کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۴۳

طرح‌های آبرسانی منتفی شد

ایسنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه) با اختصاص اعتبار 500میلیون دلاری از منابع صندوق توسعه برای اجرای طرح‌های آبرسانی مخالفت کردند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور ماده7 این طرح را مورد بررسی قرار دادند که براساس آن به مدت سه سال از ابتدای برنامه ششم توسعه هر سال معادل ریالی 500میلیون دلار از منابع صندوق توسعه پس از درج در بودجه به صورت تسهیلات با تضمین دولت به اجرای طرح‌های آبرسانی اختصاص می‌یابد. با اخطار احمد توکلی و موافقت نمایندگان با این اخطار ماده7 از متن طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب حذف شد.


مشکل آلودگی

از سمت بنزین نیست

تسنیم ابراهیم کارخانه‌‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مطرح کردن این صحبت‌ها که آلودگی هوا نشأت‌گرفته از آلوده بودن بنزین‌های داخلی است تنها یک سیاسی کاری بود؛ چراکه شاهد بودیم طبیعت جواب سیاست را داد و ادعاهای حرف‌های سیاسی مشخص شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعت نشان داد که حرف‌های مسوولان فعلی مبنی بر آلوده بودن بنزین‌های داخلی و آلوده شدن هوا صحت نداشته و این آلودگی ناشی از عوامل و دلایل متفاوت است. کارخانه‌‌ای خاطرنشان کرد: آلودگی هوا علل مختلفی دارد که دولت باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط به آن را بسیج کند و با شناسایی راه‌های رفع آن تمهیدات لازم را به کار ببندد؛ این ضرورت باید هرچه زودتر انجام شود. وی اضافه کرد: برای رفع آلودگی هوا باید مسوولان ذی‌ربط اهتمام ویژه‌یی به کار ببندند و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت را برای مقابله با آلودگی آن انجام دهند؛ مدیریت اصلی این کار نیز باید از سوی محیط‌زیست انجام بگیرد و سایر دستگاه‌ها به کمک بپردازند.


تحول در شاخص

دکل‌های حفاری

شانا احمد رجبی مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: متوسط زمان انتظار دکل‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از حدود ٢هزار روز در سال٩٢ به ٤٩٠روز در سال٩٤ کاهش یافته است و این شاخص به‌ازای هر دکل نیز کاهش یافته به‌طوری‌که زمان انتظار هر دکل حفاری در بازه زمانی ذکرشده از ٩٢روز به ٣٩روز رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ٦٠درصد منابع مالی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به بخش حفاری اختصاص می‌یابد، بهبود شاخص‌های کلیدی حفاری در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

رجبی از بهبود شاخص‌هایی مانند سرعت حفاری، زمان انتظار دکل و... خبر داد و گفت: متوسط دکل روز حفاری یک چاه نفتی از ٢٧٠روز در سال٩٠ به ١٥٦روز در ٩ماه ابتدای امسال کاهش یافته و متوسط دکل روز حفاری چاه گازی نیز از ٢١٨روز در سال٩٠ به ١٤٩روز در ٩ماه ابتدای امسال رسیده است. به گفته وی، متوسط سرعت حفاری از حدود ١٤,٦متر بر دکل روز در سال٩٠ به 6/18متر بر دکل روز در ٩ماه ابتدای امسال رسیده است. رجبی، شاخص متوسط متراژ حفاری به‌ازای هر دکل را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: این شاخص نیز از چهار هزار و ٩٠٠متر در سال٩٠ به پنج هزار و ٦٠٠متر در ابتدای سال٩٤ رسیده است. وی تعداد دکل‌های فعال کنونی این شرکت را ١٢دکل خواند و گفت: در حال حاضر فعالیت توسعه‌یی نداریم و از دکل‌های کنونی تنها برای نگهداشت تولید استفاده می‌شود. رجبی خاطرنشان کرد: بهبود هرچه بیشتر شاخص‌های حفاری به‌عنوان یک فعالیت کلیدی، همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچنان در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر