تاثیر تنش اقتصادی با عربستان بر قیمت نفت و دلار

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۳۰

یک استاد دانشگاه معتقد است: باتوجه به قرار گرفتن ایران در شرایط پساتحریم، ایران از تنش‌های موجود آسیب کمتری نسبت به عربستان می‌بیند.

کمیل طیبی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر تنش‌های اخیر ایجاد شده میان ایران و عربستان، در اقتصاد ایران اظهار کرد: به‌طور کلی چنین تنش‌هایی حتی اگر زودگذر و کوتاه‌مدت هم باشند، به اقتصاد کشور هزینه‌هایی تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها به‌صورت آشکار یا ناآشکار بروز می‌کند.

او درباره هزینه‌های ناآشکار تحمیل شده بر اقتصاد کشور، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین این هزینه‌های ناآشکار، هزینه فرصت است.

به این معنا که وقتی توجه بخش اداری کشور به موضوع تنش ایران با عربستان معطوف می‌شود، طبیعتا بخشی از فرصت‌های جست‌وجو و سرمایه‌گذاری و کشف فرصت‌های اقتصادی در منطقه را به‌ویژه در شرایط جدید از دست می‌دهد.

از‌سوی دیگر این تنش‌ها هزینه‌های آشکاری هم دارد که آن ایجاد تنش‌هایی در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار نفت است و نتیجه آن بی‌ثباتی درآمدهای نفتی برای ما خواهد بود.

رییس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، بااشاره به وجود انگیزه ایجاد جنگ اقتصادی در عربستان برای مقابله با ایران، در شرایط پسابرجام، گفت: به هر حال عربستان یک کشور تاثیرگذار در قیمت نفت است و وقتی با کشور مقابل خود مانند ایران تنش ایجاد می‌کند، می‌توان این ماجرا را نوعی تلاش در جهت ایجاد یک جنگ اقتصادی با ایران تفسیر کرد.

او در زمینه تاثیر این تنش‌ها روی قیمت نفت اظهار کرد: به نظر من تنش میان ایران و عربستان منجر به کاهش قیمت نفت نخواهد شد از این جهت که این تنش تاثیر جدی در بازار جهانی ندارد.

کاهش قیمت نفت که اکنون شاهد آن هستیم بیش از هر چیزی از بازار جهانی کنونی نفت تاثیر گرفته است.

به این ترتیب کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت مانند چین که با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو هستند، تقاضای خود برای نفت را کاهش داده‌اند درنتیجه تقاضای کل برای انرژی کم شده است و ازسوی دیگر نیز ما با بالا رفتن عرضه رو‌به‌رو شده‌ایم. از این طریق که تولیدکنندگان عمده نفتی مانند امریکا وارد بازار شد‌ه‌اند.

این اقتصاددان اضافه کرد: بنابر آنچه گفته شد اتفاقاتی مثل دعوای دو کشور ایران و عربستان نمی‌تواند تاثیر جدی بر عرضه و تقاضای کل بازار نفت در جهان داشته باشد.

وی در‌خصوص اینکه در دعوای ایران و عربستان کدام کشور از نظر اقتصادی ضرر بیشتری می‌کند، بیان کرد: به نظر من هر دو کشو ضرر می‌کنند ولی باتوجه به اینکه ایران در شرایط پساتحریم امکان یافتن بازارهای جدیدی دارد و روابط خود با کشورهای دیگر را گسترش می‌دهد، مشتریان جدیدی از کشورهای اروپایی و شرق آسیا برای نفت خود خواهد یافت، ولی عربستان همان بازار سنتی خود را دارد و اگر بخواهد برای کشف بازارهای جدیدی اقدام کند، چنین کاری برایش زمان‌بر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر