پیش‌بینی نفت 44دلاری در 2016

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۴۲

تسنیم

براساس گزارشی که موسسه کیوان‌بی ‌منتشر کرده، انتظار می‌رود قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال2016 به 44دلار در هر بشکه برسد.

براساس یک سناریوی کاهشی‌تر، که در آن رشد تقاضا بیش از پیش‌بینی پایه‌یی کاهش می‌یابد و رشد عرضه قوی‌تر می‌شود، قیمت متوسط نفت به 36دلار خواهد رسید. همچنان وقوع یک سناریوی افزایشی می‌تواند منجر به رسیدن قیمت متوسط نفت به 50دلار در هر بشکه شود.

تحلیلگران ارشد این موسسه خاطرنشان کردند که آشفتگی اخیر در بازار نفت نشان می‌دهد که پیش‌بینی عوامل موثر بر قیمت نفت بسیار دشوار است. بازار نفت از آغاز سال2014 با مازاد عرضه مواجه بوده است. قیمت‌های پایین در حال تشویق مصرف بالای انرژی همچنین از میدان به‌در کردن تولید‌کنندگان پرهزینه است.

در گزارش این موسسه آمده است: «براساس پیش‌بینی پایه‌یی ما مبنی بر ادامه رشد تقاضا، کاهش عرضه نفت امریکا، افزایش صادرات نفت ایران و ادامه تولید بقیه اعضای اوپک، ما انتظار داریم قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال2016 به 44دلار برسد.»

بازارهای جهانی نفت در حال حاضر با مازاد روزانه حدودا 1.6میلیون بشکه نفت مواجه هستند. پاسخ به 4سوال احتمالا می‌تواند مشخص کند که این مازاد عرضه چگونه برطرف خواهد شد و بازار نفت در سال2016 چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. سوال اول: آیا رشد قوی تقاضا در سال2016 نیز ادامه خواهد داشت؟ سوال دوم: تولید‌کنندگان نفت پرهزینه شیل در امریکا چگونه به روند افت قیمت‌ها که موجب شده بخشی از فعالیت‌های آنها صرفه اقتصادی خود را از دست دهد، واکنش نشان خواهند داد؟ سوال سوم: تحریم‌ها علیه ایران چه زمانی برداشته خواهد شد و ایران قادر به تولید چه مقدار نفت پس از لغو تحریم‌هاست؟ سوال چهارم: آیا بقیه کشورهای عضو اوپک به تولید در سطح فعلی ادامه خواهند داد یا عوامل زمین‌شناسی موجب اختلال در تولید بالای آنها خواهد شد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر