اقدامات عربستان در جهت کاهش قیمت نفت، سد راه ایران نشد

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۲۳

گروه ایران

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در هفته جاری دو سخنرانی، یکی در دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و دیگری در صحن علنی مجلس داشت که در هر دوی آنها عربستان و سوءمدیریت‌های گذشته را بر مشکلات اقتصادی و کاهش قیمت نفت دخیل دانست که البته به گفته او اقدامات عربستان در جهت کاهش قیمت نفت با این هدف که ملت ایران در توافق هسته‌یی بهره اقتصادی نبرد، نتوانست سد راهی بر سر اهداف ملت ایران باشد. در همین راستا علی لاریجانی در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: به بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران، این کشور رابطه سیاسی و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد و با فشار بر تعدادی از کشورها آنها را تشویق به قطع رابطه یا کاهش رابطه با تهران کرد و از طرف دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن به‌کرار به اطراف سفارت ایران حمله نظامی کرد تا آسیب‌هایی به سفارت وارد شود که همگی این اقدامات نشانگر رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی با ملت ایران است البته در گذشته نیز شاهد عداوت این دولت با ملت ایران بودیم. وی دخالت عربستان در سوریه را موجب گرفتاری مردم با پدیده تروریسم اعلام کرد و گفت: آیا بیش از 4‌سال دخالت در سوریه برای سعودی‌ها نتیجه‌یی جز این در بر داشت که عده زیادی از مردم سوریه گرفتار پدیده شوم تروریسم شدند. چرا باید دولت سعودی که نماینده مردم سرزمین وحی است از خود چهره یک کشور ماجراجوی بی‌فکر را نشان دهد که هم به خودش لطمه حیثیتی و اقتصادی وارد می‌کند و هم به دیگران. نظیر اقدام یک سال اخیر در ایجاد عرضه زیاد نفتی جهت کاهش قیمت نفت که صدها میلیارد دلار به مردم عربستان لطمه وارد کرد و البته خسارت مادی به سایر ملل نیز وارد کرد. رییس مجلس تصریح کرد: اقدامات عربستان در جهت کاهش قیمت نفت با این هدف که ملت ایران در توافق هسته‌یی بهره اقتصادی نبرد، بود. سعودی‌ها باید درک کرده باشند که ملت ایران، ملتی توانمند، هوشمند و بافرهنگی هستند و در شرایط سخت‌تر اهداف انقلاب را پیش برده‌اند، لذا این‌گونه اقدامات موذیانه هیچ‌گاه سد راه ملت نخواهد بود. وی یادآور شد: سخن در این است که عربستان با اراده‌ها می‌توانست منافع مادی خود را صرف نجات مردم مظلوم فلسطین کند که با این اقدام برای خود آبرومندی ایجاد می‌کرد یا اینکه اگر همت خود را صرف همگرایی امت اسلامی می‌کرد، بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی را تقویت و در مقابل ملل مسلمان عزت‌مند بود، اما با مقایسه وضعیت امروز و چهره مساله‌ساز بین کشورهای اسلامی، عربستان تا جایی پیش رفته که سایر دول غیر‌مسلمان نیز کار آن را تقنیه می‌کنند و دنبال پا‌درمیانی هستند.


مشکلات اقتصادی نیازمند حل معادله‌های چندمجهولی است

رییس مجلس همچنین در دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری بر حضور جدی مردم در انتخابات، انتخابات را نمادی از حضور مردم دانست که نظام را پر‌وزن می‌کند، بنابراین باید به خاطر مشکلاتی که وجود دارد افرادی حاضر شوند که از وزانت فکری و تجربه بالایی برخوردار باشند زیرا مشکلات اقتصادی کنونی به معادله‌یی چندمجهولی نیازمند است که البته علت آن نیز به‌خاطر سوءمدیریت در سال‌های گذشته و از طرفی شیطنت‌های خارجی مثل کاهش قیمت نفت است.

علی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه نقش احزاب در کشور چندان مشخص نیست و موانعی سر راه آنها وجود دارد از سرمایه‌گذاری تشکل‌ها روی رفاقت‌های‌شان یاد کرد و افزود: باید روی افراد صاحب اندیشه و ظرفیت‌های فکری سرمایه‌گذاری شود. وی همچنین در‌خصوص دو مجلسی شدن نظام، گفت: فی‌الحال قانون اساسی اجازه این امر را نمی‌دهد هرچند که در نظام‌هایی که دو مجلس وجود دارد به‌خاطر تضعیف مجلس عام نیست بلکه به‌خاطر تقویت مجلس است لذا مجلسی در‌راستای غنی کردن مجلس دیگر روی کار می‌آید، در همین راستا تلاش داشتیم انتخابات را به‌صورت استانی برگزار کنیم که شورای نگهبان آن را رد کرد. وی افزود که این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطرح اما رد شد. وی در ادامه با بیان اینکه مسائل منطقه اخیرا خیلی داغ شده، اذعان داشت: پیش از این صحبت از نظام داشتن در منطقه بود اما اکنون برخی کشورها رفتارهایی می‌کنند که قدرت‌های بزرگ هم به آن راضی نیستند لذا شاهد به‌هم ریختگی در منطقه هستیم که باعث شده بنیه برخی کشورهای اسلامی فرسوده شود. لاریجانی بر همین اساس یکی از نمونه‌های اقدامات کشورهای منطقه را این دانست که بعد از به شهادت رساندن شیخ نمر از‌سوی سعودی‌ها، تجمعاتی جلوی سفارت آن در کشور صورت گرفت که البته رفتار مناسبی نبود اما به‌دنبال آن رفتار سعودی‌ها نیز متناسب با این عملکرد نبود از این رو مشخص است مشکل آنها جای دیگری است که در‌نهایت سود تمام این ماجراها را رژیم صهیونیستی و امریکا می‌برد. در چنین شرایطی کشور ایران باید نقش ثبات‌بخش در منطقه داشته باشد که لازمه آن گام برداشتن با تدبیر و پرهیز از رفتارهای احساساتی است.


مساله هسته‌ای هنوز حل نشده اما

در مسیر قابل‌حلی قرار گرفته است

به گزارش خانه ملت، رییس قوه مقننه در ادامه درباره اخباری که درباره ائتلاف وی با دولت منتشر شده است، بیان داشت: این مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نیز در آن نیست چرا‌که مجلس باید به علت وظیفه ریل‌گذاری مستقل باشد لذا این اخبار نادرست است. وی در ادامه در‌خصوص حضورش در ائتلاف اصولگرایی توضیح داد: چنانچه به آقای موحدی (آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم اما اینکه شخصا در جریانی حضور داشته باشم به مصلحت نیست. لذا من نظراتم را گفته‌ام چنانچه درست نیست رییس قوه مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد. رییس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در توضیح دیدار خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: دیدارها با حضرت آقا مرتب است. در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهارنظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. وی ادامه داد: ایشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرایی اصلاح‌طلبانه را می‌پذیرند که در توضیح این موضوع اصولگرایی یعنی پذیرش مبناها و اصلاح‌طلبی هم امری است که باید در تمام کارها مدنظر قرار گیرد منتها اکنون آن را به صف‌کشی تبدیل کرده‌ایم در‌حالی که انقلاب نیازمند هر دو تفکر است و مشی حضرت‌آقا نیز همین است و آن اینکه متناسب با شرایط اصلاحات صورت گیرد و گرفتار بحث چپ و راست نشویم. رییس مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه از این جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی بحث‌های تخصصی دیده بودم که مفید بود، گفت: در شرایطی که با کمبود تشکل‌ها در جامعه روبه‌رو هستیم تشکل جوان شما می‌تواند افراد را برای مسوولیت‌های مختلف در کشور تربیت کرده و با استفاده از اسناد بالادستی می‌تواند راه‌حل مناسب با موضوعات را بیابید. لاریجانی ادامه داد: البته چند سال بعد حزب از هم پاشید و جای خود را به روحانیت داد که البته آن هم کارکرد حزب را نداشت بلکه حکم چراغ راهنمایی را برای دیگران داشت، رفته‌رفته بعد از آن زمان احزاب کوچک‌تر شکل گرفتند، بنده باوجود احزاب در مملکت موافقم اما باید بدانیم کارکرد این احزاب نباید صرفا به زمان انتخابات خلاصه شود بلکه باید جنبه آموزش و برنامه‌ریزی برای کشور به خود بگیرد و خرد جمعی در آن مدنظر باشد. همچنین باید ساختار تشکیلاتی احزاب و تشکل‌ها متناسب با مردمسالاری دینی باشد. رییس مجلس نهم به برخی اتفاقات اخیر در منطقه و حوزه بین‌الملل اشاره و اظهار کرد: گره مساله هسته‌یی هنوز حل نشده اما در مسیر قابل‌حلی قرار گرفته است با این حال موجودات موذی در امریکا لابی می‌کنند تا در این خصوص مساله‌سازی کنند لذا باید احوالات را رصد و از این موضوع روی میز مرتبا مراقبت کرد ضمن اینکه باید تصمیمات در حوزه هسته‌یی هوشمندانه باشد و تحلیل شرایط به‌صورت مدام صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر