تشعشعات زیر حد مجاز

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۸۴

گروه دانش و فن|

وزیر ارتباطات اعلام کرد: در سال جاری موردی مبنی بر غیراستاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نشده است.

محمود واعظی به تازگی روی صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در خصوص اینترنت اشیا و تشعشعات موبایلی منتشر کرده و در قالب آن توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده است.

بحث تشعشعات موبایلی و تاثیرات آن بر سلامت انسان سال‌هاست در سطح جهان مطرح بوده و در ایران نیز کارگروهی برای ارزیابی این موضوع تشکیل شده و نتیجه گزارشات خود را به ریاست‌جمهوری ارائه کردند.

حال وزیر ارتباطات کشور با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته روی این موضوع توضیحاتی ارائه کرده و بر استاندارد بودن حدود تشعشعات تاکید دارد.

محمود واعظی در مطلب خود در این زمینه آورده است: « با توجه به نتیجه اندازه‌گیری‌های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال جاری، موردی مبنی بر غیر استاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نشده و نتایج تمام اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.

برای نظارت در این خصوص، علاوه بر مواردی از قبیل شناسنامه‌دار کردن دکل‌ها که تاکنون کاربردی شده‌اند، طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی کردن شبکه اندازه‌گیری شدت امواج مغناطیسی در تمام مناطق تهران به عنوان پایلوت منعقد شده‌اند.

در این خصوص طراحی شبکه، مکان‌یابی سایت‌ها، تحویل و آزمایش بخش اول تجهیزات انجام شده است.»

اما واعظی در خصوص اینترنت اشیا یا IOT نیز مواردی را مطرح کرده و متذکر شده است: «ما برای همگامی با توسعه اینترنت و ابزارهای مربوط به آن در ایران، شورای راهبری طرح اینترنت اشیا را تشکیل دادیم.

نخستین نشست این شورای راهبری که چندی پیش تشکیل شد. در این نشست بر اهمیت اجرای طرح اینترنت اشیا برای بالا بردن بهره‌وری در کشور تاکید و مقرر شد تا در طول پنج سال یک پارک اینترنت اشیا برای هماهنگی و اثربخشی تمام فعالیت‌های مرتبط در کشور ایجاد شود.»

گفتنی است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آخرین آمار شکایات مردمی از تشعشعات آنتن‌های موبایل را که مربوط به ۸ ماه ابتدایی سال ۹۴ است، اعلام کرد.


اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز

گزارش عملکرد بررسی تشعشعات رادیویی مربوط به آنتن‌های موبایل که از سوی رگولاتوری و دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در ۸ ماه ابتدایی سال جاری، مورد بررسی قرار گرفته است،

منتشر شد.

غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد این گزارش گفت: با توجه به نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال جاری، موردی مبنی بر غیراستاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌های مخابراتی گزارش نشده و نتایج تمام اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.

وی ادامه داد: تنها ۶ مورد از نتایج باوجود پایین‌تر بودن از میزان استاندارد و قابل قبول در کشور، نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها بالاتر گزارش شد که با هماهنگی اپراتورهای مربوطه، موضوع جهت بهینه کردن شرایط دکل مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

معاون نظارت رگولاتوری با بیان اینکه آمار شکایات دریافتی این معاونت در حوزه تشعشعات از ابتدای سال تاکنون ۳۴مورد بوده است، گفت: با توجه به آمار ثبت شده و بررسی‌های صورت گرفته، شکایات در حوزه تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه، معادل ۶۲ درصد و در حوزه سازه و فاصله دکل‌های آنتن تلفن همراه، ۳۸درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مطابق آمار ثبت شده، شکایت از آنتن‌های شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به میزان ۲۰مورد معادل ۵۹درصد، شرکت رایتل به میزان ۱۲ مورد معادل ۳۵درصد و شرکت ارتباطات مبین‌نت ۲ مورد معادل ۶درصد بوده است.

داداش‌زاده با اشاره به سامانه جامع پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، دسترسی آسان مردم برای طرح شکایات، اطلاع‌رسانی مناسب از طریق رسانه‌های جمعی، پاسخگویی به موقع و صادقانه به متقاضیان و به دنبال آن افزایش اعتماد عمومی به نتایج ارائه شده و نیز شکایت رسیده از شاکیان نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: برای نظارت هر چه بهتر بر تشعشعات آنتن‌ها و فرهنگ‌سازی در این خصوص، علاوه بر مواردی از قبیل شناسنامه‌دار کردن دکل‌ها که تاکنون کاربردی شده‌اند، قراردادی برای طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی شبکه اندازه‌گیری شدت امواج مغناطیسی در بازه فرکانسی GHZ18- MHZ1 در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از فروردین ماه سال ۹۴ به عنوان پایلوت منعقد شده است.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری خاطرنشان کرد: در این خصوص طراحی شبکه، مکان‌یابی سایت‌ها و تحویل و آزمایش بخش اول تجهیزات، انجام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر