به «تعادل» گفت: روند افزایشی بورس به دلیل خوش‌بینی به اخبار سیاسی و اجرای برجام در روز 25دی ماه است زیرا نوید برداشته شدن تحریم‌ها سبب شده تا معامله‌گران به آینده بورس و عملکرد شرکت‌ها امیدوار شوند؛ هر چند که باید مراقب باشند زیرا اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران زمانبر خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص کل اگر چند روز مثبت باشد یا منفی نمی‌تواند ملاک تشخیص مثبت یا منفی بودن بازار باشد؛ بلکه حجم و ارزش دفعات معامله برای تداوم بازار مهم است و اگر این موارد تغییری مشهود نداشته باشند نمی‌توان به بازار امیدوار بود.


استقبال تمام قد بورس از رسیدن روز موعود

طی معاملات روز گذشته درحالی اغلب صنایع به ویژه صنایعی که بیش از سایر گروه‌ها از گشایش روابط بین‌المللی تاثیر مثبت می‌پذیرند همچون بانک، خودرو، حمل و نقل و پالایشی‌ها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی سهام مواجه شدند که این امر در نهایت موجب شد تا نماگر بازار سرمایه وارد یک کانال بالاتر یعنی مدار 63 هزار واحدی شود.

معاملات بازار سرمایه در آخرین روز از هفته جاری با رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌ها و صنایع آغاز شد تا به مدد روند صعودی شکل گرفته در بورس ناشی از نزدیک شدن به زمان رفع تحریم‌های بین‌المللی شاخص کل بورس در دقایق ابتدایی معاملات دیروز با رشد بیش از 452 واحدی قله 63 هزار واحدی را فتح کند. بر این اساس به نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن به روز لغو تحریم‌های بین‌المللی بر کشور و اجرایی شدن طرح برجام که براساس آخرین اظهارات دولتمردان و سیاستمداران 15ژانویه سال 2016 میلادی و به عبارتی 25دی ماه جاری تعیین شده، بازار سرمایه به استقبال رخداد این پدیده مهم سیاسی رفته که البته جو مثبت حاکم بر بازار سرمایه از هفته‌های گذشته شکل گرفته بود و اغلب صنایع همچون خودرو و تجهیزات با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده بودند اما طی معاملات روز جاری دو گروه بانک و حمل و نقل نیز به جرگه گروه‌های مذکور پیوستند و امروز شاهد حرکت دسته‌جمعی گروه‌ها در مسیر صعودی هستیم. بر این اساس به نظر می‌رسد، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که فعالان بازار سرمایه طی روزهای گذشته چندان توجهی به روند قیمتی آنها نمی‌کردند، امروز همزمان با نزدیک شدن به رفع تحریم‌های سوئیفت بانکی و انتظار برای افزایش مراودات مالی در کانون توجه سهامداران و معامله‌گران قرار گرفتند و همپای سایر صنایع روند قیمتی مثبت را سپری می‌کنند در این بین بررسی معاملات سهام بانک‌ها به ویژه بانک‌های مطرح و پر بیننده بورس حاکی از حضور سهامداران حقیقی در قامت خریدار و سهامداران حقوقی در نقش فروشنده است. به طوری که در اغلب سهام گروه بانک شاهد عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی و خرید سهام توسط حقیقی‌ها هستیم به عنوان مثال درحالی تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 47میلیون سهم بانک تجارت مورد معامله قرار گرفته که 89درصد از حجم خرید‌ها توسط سهامداران حقیقی رقم خورده و بیش از 52 درصد از سهام فروش رفته توسط حقوقی‌های «وتجارت» عرضه شده است.


رشد 675 واحدی شاخص کل بورس

در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران، شاخص کل بورس با جهشی که در چهار ماهه اخیر بی‌سابقه بود از از نیمه کانال 63هزار واحد عبور کرد تا بازدهی سهامداران را از ابتدای زمستان تا امروز به بیش از دو درصد برساند. بنابراین شاخص کل با رشد 675 واحدی به عدد 63 هزار و 516 واحد رسید. همچنین در این روز سهامداران یک میلیارد و 275میلیون برگه سهم به ارزش 3هزار و 166میلیارد ریال در 86هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

گفتنی است در این روز سایر شاخص‌های بورسی نیز رشدی بالا را تجربه کردند. شاخص بازار اول 412 و شاخص بازار دوم 1833واحد صعود کرد. نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی، بانک ملت، مخابرات، هلدینگ نفت و گاز پاسیان، بانک تجارت و پالایش نفت بندرعباس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. همچنین در این روز گروه‌های بانکی، خودرو و مواد دارویی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

بیشترین رشد قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای بیمه ملت، محورسازان ایزران خودرو، لیزینگ ایرانیان، فرآورده‌های نسوز پارس، مهرکام پارس، ایران ارقام و بانک خاورمیانه بود. در مقابل نمادهای قند شیرین خراسان، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، فولاد صبانور، پتروشیمی شیراز، نیرو کلر و سازه پویش با بیشترین کاهش قیمت‌ها در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین دیروز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، صنعتی بهشهر، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی، پالایش نفت بندرعباس، قند قزوین و بیمه ما بیشترین تقاضای خرید را داشتند.

طولانی‌ترین صف‌های فروش هم متعلق به نمادهای تهران شیمی، سیمان اصفهان، خوراک دام پارس، فولاد امیرکبیر کاشان، داروسازی زاگرس، فولاد خراسان و نفت پارسیان بود. در پایان معاملات دیروز سرمایه‌گذاری غدیر با معامله بلوکی 91میلیون حجمی بیشترین حجم معاملات و اوراق اجاره فولاد کاوه کیش با ارزش معاملات 303میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


عرضه 185 هزار تن انواع کالا در تالار نقره‌ای

تالار صادراتی بورس کالای ایران دیروز ۲۳دی ماه، شاهد عرضه ۷۳هزار و ۱۹۰ تن انواع کالا اعم از سنگ آهن، قیر، گوگرد و عایق رطوبتی بود. در این روز و در تالار صادراتی ۴۵هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن گل‌گهر ۲ و ۴ با قیمت پایه ۱۸دلار در هر تن روی تابلو عرضه رفت. علاوه بر این ۱۰هزار تن گوگرد کلوخه، ۱۰هزار تن گوگرد گرانوله، ۷۳۹۰ تن انواع قیر و ۸۰۰ تن عایق رطوبتی راهی تالار مذکور شد. شایان ذکر است، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد عرضه ۲۲هزار و ۴۶۶ تن انواع ماده شیمیایی، ۵۱ هزار و ۹۸۰ تن انواع قیر، دو هزار تن لوب کات، ۵۰۰ تن گوگرد گرانوله و ۲۸۰ تن آرگون بود.

این گزارش همچنین حاکی است، شرکت ذوب آهن اصفهان ۲۶هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن را با قیمت پایه ۱۲هزار و ۵۰۰ ریال راهی تالار محصولات صنعتی و معدنی کرد. این شرکت همچنین ۱۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط و ۲۲۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن را روی تابلو عرضه برد. دیگر عرضه‌های فولادی این روز تالار مذکور شامل ۴۴ تن میلگرد A۳-۱۴، ۴۴ تن نبشی ۱۰ و ۴۴ تن تیرآهن ۱۴شرکت نورد آریان فولاد بود. همچنین۲۰ تن بیلت ۶۰۰۵-۸ شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) و ۲۰کیلوگرم انواع شمش طلای معدن موته راهی تالار محصولات صنعتی و معدنی شد.

گفتنی است در این روز و در تالار محصولات کشاورزی حدود ۳۹۷۷ تن ذرت خوزستان، موجودی انبارهای دانه طلایی، بنوت، سبیلی ۱و۲، توسعه کشت ذرت ۱، شاداب دانه، آزادی، حسینیه، شهیدبهشتی بی‌سی، سیدعباس، آبگرمک، غرب کرخه، شهیدبهشتی دیلم، توسعه کشت شوش و وحدت در قالب گواهی سپرده عرضه می‌شود. علاوه بر این یک هزار تن گندم دروم، ۵۰۰ تن روغن خام سویا و ۲۰ تن برنج طارم روی تابلو عرضه رفت. براساس این گزارش، در این روز و در مجموع حدود ۱۸۵هزار تن انواع کالا راهی تالارهای مختلف بورس کالای ایران شد.


« اتکام» فرابورس را متحول کرد

معامله‌گران در بازار فرابورس شاهد دادوستد 402میلیون اوراق بهادار به ارزش هزار و 68 میلیارد ریال در 42هزار و 893 دفعه معاملاتی بودند و بر همین اساس شاخص فرابورس رشد 9.4 واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 711.2 واحدی ایستاد. روز گذشته نمادهای پترول، مارون، شتران، زاگرس، هرمز و شرانل از نمادهای مثبت موثر و نماد میدکو نماد منفی موثر بر شاخص کل فرابورس بودند. ارزش بازار اول و دوم فرابورس نیز 483میلیارد ریال بود که در مجموع تعداد 402.506میلیون سهم به ارزش هزار میلیارد ریال در 42هزار و 893 نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

نماد معاملاتی اتکام که روز گذشته نهمین عرضه فرابورس از ابتدای سال بود با خرید و فروش 155میلیون سهم به ارزش 255میلیارد ریال بیشترین حجم معامله را در میان اوراق بهادار معامله شده در بازارهای اول، دوم و پایه به خود اختصاص داد. بررسی معاملات فرابورس ایران همچنین نشان می‌دهد، نماد شرکت اخزا1 با ارزش معاملاتی 62 میلیارد ریال در پی داد و ستد 64 میلیارد سهم بالاترین ارزش مبادلات را به نام خود ثبت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر