اختلاف دیدگاه میان اوپکی‌ها در زمینه نشست اضطراری

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۶۱

گروه انرژی

هر چند طبق قیمت‌های اعلام شده در بلومبرگ، در ساعات میانی روز گذشته بهای نفت خام اندکی افزایش را تجربه کرد و قیمت برنت و دبلیو تی‌ای هر دو با 83سنت افزایش به 31.69دلار و 31.27دلار رسید اما ورود نفت به کانال 30دلاری، نگرانی‌هایی جدی را در میان کشورهای تولید‌کننده ازجمله ونزوئلا و نیجریه ایجاد کرده است.

طبق گزارش دبیر خانه اوپک، بهای نفت خام سبد این سازمان در روز سه‌شنبه 12‌ژانویه معادل 25‌دلار و 76‌سنت بوده است. در چنین وضعیتی وزیر نفت نیجریه درخواست برگزاری نشست اضطراری اعضای این سازمان را مطرح کرد که با واکنش وزیر نفت ایران و وزیر انرژی امارات همراه شد.

پس از اظهارات وزیر نفت نیجریه درباره پیشنهاد برگزاری نشست اوپک، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه دیدار با گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان، در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا ایران درخواستی برای نشست اضطراری اوپک دریافت کرده است، گفت: ایران تاکنون هیچ درخواستی برای نشست اضطراری اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دریافت نکرده است. وی افزود: برگزاری نشست اضطرای اوپک به اجماع میان اعضا نیاز دارد و تا اجماع وجود نداشته باشد نشست اضطراری برگزار نخواهد شد.

همچنین سهیل بن محمد المزروعی وزیر انرژی امارات پس از سخنان وزیر نفت نیجریه در همان کنفرانسی که او حضور داشت، اعلام کرد که استراتژی کنونی اوپک در حال جواب دادن است و برای اینکه این استراتژی اوپک به نتیجه برسد به زمان نیاز دارد که ممکن است بین یک تا 1.5سال باشد.

المزروعی خاطرنشان کرد: معتقدم صرفا به‌خاطر اینکه قیمت‌ها در بازار کاهش یافته اوپک به تنهایی نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد همچنین یک‌جانبه نمی‌تواند این استراتژی را تغییر دهد.

وزیر انرژی امارات افزود: در شرایطی که نیمه اول2016 یک دوره سخت برای بازار نفت خواهد بود، در نیمه دوم به مدد کاهش احتمالی در تولید کشورهای خارج از اوپک، اوضاع به تدریج بهبود خواهد یافت.

دو نماینده اوپک گفتند: مطمئنا اوپک هیچ برنامه‌یی برای برگزاری نشست اضطراری برای بررسی کاهش قیمت نفت قبل از نشست برنامه‌ریزی شده در ماه ژوئن نخواهد داشت.

طبق خبری که رویترز منتشر و ایسنا آن را ترجمه کرده است، وزیر انرژی امارات همچنین گفته است: فکر می‌کنم تمام اعضای اوپک ازجمله ایران این حق را دارند تولید خود را افزایش دهند. فکر نمی‌کنم ما هیچ‌کسی را محدود کنیم.

چنین چشم‌اندازی باعث شده تحلیلگران بازار نفت پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت نفت در ماه‌های آینده را کاهش دهند به‌طوری که موسسه استاندارد چارتر اعلام کرده قیمت‌ها ممکن است تا 10دلار در هر بشکه سقوط کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر