حمایت از ایده‌های ایرانی

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۶۸

سوشیانت آسمانی|

یکی از مواردی که به توسعه اقتصادی و تعاملات بین المللی همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، سرمایه‌گذاری برای ایده‌های خلاقانه و درآمدزاست که می‌تواند ضمن کمک به رشد علمی، ارزآوری برای کشور داشته و به کم هزینه شدن انجام پروژه‌ها کمک کند. در این مسیر اداره پژوهش و توسعه منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جهت دستیابی به اهداف خود در نظر دارد از توان علمی دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های مختلف حیطه منابع انسانی، سازمان و مدیریت استفاده کند.

در همین راستا این شرکت طرح حمایت از پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد را به عنوان راهکارهای اثربخش در دستور کار خود قرار داده و از رشته‌های تحصیلی مرتبط در این راستا مانند: مدیریت(منابع انسانی، دولتی، صنعتی، آموزشی، IT، اجرایی و MBA) مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر(برای انجام پروژه‌های مدل‌سازی و برنامه‌نویسی در حیطه انسانی)، روانشناسی صنعتی، روانسنجی(طراحی، اعتباریابی و نرم‌سازی آزمون‌های حسی، حرکتی، هوش، استعداد، شخصیت و...) و سایر رشته‌های علوم انسانی که موضوعات مرتبط با مدیریت منابع انسانی را به عنوان پایان‌نامه تحصیلی انتخاب کند، حمایت کرده است.

اما همین موضوع شاید بهانه‌یی شد برای رشد و تعالی امروز تا بتوانیم پروژه‌یی با عظمت پارس جنوبی را توسط دانشمندان خودی

افتتاح کنیم. بر همین اساس و با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از خلاقیت‌ها و ایده‌های داخلی روز دوشنبه درحالی فازهای 15و 16پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فازهای این مجتمع گازی توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان افتتاح شد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه و نفت بر این باورند تکمیل این دو فاز با حداقل استفاده از توان خارجی، نشان‌دهنده پیشرفت سریع صنعت نفت کشورمان به سمت خودکفایی با استفاده از همکاری‌های سپاه و دولت در عرصه سازندگی است. اما باید گفت که توسعه این دو فاز از سال 1385 آغاز شده بود اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته باید دانست که عمده کار پیشرفت این دو فاز تا سال 1392 انجام شد البته در این زمینه رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: این دو فاز حاصل تلاش سه دولت، پنج وزیر نفت و چهار مدیرعامل شرکت ملی نفت است که در مجموع 149میلیون نفر ساعت کار در این پروژه انجام شده است.

گواه این امر اظهارات سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) است که در مراسم افتتاحیه به این موضوع اشاره کرده و گفته است که فازهای 15و 16پارس‌جنوبی در واقع ایرانی‌ترین فاز در میدان گازی پارس‌جنوبی است که با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی متخصصان داخلی و کارشناسان ایرانی به بهره‌برداری رسیده است. تکمیل و راه‌اندازی این فازها در واقع اثبات شعار ما می‌توانیم است و بدون تردید تکمیل پالایشگاه فازهای 15و 16پارس جنوبی، نماد کار اقتصادی و خوداتکایی است زیرا خارجی‌ها ساخت این فازها را رها کردند و رفتند و باور نمی‌کردند کسی این ‌بار را از زمین بردارد.

البته گفته شده که برای تکمیل پروژه و راه‌اندازی فازهای 15 و 16 در دولت یازدهم 700میلیون دلار هزینه شده است، امضای قرارداد این فاز در تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و سپانیر صورت گرفته و در 113ماه گذشته از آغاز کار این پروژه حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه در بر داشته است که برای افتتاح و تکمیل آن 45میلیون نفر ساعت در طول 28ماه گذشته در این فازها فعالیت کرده‌اند. اما آنچه مسلم است برآمدن از پس پروژه‌یی عظیم توسط محققان و دانشمندان ایرانی آن هم در زمانی که بیشترین تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان اعمال می‌شد، است که نشان می‌دهد حمایت‌هایی از این دست می‌تواند ضمن کمک به رشد اقتصادی به ارتقای جایگاه سیاسی دیپلماتیک ایران در اذهان عمومی و جامعه ملل کمک شایانی کرده و ایران را کشوری قدرتمند به لحاظ علمی، اقتصادی و در پس آن چانه‌زنی‌های سیاسی نشان دهد. کشوری که براساس داشته‌هایش در روابط دیپلماتیک هم از قدرت چانه‌زنی بسیاری برخوردار خواهد بود چراکه اصل آن بر مبنای تکیه به دانش خود و کمک گرفتن از پتانسیل‌های داخلی در کنار ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری خارجی بنا شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر