وایبر فیلتر می‌شود؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۹

تعادل ضرب‌الاجل یک ماهه معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ازجمله وایبر، اگرچه با واکنش یا اظهارنظر صریحی از سوی وزارت ارتباطات مواجه نشد با این حال از دیدگاه کارشناسان قابلیت اجرای کامل ندارد. انتشاروسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی طی هفته‌های اخیر دربرخی شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا قوه قضاییه خواستار اقدامی عاجل در این زمینه شود. اقدامی که البته از دیدگاه برخی کارشناسان بیشتر شبیه یک اولتیماتوم بود تا درخواست حکومتی.


خلع سلاح منتقدان فیلترینگ

یک پژوهشگر ارتباطات به «تعادل» می‌گوید: انتشار مطالب توهین‌آمیز نسبت به بنیانگذار انقلاب موجب شد تا منتقدان فیلترینگ گسترده سایت‌ها و شبکه‌های ارتباطی در مقابل جناح طرفدار این اقدام خلع سلاح شوند. به باور وی؛ بحث‌هایی که امروز درباره ابزارهای ارتباطی جدید مطرح می‌شود، دقیقا مشابه همان بحث‌هایی است که طی سه دهه گذشته درباره سایر رسانه‌ها ازجمله ویدیو و ماهواره درگرفته بود و به نظر نمی‌رسد بتواند در مورد ابزارهای مدرن ارتباطی اثربخش باشد.


وزیر ICT: قبول!

شاید هم به همین دلیل بود که وزارت ارتباطات در واکنش نشان دادن به این موضوع تا این حد منفعلانه عمل کرد. البته وزیرارتباطات پس از یک روز در واکنش به این نامه رسما فیلترینگ محتوای مجرمانه را تایید کرد و گفت: ما در این رابطه کار کرده‌ایم و هنوز هم کار می‌کنیم.

این درحالی است که یک مقام مسوول در وزارت ارتباطات روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» تنها به تایید این موضوع بسنده کرد که؛ نامه معاون قوه قضاییه به دفتر وزیر ابلاغ شده است.

این درحالی است که یک متخصص امنیت شبکه درباره اجرایی بودن این طرح به ایسنا می‌گوید: فیلتر کردن برخی ازشبکه‌های اجتماعی باعث صدمه دیدن بخش‌های اقتصادی و تجاری متکی به ICT می‌شود و فیلتر‌کردن آنها باعث می‌شود اطلاعاتی که قرار نیست فیلتر‌ شوند نیز قابل دسترسی نباشند.

علی‌اصغر بهشتی، استاد دانشگاه علم و صنعت نیز به این خبرگزاری می‌گوید: اجرای فیلترینگ هوشمند روی شبکه‌های اجتماعی مثل وایبر، واتس‌آپ و... امکان‌پذیر است اما با توجه به اینکه سرور این شبکه‌ها در ایران نیست، اجرای فیلترینگ هوشمند در بازه زمانی یک ماهه امکان‌پذیر نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر