روی خط خبر

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۵۹

کاهش ریسک کالاهای استراتژیک با برجام

گروه صنعت یک مقام مسوول شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی با بیان اینکه «اجرای برجام از ریسک تامین کالاهای استراتژیک می‌کاهد» گفت: وزارت جهاد‌ کشاورزی دنبال آن است که سقف مصوبه ذخایر استراتژیک گندم را دوباره کاهش دهد، زیرا هزینه نگهداری این محصول در کشور بالاست. حسین داستان افزود: با دستور رییس‌جمهور ذخایر گندم به 5میلیون تن افزایش یافت و پیگیری می‌کنیم که دوباره این ذخیره را به 3میلیون تن بازگردانیم. وی در ارتباط با واردات برنج امریکایی به کشور با وجود ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از امریکا نیز، اظهار کرد: خرید این برنج‌های امریکایی در سوم تیر ماه سال جاری و 4ماه و 2روز قبل از ممنوعیت واردات کالاهای امریکایی انجام شده است. داستان اظهار کرد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ما به مبادی ورود کالاهای خود تنوع بخشیده‌ایم و امسال محصولات استراتژیک وارداتی را از پاکستان، هندوستان، اروگوئه، ویتنام و امریکا نیز خریده‌ایم، اما با توجه به ممنوعیت واردات کالای مصرفی از امریکا، دیگر ورود این کالا را بعد از بخشنامه به‌طور کامل متوقف کرده‌ایم.


افزایش ۳۰درصدی قیمت سیمان از بهمن

گروه صنعت دبیر انجمن کارفرمایان سیمان از توقف تخفیفات کارخانجات سیمان از اول بهمن ماه خبرداد. عبدالرضا شیخان همچنین اظهار داشت: متاسفانه رکود باعث شده تا کارخانجات سیمان محصولات خود را از 10 تا 30درصد کمتر از قیمت مصوب 30 خرداد ماه 93 به فروش برسانند. وی با بیان اینکه در این راستا، از اول بهمن ماه قیمت سیمان با همان قیمت مصوب سال 93 به فروش می‌رسد، افزود: هم‌اکنون سود این تخفیفات را دلال‌ها کسب می‌کنند که امیدواریم با این تصمیم این موضوع مدیریت شود. وی اعلام کرد: براساس قیمت مصوب سال93 باید هر پاکت 50 کیلوگرمی سیمان در درب کارخانه‌ها 5هزارو700 تومان به فروش برسد. از سوی دیگر، همکاری‌هایی با گرجستان و روسیه برای راه‌اندازی واحدهای سیمانی در این کشورها صورت گرفته است. شرکت‌های «هولسیم» سوییس و «لافارش» فرانسه برای ورود به صنعت سیمان در ایران و بستن قرارداد با شرکت سیمان فارس خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند. مرتضی لطفی، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان سیمان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «این دو شرکت که از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت سیمان در جهان هستند و از سال گذشته یک کنسرسیوم مشترکی را تشکیل دادند و باتوجه به برداشته شدن تحریم‌ها و توافق هسته‌یی مدتی است برای حضور در صنعت سیمان ایران و همکاری با هلدینگ فارس خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند.»


توقف صادرات فولاد به امارات و کویت

گروه معدن یک عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد از توقف صادرات محصولات فولادی به امارات و کویت خبر داد و گفت: کل حجم صادرات به این دو کشور کمتر از 10درصد از صادرات فولاد است. رضا شهرستانی درباره‌ تاثیر تغییر روابط سیاسی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران برصادرات محصولات فولادی اظهار کرد: بیشتر صادرات ما به عراق و افغانستان است و قطع روابط هیچ تاثیری روی صادرات ما به این دو کشور نمی‌گذارد. وی با اعلام اینکه میزان صادرات ما به این کشورها کمتر از 300هزار تن است، درباره‌ محموله‌های فولادی که در زمان قطع روابط در حال ارسال به این دو کشور بوده است، گفت: احتمالا تاریخی تعیین می‌شود که براساس آن اگر مدارک و اسناد محموله‌ها مربوط به قبل از آن تاریخ باشد مشکلی برای ارسال وجود خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر