نظام بین‌المللی باید بازسازی شود

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۸۳

گروه جهان

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا آخرین سخنرانی سالانه خود را در کنگره ایراد کرد. اوباما در سخنرانی خود مراقبت از امنیت مردم امریکا و از میان بردن شبکه‌های تروریستی را اولویت شماره یک واشنگتن خوانده و گفته شبکه‌های تروریستی القاعده و داعش، تهدیدی مستقیم برای امریکا و جهان هستند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما گفته اگر کنگره درباره جنگ علیه تروریسم مصمم است باید اجازه دهد که از نیروی نظامی علیه گروه داعش استفاده شود. وی با این‌ حال تاکید کرده که نیروهای امریکایی بدون اقدام کنگره نیز با داعش مبارزه خواهند کرد و به این گروه همان درسی را خواهد داد که پیش از این به القاعده و رهبر آن اسامه بن‌لادن داده است. رییس‌جمهوری امریکا دوره کنونی را دورانی خطرناک نامیده و گفته به عنوان فردی که اشراف اطلاعاتی دارد بر این نظر است که جهان امروز دوران خطرناکی را سپری می‌کند. دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما روزهای آغازین سال ۲۰۱۷میلادی پایان می‌یابد. رییس‌جمهور امریکا گفته است:«جهان امروز نه از سوی قدرت‌های بزرگ شیطانی بلکه از سوی رژیم‌های در حال شکست تهدید می‌شود... خاورمیانه در مسیر‌گذاری قرار گرفته که یک نسل طول خواهد کشید. اقتصاد چین درحال تغییر است و نظام بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده با واقعیت‌های جدیدی روبه‌روست و باید بازسازی شود.»


اقتصاد داخلی

اوباما درباره اقتصاد کشورش گفته است: «در امریکا هم‌اکنون قوی‌ترین و بادوام‌ترین اقتصاد جهان را داریم. ما در میانه طولانی‌ترین مرحله ایجاد شغل در بخش خصوصی تاریخ هستیم. بیش از ۱۴میلیون شغل تازه به‌ خصوص در دو سال اخیر که بالا‌ترین رشد اشتغال از دهه ۹۰ بدین سو داشته‌ایم. نرخ بیکاری به نصف رسیده، صنعت اتومبیل‌سازی ما بهترین سال همه دوران‌ها را داشته است. صنعت در 6 سال گذشته۹۰۰هزار شغل تازه ایجاد کرده و این همه را در ضمن کاستن از کسری بودجه به میزان سه چهارم انجام داده‌ایم. هرکسی ادعا کند اقتصاد امریکا رو به انحطاط است، خیالبافی می‌کند. حقیقت این است- و همین امر موجب نگرانی امریکایی‌ها می‌شود- که اقتصاد در روند یک تغییر بزرگ است، تغییری که مدت‌ها پیش از بحران بزرگ آغاز شده و هنوز پایان نیافته است. امروز فناوری فقط جای شغل‌ها در خط تولید را نمی‌گیرد بلکه هر جا که مشاغل خودکار شوند این اتفاق می‌افتد. شرکت‌ها در اقتصاد جهانی می‌توانند هر جا به فعالیت بپردازند و با رقابت سختی رو به رو هستند. در نتیجه کارگران اهرم قدرت چندانی برای افزایش مزد‌ها در اختیار ندارند. شرکت‌ها وفاداری کمتری به جوامع خودشان دارند. ثروت هر چه بیشتر در دستان بالای جامعه قرار می‌گیرد. همه اینها کارگران را زیر فشار گذاشته است حتی زمانی که کار می‌کنند و اقتصاد رو به رشد است. برای خانوارهای سختکوش کارگری بیرون آمدن از فقر دشوار‌تر شده است، برای جوانان آغاز یک شغل تازه مشکل‌تر شده است و کارگران وقتی بازنشسته می‌شوند با دشواری‌های بیشتری دست به گریبانند. هر چند هیچ یک از اینها منحصر به امریکا نیست اما اعتقاد بی‌همتای امریکایی به اینکه هرکسی باید به سختی کار کند تا زندگی مناسبی داشته باشد را به چالش می‌گیرد.» اوباما همچنین با یادآوری کارنامه دو دوره ریاست‌جمهوری خود از برنامه‌های اجرا شده نظیر تغییرات قانون بیمه درمانی اظهار رضایت کرد. بسیاری از برنامه‌های دولت اوباما ازجمله اصلاح قوانین خرید و فروش و حمل سلاح در کشور همچنین قوانین مربوط به مهاجرت با مخالفت کنگره امریکا و حزب جمهوری‌خواه تاکنون ناموفق بوده‌اند.


ائتلاف علیه داعش

باراک اوباما تاکید کرده که سیاست خارجی امریکا باید بر تهدیدهای ناشی از گروه تروریستی داعش و القاعده متمرکز باشد اما همه تهدیدها ناشی از این گروه‌ها نیست. وی در این باره گفته است: «ناامنی و بی‌ثباتی در بسیاری از نقاط و کشورهای جهان برای چند دهه ادامه خواهد داشت. برخی از این کشورها مکان امنی برای شبکه‌های تروریستی هستند و برخی دیگر محلی برای مناقشات قومی و مقصدی برای پناهجویان می‌شوند. برای مقابله با این مشکلات جهان از ما پاسخ و راه‌حل می‌خواهد.»

رییس‌جمهور امریکا بار دیگر تاکید کرده که در رویارویی با مسائل جهانی یک‌جانبه عمل نخواهد کرد و سیاست‌های خود را با سایر کشورها هماهنگ خواهد کرد. وی گفته امریکا برای حل مشکلاتی نظیر بحران سوریه از چنین رویکردی پیروی می‌کند. اوباما با اشاره به اینکه داعش و القاعده می‌کوشند تا خود را نماینده یکی از قدیمی‌ترین مذاهب جهان معرفی کنند، ‌گفته است: «باید آنها را همانطوری که هستند بنامیم، آنها آدم‌کش و متعصب هستند که باید مورد تعقیب قرار گرفته و از بین بروند. بر همین اساس امریکا ائتلافی از ۶۰ کشور برای مبارزه با داعش ازجمله قطع سیستم مالی و از بین بردن دیگر منابع این گروه تشکیل داده است. تقریبا در یک سال گذشت ۱۰هزار حمله هوایی علیه مواضع گروه داعش انجام شده که در این حملات رهبری، میدان‌های نفتی، اردوگاه‌های آموزشی و سلاح‌ آنها از بین رفته است.» اوباما با اشاره به آموزش نظامی نیروهای مخالف گروه داعش در عراق و سوریه گفته که این گروه به ‌تدریج درحال از دست دادن قلمرو تحت تسلط خود در عراق و سوریه است.


روابط با کوبا

باراک اوباما در ادامه به مساله روابط با کوبا پرداخت و گفت که سیاست ۵۰ ساله منزوی کردن کوبا باعث گسترش دموکراسی نشده است. رییس‌جمهوری امریکا گفته است: «به همین دلیل ما روابط دیپلماتیک را از سرگرفتیم، در‌ها را به روی تجارت و سفر باز کردیم. باراک اوباما تاکید کرد باید پذیرفت که دوره جنگ سرد تمام شده است.» ایالات متحده امریکا و کوبا سال گذشته اعلام کردند که پس از نزدیک به نیم قرن روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند.


گاف اوباما در مرکز توجه رسانه‌های روسی

اوباما در آخرین نطق ریاست‌جمهوری خود یک گاف هم داشت. رییس‌جمهوری امریکا در این سخنرانی به اشتباه روسیه را به حمایت از اوکراین متهم کرد که مورد توجه رسانه‌های روسی قرار گرفت. اوباما گفته بود:«با وجود افت اقتصادی روسیه، این کشور منابع مالی خود را برای حمایت از اوکراین، سوریه و کشورهای مشتری خود مصرف می‌کند.» گاف جدید اوباما در محافل رسانه‌یی امریکایی نیز بازتاب داشت و جکسون دیل، مفسر روزنامه واشنگتن‌پست در مطلب توییتری نوشته است:«آیا اوباما فکر می‌کند اوکراین مشتری روسیه است؟ جای تعجب نیست که وی از تحویل تسلیحات دفاعی به این کشور خودداری می‌کند!»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر