توکیو در بیم و امید اقتصاد چین

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۳۹


جهان نگرانی برای اقتصاد چین و پیشرفت و رونق آن یکی از دلایل افت شاخص‌های سهام در نخستین روز هفته در توکیو شد.

به گزارش رویترز، قرار است وزارت بازرگانی چین امروز شاخص فعالیت صنعتی این اقتصاد بزرگ را قرائت کند و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این شاخص وضع خوبی نداشته باشد و فعالیت‌های صنعتی در این کشور هنوز به میزانی که بتواند روی بهبود اقتصادی نقش مهمی داشته باشد، نرسیده است.

این در حالی است که مقامات چینی وضع اقتصادی خود را خیلی از روی شاخص‌های ارزیابی نمی‌کنند. رهبران گروه 20 هم در نشست سیدنی گفته‌اند که اقتصاد چین 2تریلیون دلار به اقتصاد جهان می‌افزاید و میلیون‌ها شغل ایجاد خواهد کرد و در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد اما اروپا همچنان در وضعیت کسادی قرار دارد.

شاخص سهام MSCI آسیا پاسفیک که نماینده سهام 45 کشور آسیاسی است در روز دوشنبه یک‌درصد تنزل یافت. شاخص نیکی هم 7دهم درصد از دست داد. این در حالی است که این شاخص در روز جمعه بالاترین سود خود از 2007 تاکنون را به‌دست آورده بود.

در اروپا اما روحیه بازار پس از شادی رای منفی به استقلال اسکاتلند تغییر کرده و هیجان ناشی از این رای منفی خوابیده است و بازار بر جریان واقعی اقتصاد در این قاره متمرکز شده است.

انتظار می‌رود که شاخص FTSE 100 لندن 24 تا 25 واحد تنزل کرده و 4دهم‌درصد ضرر کند. داکس آلمان با از دست دادن 50 واحد، حدود 5 دهم‌درصد از دست بدهد.

وال استریت در حالی روز خود را آغاز خواهد کرد که رییس بانک مرکزی دالاس گفته است که بانک مرکزی امریکا باید افزایش نرخ بهره را از بهار آغاز کند که بسیار زودتر از زمانی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار آن را می‌کشند اما باید فرآیند این افزایش بسیار آهسته و تدریجی باشد.

دلار در بازار بار دیگر ترقی یافت و در مقابل ین حدود 2دهم درصد افزایش ارزش را تجربه کرد. روز دوشنبه هر دلار به ازای 108.87ین معامله شد. همچنین یورو نیز در مقابل ارزهای رقیب تقویت شد و هر یورو در روز دوشنبه با 3درصد افزایش در ارزش به ازای هر یورو 1.2864 معامله شد.

قیمت نفت خام هم در بازارها با 5دهم درصد تنزل به 97.85 دلار در هر بشکه رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر