اکونومیست: اصلاحات اقتصادی در عربستان قمار خطرناکی است

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۸۶

گروه جهان

اکونومیست در تحلیلی که از مصاحبه 5ساعته وزیر دفاع عربستان کرده است، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که شاهزاده سلمان، چنان سخن می‌گفت که گویا شخصیت اول عربستان‌سعودی است. در این تحلیل آمده است که وی در طول مصاحبه که پنج ساعت به طول انجامیده است، فقط یک بار از پدر خود سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سخن به میان آورد و در این مدت هیچ نامی هم از محمد بن نایف ولیعهد سعودی نبرد.

این مجله همچنین نوشته است، شاهزاده جوان مصمم است مسیر برنامه‌های اقتصادی خود را ادامه دهد اما این برنامه‌ها ریسک بزرگ و پرخطری به‌شمار می‌رود.

اکونومیست می‌نویسد، شاهزاده جوان آمادگی دارد نیروهایی ویژه برای مبارزه با داعش بفرستد، این درحالی است که به‌سختی می‌تواند در جنگ یمن که مسوولیت آن را به‌عنوان وزیر دفاع سعودی به‌عهده دارد پیروز شود، زیرا در حال حاضر این جنگ نتایج معکوسی داده و گروه انصارالله حملات موشکی خود را بر شهرهای جنوبی عربستان‌سعودی همچون جیزان، نجران و عسیر افزایش داده به‌طوری که هزاران شهروند سعودی مجبور شده‌اند از این شهرها و روستاهای اطراف آنها مهاجرت کنند.

علاوه بر این، شاهزاده محمد بن سلمان از واکنش‌های انتقام‌جویانه گروه‌های القاعده و داعش پس از اعدام 43عضو آنها در هفته گذشته بیمناک و نگران است. شاید هم بیانیه مشترکی که شاخه‌های این گروه‌های تروریستی در شبه جزیره عربی و مغرب عربی در روز دوشنبه صادر کردند که به انتقام از اعدام 40عضو جهادگر خود تهدید کرده‌اند باعث نگرانی و ترس محمد بن سلمان شده است. اکونومیست از سیاست‌های ریاضتی در اقتصاد سعودی که جانشین ولیعهد این کشور اجرای آن را آغاز کرده، به‌طور غیرمستقیم انتقاد کرده است. وی از آغاز سال میلادی جاری این سیاست‌ها را با هدف متنوع کردن منابع درآمدها و کاهش کسری بودجه به اجرا در آورده است. این سیاست‌ها شامل وضع مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای لوکس و کاهش میزان یارانه سوخت و انرژی برق است.

بنا بر این گزارش، شاهزاده جوان سعودی که ریاست شورای عالی اقتصاد عربستان را نیز به‌عهده دارد درنظر دارد بسیاری از موسسات دولتی را خصوصی‌سازی کند. خصوصی‌سازی شامل فروش تقریبا چهار میلیون متر مربع از زمین‌ها به شرکت‌های مستغلات و افزایش تعداد زائران اماکن مقدس در شهرهای مکه و مدینه از سالانه 18میلیون‌نفر در حال حاضر به سالانه 35 تا 45میلیون زائر ظرف پنج سال آینده و پذیره‌نویسی برای بخشی از سهام شرکت‌های مخابرات و خطوط هوایی سعودی که هم‌اکنون دراختیار دولت سعودی است در بورس خواهد بود. طرح پنج‌ساله تحول ملی که شاهزاده سعودی درنظر دارد به اجرا درآورد شامل آموزش خصوصی است که 30درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شود همچنین شامل تبدیل کردن نظام کنونی بهداشت به نظام بیمه درمانی خصوصی است. یکی از بازرگانان منطقه جده که درباره موفقیت این برنامه‌های اقتصادی تردید دارد، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران سعودی ترجیح می‌دهند در خارج از این کشور سرمایه‌گذاری کنند زیرا نه تنها شرایط سیاسی در عربستان بلکه در همه منطقه خاورمیانه نامشخص است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر