روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۹۷

بادهای موافق به سوی اقتصاد ایران می‌وزد؛ ایرنا پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن براساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی برای اقتصاد ایران نوشت: با لغو تحریم‌ها، بادهای موافق به سوی اقتصاد ایران وزیدن خواهد گرفت. بانک جهانی در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان همچنین پیش‌بینی کرده است، توافق هسته‌یی راه را برای برای پیوستن دوباره ایران به اقتصادی جهانی می‌گشاید و جان تازه‌یی به بخش‌های نفت، گاز و اتومبیل آن می‌بخشد. این گزارش می‌افزاید: خوش‌بینی ایجاد شده در مورد پتانسیل اقتصادی ایران موجب سراسیمگی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

سفیر ایران در امارات به تهران بازگشت؛ ایسنا محمدرضا فیاض، سفیر ایران در ابوظبی در پی تحولات صورت گرفته در روابط ایران و امارات عربی متحده و تصمیم این کشور جهت کاهش روابطش با ایران به سطح کاردار در راستای حمایت از عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات به تهران بازگشت. گفته می‌شود، خرازی، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه به عنوان کاردار جدید ایران به دولت امارات معرفی شده است.

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی راهی تهران شد؛ فارس ازدراوکو پوچیوالشک، وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی در رأس یک هیات تجاری و اقتصادی 60 نفره متشکل از مقامات اقتصادی و بانکی و نمایندگان بخش خصوصی شامل مدیران موسسات و شرکت‌های عمده تجاری و صنعتی این کشور با بدرقه مرتضی درزی‌رامندی، سفیر ایران در اسلوونی عازم جمهوری اسلامی ایران شد. بنا به اعلام سفارت کشورمان در لوبلیانا، وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی قرار است طی اقامت دو روزه در تهران(20 و 21دی 1394) با تنی چند از وزرا و مقامات کشورمان دیدار و ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور پیرامون راه‌های گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

توصیه مقامات کانادایی به نخست‌وزیر برای بهبود روابط با ایران؛ ایسنا مقامات کانادایی به جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور توصیه کردند به فکر بهبود روابط با ایران باشد و در عین حال روابط خود را با عربستان سعودی حفظ کند. این مقامات کانادایی با برشمردن ایران به عنوان قدرت در منطقه تاکید کرده‌اند که با توجه به چشم‌انداز لغو تحریم‌های ایران در ماه‌های پیش ‌رو همزمان با اجرای توافق هسته‌یی، این کشور می‌تواند فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتری برای کانادا به وجود آورد.

سیدمحمد احمدی سفیر ایران در ترکمستان شد؛ ایلنا به پیشنهاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و تصویب حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، سیدمحمد احمدی به سمت سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان منصوب شد. وی پیش از این انتصاب در سمت‌های مختلف ازجمله معاون اداره خلیج فارس، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین، استاندار ایلام و فارس و مشاور بین‌الملل وزیر کشور مشغول به کار بوده است.

ایران و عربستان مذاکره کنند؛ فارس جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانسی خبری خود با ابراز امیدواری به عدم تاثیر تنش‌ها بین ریاض و تهران بر مذاکرات آتی سوریه گفت: آنچه که برای وزیر خارجه امریکا اطمینان‌بخش بود، شنیدن این موضوع از سعودی و ایران بود که آنها اجازه نخواهند داد تنش‌ها بین آنها سبب توقف دیدار و مذاکرات ۲۵ژانویه بین اپوزیسیون و دولت سوریه شود. وی در پاسخ به سوالی درباره میانجیگری بین این دو کشور برای حل تنش‌ها تصریح کرد: ما نظرمان را صریح بیان کردیم که اینجا میانجیگری مورد نیاز نیست بلکه گفت‌وگوهای دوجانبه و مذاکره آن چیزی است که باید حادث شود و ما از این دو کشور می‌خواهیم این مساله را عملی کنند.

عربستان اشتباه سختی برابر ایران مرتکب شد؛ ایرنا نشریه گلوبال تایمز چین با انتقاد از سیاست‌های اشتباه عربستان در قطع روابط سیاسی با ایران نوشت: ریاض در روزهای اخیر با نادیده گرفتن مسائل مربوط به عرف دیپلماتیک، اقداماتی بسیار غیردوستانه و نامناسب با تهران داشته است. این رسانه با اشاره به اشتباهات راهبردی مکرر عربستان در منطقه می‌افزاید: عربستانی‌ها در وضعیتی نیستند که بتوانند از این اقدامات غیردوستانه در قبال ایران سودی ببرند. گلوبال تایمز نوشت: شاید چند کشور عربی با ایران قطع رابطه کنند که البته حتی اگر شمار آنها بیشتر هم شود مشکلی اساسی برای تهران پیش نمی‌آید ولی در مقابل این عربستان است که با این کار حمایت‌های جهانی را از خود سلب می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر