دستگیری‌های گسترده در ترکیه پس از انفجار انتحاری استانبول

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۸۵

گروه جهان

ترکیه ۶۵فرد مظنون به ارتباط با گروه داعش را دستگیر کرده است. بیشتر این بازداشت‌ها در سه استان جنوب شرقی ترکیه صورت گرفته است. به گزارش یورونیوز، سه شهروند روسیه نیز توسط پلیس ترکیه در آنتالیا دستگیر شده‌اند. این بازداشت‌ها یک روز پس از انفجار انتحاری در استانبول انجام شده است. در این حمله انتحاری دست‌کم 12نفر کشته شدند.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، در آنکارا و در جمع سفیران این کشور گفته که عامل این حمله مرگبار احتمالا سوری‌تبار بوده است. رییس‌جمهور ترکیه گفته است: «این حادثه نشان داد که ما به‌عنوان یک ملت باید در برابر تروریسم و سازمان‌های تروریستی بایستیم. موضع ترکیه مبنی بر عزم و اراده برای مبارزه تروریسم است، نامش هر چه می‌خواهد باشد؛ داعش، پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ، یگان‌های مدافع خلق، جبهه انقلابی آزادی خلق یا حزب کمونیست مارکسیست-لنینیستی. برای ما هیچ تفاوتی میان سازمان‌های تروریستی وجود ندارد.»

گزارش رسانه‌های روسی حاکی از توقیف مقادیری اسناد و لوح‌های رایانه‌یی از دستگیرشدگان است که نشانگر ارتباط آنها با گروه داعش است. انفجاری سه‌شنبه در میدان سلطان‌احمد شهر استانبول رخ داد. این میدان در محله‌یی واقع شده که از جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود. باوجود آنکه هیچ گروهی مسوولیت انفجار انتحاری استانبول را برعهده نگرفته اما مقام‌های ترکیه، داعش را مسوول آن معرفی کرده‌اند. روزنامه عربستانی الشرق الاوسط چاپ لندن با اذعان به تولد عامل انتحاری استانبول در عربستان، نوشته است: وزارت کشور عربستان در واکنش به برخی منابع و رسانه‌ها که عامل انتحاری را عربستانی خوانده‌اند، تاکید کرده که این شخص 20سال پیش به همراه خانواده خود به سوریه عزیمت کرده است. گفته شده، تمام افراد کشته شده در انفجار سه‌شنبه استانبول اتباع خارجی بوده‌اند. استانبول در ماه‌های اخیر شاهد انفجار بمب در یک بزرگراه و پس از آن در فرودگاه بین‌المللی خود بوده است.

رسانه‌های ترکیه‌یی گزارش دادند، همزمان با این حمله انتحاری، آتش‌سوزی مهیبی در هتلی 8طبقه در منطقه «مال تپه» استانبول رخ داد که علت اصلی این واقعه هنوز مشخص نشده است. براساس اعلام شهردار «مال‌تپه»، در جریان این آتش‌سوزی 20نفر از این ساختمان نجات داده شده‌اند. روزنامه دیلی‌صباح استانبول، گزارش داده که تمام کارگرهای محبوس شده در میان شعله‌های آتش نجات یافته‌اند. گروه تروریستی داعش پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی تهدید کرده بود در سواحل و هتل‌های ترکیه کشتار به راه خواهد انداخت و اهدافش هزاران گردشگری خواهند بود که به این کشور سفر می‌کنند. ترکیه پیش از این با انفجارهایی توسط گروه‌های کرد، چپ‌گرا و اسلام‌گرایان تکفیری مواجه بوده است. در ماه جولای انفجار بمبی انتحاری در شهر سوروچ در مناطق مرزی ترکیه با سوریه بیش از ۳۰کشته برجای گذاشت. پس از آن در ماه اکتبر، دو بمب‌گذاری انتحاری جلوی ایستگاه اصلی قطار در آنکارا جان بیش از صد نفر را گرفت. مقام‌های قضایی ترکیه گفته‌اند که این دو انفجار در آنکارا توسط یکی از گروه‌های محلی مرتبط با داعش انجام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر