اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۹۲

یارانه نقدی دی‌ماه

شنبه واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه نقدی ۴۵۵۰۰تومانی دی‌ماه، ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۶ دی‌ماه واریز و در همان زمان قابل برداشت خواهد بود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: پنجاه و نهمین مرحله یارانه نقدی، ساعت 24 روز شنبه 26 دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و در همان زمان قابل برداشت است. براساس قانون بودجه امسال، سقف منابع توزیع نقدی یارانه 39هزار میلیارد تومان است که دولت باید برای تامین منابع لازم، حدود 6میلیون نفر را از مجموع 76میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند، حذف کند تا امروز یارانه نقدی 3میلیون نفر از افراد پردرآمد کشور حذف شده و شمار حذف‌شدگان به نصف رقم 6میلیونی که در قانون بودجه آمده رسیده است.


ارسال فرم خام اطلاعات مزدی به کارخانجات اجتماعی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اعلام این خبر که اطلاعات مزدی کارگران به کارخانجات و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارسال شده است، گفت: مبنای تعیین مزد سال ۹۵ براساس خانوار ۴نفره کارگری خواهد بود. احمد لطفی‌نژاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه شیوه تعیین حداقل مزد طبق ماده 41 قانون کار است، اظهار داشت: طبق این قانون مزد براساس نرخ تورم و حداقل‌های زندگی خانوارهای کارگری تعیین می‌شود. وی افزود: نرخ تورم هر ساله توسط بانک مرکزی ارسال می‌شود و هزینه‌های مربوط به حداقل‌های معیشت کارگران توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار بررسی خواهد شد. لطفی‌نژاد با اشاره به اینکه فرم‌های اطلاعات مزدی به کارخانجات سراسر کشور و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارسال شده است، گفت: گزارش نهایی تا اسفندماه آماده شده و در اختیار شورای عالی کار قرار می‌گیرد.


بودجه سه‌دوازدهم

منتفی است

تسنیم رییس امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه موضوعاتی مانند بودجه سه‌دوازدهم و تمدید قانون برنامه پنجم نظر دولت نیست، گفت: لایحه بودجه سال ۹۵ به همراه لایحه برنامه ششم توسعه هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود.

محمداسماعیل حسینی‌فشمی در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد نامه 13نماینده مجلس به رییس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه سه‌دوازدهم همراه با لوایح بودجه 95 و برنامه ششم اظهار داشت: قرار است لایحه بودجه سال 95 را به همراه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه دهیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت با توجه به درخواست مجلس لایحه سه‌دوازدهم ارائه می‌کند، گفت: خیر، لایحه بودجه را ارائه می‌دهیم و دلیلی برای ارائه سه‌دوازدهم نیست، لایحه بودجه 95 و برنامه ششم اکنون آماده است که هفته آتی به مجلس تقدیم می‌شود. رییس امور مجلس و هماهنگی استان‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه و برنامه، مصلحت‌هایی بود که نمی‌توان آن را رسانه‌یی کرد، افزود: دلایل را آقای نوبخت سربسته عنوان کردند که مصلحت‌های ملی را لحاظ کردیم.


کارگروه تعیین دستمزد 10میلیون کارگر ایرانی

فارس نشست روز چهارشنبه کارگروه‌ تخصصی بررسی مزد 95 در حالی با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود که تعیین اقلام و میزان کالری مورد نیاز کارگران در یک ماه دستور کار آن است. در نشست‌های قبلی اعضا با تمرکز در تعریف مشخص از هزینه‌های تامین سبد معیشتی کارگران، سعی دارند تا به اجماع برسند چراکه طبق تبصره دوم ماده 41 قانون کار، هزینه تامین اقلام خوراکی و میزان کالری مصرفی و سایر ردیف‌ها از جمله پوشاک، درمان، بهداشت و آموزش استخراج شود. بر اساس این گزارش، در نشست پیشین کارگروه تخصصی تعیین مزد سال آینده برخی مواد و اقلام خوراکی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت که نمایندگان کارگران در این باره معتقدند که باید بیش از 2300کالری در روز از گروه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد. بنابراین با احتساب 2300 تا 2600 کالری مورد نیاز برای یک کارگر با فعالیت بالا، طبق استاندارد هزینه‌ها استخراج و مبنای شورای عالی کار قرار خواهد گرفت اما این موضوع قطعا به توان نمایندگان کارفرمایی حاضر در شورای عالی کار نیز بستگی خواهد داشت.


فرار مالیاتی

بیماری مزمن اقتصاد ایران

ایلنا برخی کارشناسان رقم فرار مالیاتی در سال ۹۳ را بین ۶۰ تا ۸۰هزار میلیاردتومان اعلام کردند که رییس سازمان مالیاتی وقت آن را ۱۱هزارمیلیاردتومان برآورد کرد که مربوط به بخش خاکستری و سیاه اقتصاد و فعالیت‌های مخوف می‌شود اما قطعا میزان فرار‌های مالیاتی برای دولت ناشناخته است و چه بسا بیش از این مقدار باشد. در این راستا شاهین شایان‌آرانی اظهارداشت: کشور ما با معضل فرار مالیاتی روبه‌روست و هم‌اکنون حقوق‌بگیران و کارمندان دولت مالیات می‌دهند اما شرکت‌های بزرگ و با نفوذ از دادن مالیات طفره می‌روند. وی ادامه داد: این موضوع باید اصلاح شود این در حالی است که اگر شرکتی از نفوذی برخوردار است و دارای قدرت است از پرداخت مالیات طفره می‌رود اما در مقابل از حقوق کارمندان هر ماه کم می‌شود و این موضوع عین بی‌عدالتی است. شایان‌آرانی با بیان اینکه نحوه دریافت مالیات‌ها باید اصلاح شود، گفت: این موضوع نیازمند عزمی جدی است زیرا مسوولان مالیاتی در کشورهای دیگر دارای اختیارات زیادی هستند و برای دریافت مالیات با کسی شوخی ندارند و بسیار قاطع برخورد می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر