باز شدن پای سرمایهگذاران خارجی در صنعت هنرهای سنتی، علاوه بر اشتغالزایی و رونق بخشیدن به صادرات صنایع دستی، باعث اشاعه فرهنگ اسلامی- ایرانی به خارج از مرزها نیز خواهد شد. مهران رحیمزادهخراسانی مجری طرح گردشگری هنرهای سنتی، بااشاره به ورود سرمایهگذاران خارجی به عرصه صنایع دستی و هنرهای بومی ایران، گفت: «هیچ صنعتی به اندازه صنایعدستی در کشور اشتغالزا نیست، اشتغال در این عرصه با کمترین هزینه ایجاد میشود و درواقع صنایع دستی بهعنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع دارد بههمین خاطر توسعه و سرمایهگذاری در هنرهای سنتی همواره بهعنوان یکی از راههای ارزان و مناسب برای اشتغالزایی مطرح است که البته طرح مذکور میتواند با تکیه بر فضای مناسب پساتحریم و ایجاد فرصتهای جدید در خارج از کشور، بر رونق این صنعت در داخل بیفزاید.»
وی با بیان این مطلب اظهار داشت: «براساس نیازسنجیهای صورت گرفته از بازارهای خارجی و توافقات انجام شده با گروهی از فعالان این حوزه، از این پس آثار هنرمندان محلی، تولیدکنندگان کمدرآمد و صاحبان کارگاههای کوچک صنایع دستی در نمایشگاههای بینالمللی داخلی و خارجی به معرض نمایش در خواهد آمد.» وی تصریح کرد: «حضور پررنگ و دایمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ صنایع دستی بهعنوان نمایندگان کشورمان در نمایشگاههای مطرح اروپایی، باعث شده هنرمندان کمدرآمد و صاحبان کارگاههای کوچک بهدلیل هزینههای بالای غرفه، ناآشنایی در عرضه محصولات و فنون بازاریابی، نتوانند از بازارهای جهانی سهمی داشته باشند، موضوعی مهم که باید مورد توجه قرار میگرفت.»
رحیمزادهخراسانی بااشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای حضور هنرمندان محلی در نمایشگاههای بینالمللی، افزود: «در یک همپیوندی و همافزایی فراصنفی، هنرمندان و صاحبان کارگاههای کوچک صنایع دستی با همکاری بازاریابان حرفهیی در قالب گروههای تخصصی در نمایشگاهها و جشنوارههای داخلی و خارجی به معرفی آثار خود میپردازند.»
مجری طرح گردشگری هنرهای سنتی ادامه داد: «باتوجه به اینکه هدف از اجرای این طرح، معرفی، بازاریابی و فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی کشورمان است، تنها تعدادی از هنرمندان و متخصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات بهعنوان نمایندگان این جمع در نمایشگاههای بینالمللی شرکت خواهند کرد. فاز دوم این طرح، شناسایی سرمایهگذاران خارجی علاقهمند برای فعالیت مستقیم در حوزه صنایع دستی و هنرهای بومی کشورمان است، بدینترتیب که نمایندگان حاضر در این نمایشگاهها با ارائه بستههای پیشنهادی و توجیه اقتصادی، اقدام به معرفی کارگاهها و پتانسیلهای بالقوه آنها میکنند که پس از توافقات اولیه، این سرمایهگذاران در قالب تورهای تخصصی و اقتصادی به بازدید از کارگاههای محلی خواهند پرداخت، موضوعی که علاوه بر رونق بخشیدن به صنعت گردشگری فرهنگی، بستری را برای همکاریهای اقتصادی در بازارهای محلی فراهم خواهد کرد.»