تفنگداران دستگیرشده امریکایی آزاد شدند

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۱۰

گروه ایران

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌یی از رها‌سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد. عصر سه‌شنبه دو فروند شناور رزمی امریکایی که 10تفنگدار مسلح درآن بودند، وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شد که توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. پس از بازداشت شدن ملوانان امریکایی، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تماسی تلفنی برقرار کرد و با بیان اینکه این دو شناور به علت نقص فنی و اشتباهی وارد حریم دریایی ایران شده‌اند از وزیر امور خارجه کشورمان خواست آنها را آزاد کنند. پس از اینکه شبکه‌های تلویزیونی ایران از آزادی ملوانان خبر داد، پنتاگون نیز ضمن تایید آزادی این نظامیان اعلام کرد: هیچ شواهدی دال بر اینکه سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفته‌اند، وجود ندارد. در ادامه نیروی دریایی امریکا هم در بیانیه‌یی بازگشت تفنگدارانش را در سلامت کامل تایید و اعلام کرد آنها به پایگاه نظامی امریکا منتقل شده‌اند.

اطلاعیه سپاه پاسداران

در اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است: در پی ورود غیرقانونی و غیرمجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیره فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 22/10/94) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند. این اطلاعیه افزوده است: هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» امریکا و ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی کرد که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تامین شد. در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه«در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است» تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیرقانونی آنان آغاز شد و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را درخواست کردند. پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی آنها؛ تصمیم به رها‌سازی آنان گرفته شد. این اطلاعیه با تاکید بر اینکه«امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند» آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل(ظهر چهارشنبه) با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین‌المللی رها شدند.


امریکایی‌ها نمی‌دانستند در آب‌های کشور ما هستند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما درخصوص نوع رفتار با تفنگداران امریکایی گفت: به دلیل اینکه رفتار ما با آنها اسلامی و بر مبنای اسلام بود؛ بنابراین آنها نیز نگرانی از رفتار ما نداشتند. در عین حال از همان ابتدا تصریح کردند که نمی‌دانستند در سرزمین ما به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بررسی‌های ما از سیستم‌ شناورهای آنها نیز نشان داد که حرفشان نادرست نیست، افزود: مسافت کویت تا بحرین مسافت زیادی است و آنها عنوان کردند که از کویت به بحرین می‌رفتند و ظاهرا هماهنگی مناسبی بین این شناورها و ناوبر این منطقه وجود نداشته و درحال طی کردن این منطقه بودند که البته نباید با چنین شناورهایی این مسافت را طی می‌کردند و در این بین سیستم آنها نیز مشکل پیدا کرده و ارتباطشان قطع شده و این موضوع مشخص بود. سردار فدوی در ادامه گفت‌وگوی خود با بخش خبری ساعت 14شبکه یک سیما اظهار کرد: شناور امریکایی از امکانات موقعیت‌یاب از جمله جی‌‌پی‌اس برخوردار بوده ولی این سیستم دچار مشکل شده بود. فدوی در بخش دیگری از اظهارات خود در این گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه اقدام قاطع سپاه پاسداران دو پیام برای دنیا و امریکایی‌ها داشت، افزود: این اقدام توانمندی نیروهای مسلح ایران را نشان داد و اینکه اگر دیگر نیروهای منطقه به این نیرو بپیوندند خود کشورهای منطقه توانایی آن را دارند که امنیت منطقه را تامین کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر