انهدام باند فرار کلان مالیاتی

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۰۴

معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات گفت: اخیرا اعضای یک باند که با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور درصدد اختلاس و انتقال مبلغ هشت هزار و 600 میلیارد ریال به خارج از کشور بودند، دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات روز شنبه در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات معاونت متبوعش پرداخت و توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های انجام شده ارائه داد.

وی در شرح اقدامات انجام شده، گفت: معاونت اقتصادی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات رییس‌جمهوری و براساس وظایف قانونی خویش پیرامون ایجاد شفافیت، پیشگیری و مقابله با مفاسد کلان اقتصادی اقدامات موثری را در دستور کار خود دارد که از آن جمله می‌توان به ارائه مشاوره تخصصی به دستگاه‌های اقتصادی کشور بر پایه اطلاعات پنهان، همکاری نظام‌مند و هوشمندانه برای پیشگیری و مقابله با پدیده فساد اقتصادی اشاره کرد.

معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات ادامه داد: از سوی دیگر طی سال 1394 و ماه‌‏های اخیر مانند سال‌‏های گذشته اقدامات قابل توجهی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در این معاونت با هدف مقابله جدی با فساد اقتصادی به خصوص جلوگیری از فرار مالیاتی و مقابله اطلاعاتی با قاچاق کالا و ارز و پدیده زمین‌خواری انجام گرفته است.

وی به اقدامات این معاونت در حوزه جلوگیری از فرار مالیاتی اشاره کرد و افزود: این معاونت مصمم است با پدیده فرار مالیاتی و گسترش شرکت‌های کاغذی و صوری که آسیب جدی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌کنند، برخورد کند.

معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات اضافه کرد: در همین راستا طی ماه‌های گذشته کارشناسان اطلاعاتی موفق به کشف و انهدام یک باند فعال در ارتباط با فرار کلان مالیاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: روش کار اعضای این باند به این شکل بوده که با تاسیس چندین شرکت و انجام فعالیت صوری در حوزه‌های بازرگانی و با ارائه پیشنهاد مشاوره مالیاتی به سایر شرکت‌ها نسبت به سنجش نیازها و مشکلات شرکت‏های مذکور اقدام می‌کردند؛ متخلفان همزمان با نفوذ به بخشی از سامانه‏ سازمان امور مالیاتی، اطلاعات محرمانه مودیان (شخصیت‌های حقیقی و حقوقی) را به دست می‌آوردند و از این اطلاعات به دست آمده برای جلب اعتماد آنان و ترغیب به ادامه همکاری بهره‌برداری می‌کردند. معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات تصریح کرد: از دیگر روش‌های اعضای این باند فروش فاکتورهای صوری در حجم بیش از پنج هزار میلیارد ریال برای حساب‌سازی و فرار مالیاتی شرکت‌ها و افراد در حوزه مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات عملکرد بوده که برای جلوگیری از هر گونه مغایرت و کشف احتمالی تخلفات، تحرکات مشتریان را در سامانه ثبت معاملات، سامانه کد اقتصادی و مکاتبات مربوط به اظهارنامه ارزش‌افزوده و عملکرد سازمان امور مالیاتی تحت نظر می‌گرفتند.

وی ادامه داد: با ورود معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات به موضوع و با همکاری موثر مقام قضایی و ریاست سازمان امور مالیاتی ابعاد گوناگون تخلفات به طور کامل کشف و متهمان شناسایی و حسب مورد، احضار، دستگیر و روانه زندان شدند.

معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات افزود: تحقیقات تکمیلی و بررسی آسیب‌شناسانه موضوع با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط همچنان ادامه دارد؛ براساس اقدامات به عمل آمده و از مجموع بررسی‌های انجام شده توسط این معاونت در زمینه فرار مالیاتی فقط در سال 1393 منتهی به وصول مالیات بالغ بر 20هزار میلیارد ریال شده است. وی درباره مبارزه با ارتشا و سوءاستفاده از اموال بیت‌المال نیز اظهار کرد: همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس متاسفانه تعدادی از مدیران ذی‌نفوذ یکی دیگر از شرکت‌های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت درحال عرضه دسترسی داشته‌اند، اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود، کردند. نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به نفع خود کردند. معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد طی چند روز پس از عرضه سهام شرکت فوق در تابلو فرابورس، این افراد با برداشت غیرقانونی مبلغ 160میلیارد ریال از حساب آن شرکت، مبادرت به خرید سهام فولاد هرمزگان کردند که از این محل طی مدت چند روز حدود 10میلیارد ریال سود عایدشان شده است؛ با اطلاع‌رسانی سریع و به موقع از سوی این معاونت و با حکم مرجع قضایی این افراد توسط اداره کل اطلاعات استان اصفهان دستگیر شدند.


بازداشت 3 نفر از مدیران شرکت نفت فلات قاره

وی ادامه داد: اخیرا نیز در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و براساس انجام اقدامات اطلاعاتی و مستندسازی با هماهنگی و همکاری وزارت نفت 3 نفر از مدیران متخلف شرکت نفت فلات قاره که در سال 1391 با برگزاری مناقصه محدود موجب تضییع حقوق بیت‏‌المال شده‌اند که با اخذ حکم قضایی بازداشت شدند؛ برآورد اولیه از میزان تخلف مالی متهمان پرونده بالغ بر 200میلیون یورو است؛ در همین ارتباط 4 نفر از عوامل غیردولتی دخیل در پرونده نیز بازداشت شده‏‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر