«گرهارد شرودر» در راس هیاتی اقتصادی به تهران می‌آید

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۲۵

پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 و گشایش افق‌های جدید در روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران با جامعه جهانی، از میان انبوهی از سیاستمداران و مقامات اقتصادی بین‌المللی که به ایران سفر کرده‌اند، زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و همچنین فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، جزو نخستین هیات‌های بلندپایه‌یی بودند که برای گفت‌وگو و رایزنی با مسوولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شدند. در همین راستا و بنا بر پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌یی که نهادهای معتبر بین‌المللی از آینده تحولات اقتصادی ایران به عمل آورده‌اند، اشتیاق شرکت‌های آلمانی برای ورود مجدد و بهره‌برداری از بازار ایران، آشکار بوده است. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان که پس از پایان دوره 7ساله زعامتش بر دولت آلمان، بیشتر در امور اقتصادی فعالیت دارد، قرار است امروز در راس یک هیات اقتصادی به ایران سفر کند. این چهارمین سفر هیات‌های اقتصادی آلمان ظرف 9 ماه گذشته است. شرودر که پیش از این در سال 1387 بنا بر دوستی و دعوت پروفسور مجید سمیعی، پزشک ایرانی مقیم آلمان به همراه برخی سرمایه‌گذاران این کشور به ایران سفر کرده بود، این‌بار قرار است در دوران پساتوافق، همزمان با سفر به ایران و دیدار با برخی مقامات کشورمان، درباره تبادل اقتصاد دانش‌بنیان نیز با محمد فرهادی وزیر علوم دولت یازدهم دیدار کند.


گستره همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان

روابط ایران و آلمان دارای پیشینه‌یی تاریخی است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. دو کشور از دهه‌ها پیش دارای روابط سیاسی و اقتصادی مطلوبی بوده‌اند. قبل از افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، آلمان به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آمد؛ اما با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در طول چند سال گذشته، از حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به میزان چشمگیری کاسته شده و به 2.5میلیارد یورو در سال رسیده است. اکنون با توجه به توافق هسته‌یی و چشم‌انداز لغو تحریم‌های ایران، چهارمین سفر مقامات سیاسی و اقتصادی آلمان به ایران در طول کمتر از 9 ماه، نشان‌دهنده آن است که آلمان‌ها، علاقه زیادی برای احیای مجدد بازار از دست رفته خود در ایران و استفاده از فرصت‌های تازه تجاری و سرمایه‌گذاری برای همکاری‌های اقتصادی دارند. در همین خصوص میکاییل فون اونگرن، سفیر آلمان در تهران معتقد است، گستره بسیار وسیعی از همکاری‌های دوجانبه میان ایران و آلمان وجود دارد و به سبب اعتماد ایران به صنعت آلمان، زمینه بسیار مناسبی برای شروع مجدد روابط تجاری میان دو کشور وجود دارد. وی می‌افزاید: در زمینه انتقال فناوری و تکنولوژی نیز منافع مشترکی میان ایران و آلمان وجود دارد که این امر می‌تواند به نزدیکی روابط دو کشور بیش از پیش یاری برساند.


آلمان در انتظار سرمایه‌گذاری‌های کلان

در ایران

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان در گزارشی در این خصوص اعلام کرد: سرمایه‌گذاران غربی در جست‌وجوی طلا در ایران هستند و آلمان در انتظار لغو تحریم‌های ایران است تا شرکت‌های صنعتی و اقتصادی این کشور سرمایه‌گذاری‌های کلان خود در ایران را آغاز کنند. فولکر ترایر، رییس روابط اقتصادی بین‌الملل اتاق بازرگانی آلمان در این رابطه می‌گوید: همه دورخیز کرده و در انتظار شروع رقابت هستند. وی می‌افزاید: پس از پایان تحریم‌ها میزان همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور می‌تواند به دوبرابر میزان فعلی (5میلیارد یورو) تا3 سال آینده برسد و تا 5 الی 7سال دیگر این میزان می‌تواند تا 10 میلیارد یورو نیز بالغ شود. همچنین محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان، در دیدار با ماتیاس مانچینگ همتای آلمانی خود در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی، روابط دو کشور را در مرحله جدیدی از همکاری‌ها عنوان کرد که می‌تواند سوءتفاهم‌های گذشته را از میان ببرد. وی همچنین اعلام کرد: ایران آمادگی لازم را برای دریافت پیشنهادات طرف آلمانی برای همکاری‌های مشترک و عملی‌سازی آنها دارد. وزیر صنعت آلمان نیز در این دیدار ضمن اشاره به روابط مثبت دو کشور، بر اشتیاق آلمان برای آغاز عصر جدیدی از همکاری‌ها تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر