حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۰۲

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم قم، با تجلیل از قیام تاریخ‌ساز 19دی 1356 مردم این شهر و تشریح علل و عوامل «ماندگاری انقلاب»، تاکید کردند: در پرتو حضور آگاهانه همگانی، ماندگاری انقلاب، آرامش و سکینه ملت و پیروزی بر توطئه‌های دشمنان امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تجلیل از قیام تاریخی نوزدهم دی سال1356 مردم قم بر ضد رژیم دیکتاتوری شاه و در حمایت از مرجعیت و روحانیت، از مردم قم به‌عنوان «پیشروان و پیشرانان انقلاب» یاد کردند و افزودند: سال‌ها مبارزه و بیانات امام‌خمینی(ره) و جایگاه مرجعیت و روحانیت، در مردم زمینه‌های مساعدی برای مبارزه با رژیم ستمشاهی فراهم کرده بود که قیام 19دی، این مبارزه حیاتی را کلید زد. ایشان «شجاعت و بصیرت مردم و احساس تکلیفِ بهنگام برای ورود به میدان» را عناصر اصلی قیام 19دی خواندند و افزودند: آن قیام تاریخی در دفاع از امام(ره) شکل گرفت و حوادث بعد از آن منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

رهبر معظم انقلاب، پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط حاکمیت دیکتاتوری وابسته و مورد حمایت قدرت‌های استکباری را از لحاظ محاسبات مادی، غیرممکن و محال خواندند و خاطرنشان کردند: این پیروزی نشان‌دهنده وجود سنن الهی یعنی قوانینی در عالم خلقت است که انسان‌های مادی از درک آنها عاجزند. ایشان تاکید کردند: در شرایط کنونی نیز نظام جمهوری اسلامی ایران با جبهه گسترده دشمنان اعم از امریکا و رژیم‌صهیونیستی، ایادی و عوامل استکبار و عوامل تکفیری و داعش مواجه است که اگر به لوازم سنت الهی یعنی «ایستادگی، بصیرت و عملِ در لحظه نیاز»، عمل کنیم قطعا همانند پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان بر این جبهه گسترده غلبه کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بااشاره به دو حادثه «نهضت ملی شدن صنعت نفت» و «قیام مشروطیت» گفتند: در نهضت ملی، خواست مردم، یک خواست حداقلی و عبارت از کوتاه شدن دست انگلیس از سرمایه ملی نفت بود و در قیام مشروطیت نیز خواست مردم، حداقلی و عبارت از محدود شدن اختیارات و قدرت مطلقه پادشاه بود.

ایشان افزودند: این دو حادثه با اینکه دارای اهدافی حداقلی بودند و مردم هم در صحنه حضور داشتند شکست خوردند ولی انقلاب اسلامی ایران با آنکه دارای یک هدفِ حداکثری، یعنی استقلال همه‌جانبه و سرنگونی حکومت پادشاهی و استبدادی بود، به پیروزی رسید و ماندگار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر جوانان به تحلیل درستی از این واقعیت برسند دیگر تلاش برخی برای نشاندن بذر ترس و رعب و ناامیدی در دل مردم به نتیجه نخواهد رسید و راه صحیح آینده کشور مشخص خواهد شد. ایشان همچنین به تغییر مسیر انقلاب‌های فرانسه و شوروی و از بین رفتن آن انقلاب‌ها اشاره و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که توانسته ماندگاری خود را براساس اصول و آرمان‌های اولیه حفظ کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین هدف مراکز فکر و اندیشه در دنیای استکبار، از بین بردن عناصر ماندگاری انقلاب است، افزودند: تمام تلاش دشمنان در طول سال‌های گذشته اعم از جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و تحریم‌های گسترده اخیر، با هدف از بین بردن ماندگاری انقلاب اسلامی بوده است که البته در هر دوره، ابتکارات جدید هم انجام می‌دهند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها در سال88 به‌دنبال آن بودند که تجربه موفق خود در چند کشور را به بهانه انتخابات در ایران نیز اجرا کنند و با برجسته‌سازی اقلیتی که رای نیاورده بود و با حمایت مالی و سیاسی از آنها نتیجه انتخابات را به هم بزنند اما انقلاب و کودتای رنگی آنها در ایران با حضور مردم، شکست خورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با‌اشاره به حمایت رییس‌جمهور امریکا از مخالفان نظام و انقلاب در حوادث سال88، خاطرنشان کردند: دولت امریکا تا آنجا که توانست از آن حوادث حمایت کرد ولی حضور به‌موقع مردم در صحنه، نقشه آنان را نقش بر آب کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: امریکایی‌ها اکنون می‌گویند دوره بعد از مذاکرات هسته‌یی، دوره سختگیری بر ایران است به‌گونه‌یی که گویا قبل از این بر ایران سخت نمی‌گرفته‌اند، اما جوانان، مردم و مسوولان آگاهانه، هوشیارانه، امیدوارانه و با مقاومت و توکل بر خدا و تکیه بر نقاط قوت کشور، در مقابل دشمنان می‌ایستند و این، بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان‌شان، طبیعت انتخابات را دادنِ نفسِ تازه به ملت برشمردند و افزودند: احساس مسوولیت مردم که در حضور در انتخابات جلوه‌گر می‌شود و دشمن را ناکام می‌گذارد از عناصر «ماندگاری انقلاب» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو مساله را در انتخابات دارای اهمیت فراوان خواندند: اول؛ «اصل شرکت در انتخابات» و دوم؛ «درست انتخاب کردن و رأی به نامزدهای اصلح.» ایشان با تاکید مجدد بر ضرورت شرکت همه واجدان شرایط رای دادن در انتخابات افزودند: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا‌که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرکت همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تامین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهت جمهوری اسلامی ایران نزد دشمنان خواندند.

رهبر معظم انقلاب در تبیین اهمیت فراوان رای دادن به نامزدهای صالح افزودند: آرا و سلایق مختلف، ایراد ندارد، مهم آن است تلاش و دقت کنیم که انتخاب ما، انتخاب درستی باشد. ایشان افزودند: اگر این دقت صورت گیرد حتی اگر برخی منتخبان، بعدا مطلوب از آب در نیایند، «تلاش و دقت رأی‌دهنده برای انتخاب نامزدهای شایسته»، مورد رضایت پروردگار خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بااشاره به جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در عرصه مسائل داخلی و بین‌المللی خاطرنشان کردند: مجلس از زوایای مختلف به‌ویژه از لحاظ تصویب قوانین، ریل‌گذاری برای حرکت دولت‌ها و تجلی ایستادگی ملت اهمیت بی‌نظیری دارد. ایشان مواضع مجلس کنونی را در مسائل بین‌المللی «خوب» برشمردند و افزودند: مجلسی که در قضیه هسته‌یی و دیگر مسائل مقابل دشمنان بایستد و شجاع، مستقل و آزاد، حرف‌ها و مواضع ملت را بیان کند با مجلسی که در مسائل گوناگون حرف‌های دشمن را تکرار می‌کند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. رهبر معظم انقلاب، تک‌تک نمایندگان مجلس را در شکل‌گیری حرکت و مواضع خانه ملت، دخیل دانستند و افزودند: به‌همین علت، مردم همه استان‌ها و شهرها، باید در انتخاب نمایندگان خود، کاملا دقت کنند و در درستی انتخاب، به اطمینان برسند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعا دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره لیست‌ها تصمیم گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اگر پیشنهاد‌دهندگان لیست‌ها، مومن و انقلابی هستند و خط امام را واقعا قبول دارند، می‌توان به لیست آنها درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های امریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان را نیز بسیار مهم خواندند و یادآور شدند: برخلاف برخی تصورها، مجلس خبرگان برای سالی یکی، دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود بلکه می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مساله بسیار مهم است. ایشان با تاکید بر ضرورت دقت کامل در انتخاب نامزدهای مجلس خبرگان افزودند: بسته به ترکیب خبرگان، آنها ممکن است هنگام ضرورت، شخصی را به رهبری انتخاب کنند که با توکل به خدا و با شجاعت در مقابل دشمنان بایستد و راه امام(ره) را ادامه دهد اما این احتمال نیز وجود دارد که فردی با ویژگی‌های متفاوت را به رهبری برگزینند، بنابراین باید با تحقیق و دقت و شناخت و اطمینان به آنها رای داد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور در انتخابات به‌ویژه دقت در انتخاب «نامزدهای صالح یا اصلح» را موجب تحقق دو هدف عالی خواندند؛ ماندگاری انقلاب و آرامش و سکینه ملت. ایشان در تشریح تاثیر انتخاب صحیح بر ماندگاری انقلاب افزودند: از ابتدای انقلاب ریزش‌ها و رویش‌های فراوانی داشته‌ایم، عده‌یی از افراد انقلابی به‌خاطر «ظلم فردی احتمالی» که به آنها شده، به ناحق از اصل انقلاب روگردان شده‌اند و عده‌یی هم به‌خاطر مسائل شخصی و خانوادگی مواضع دیگری گرفته‌اند اما مهم این است که رویش‌های انقلاب در زمینه‌های مختلف از‌جمله وجود نیروهای «مومن، انقلابی، متخصص، تحصیلکرده، فن‌آور و کارآمد»، بسیار بیشتر از ریزش‌ها بوده است.

رهبر معظم انقلاب افزودند: در مقطع کنونی نیز اگر مردم به وظایف خود در انتخاب نامزدهای صالح برای مجلس و خبرگان، درست عمل کنند «رویش‌های سرسبز و پرطراوت انقلاب»، بیشتر و ماندگاری انقلاب تامین می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خصوصیت دوم عمل به وظیفه در باب ماندگاری انقلاب را ایجاد آرامش در دل ملت برشمردند و با استناد به آیات قرآن درباره نزول سکینه و آرامش بر دل‌های بیعت‌کنندگان با پیامبر افزودند: هرکس امروز با انقلاب و امام‌خمینی(ره) و راه امام بیعت کند به معنای بیعت با پیامبر(ص) است و پروردگار کریم به پاداش این بیعت، دغدغه، نگرانی و ناامیدی را از دل ملت می‌زداید و اطمینان و آرامش را جایگزین می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنان‌شان تاکید کردند: ماندگاری انقلاب و ایستادگی امیدوارانه و پر آرامش مردم، یقینا باعث پیروزی ملت بر امریکا و توطئه‌های دشمنان خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر