ریسک‌های امنیتی؛ غافلگیری بزرگ کسب‌وکار

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۸۲

به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۶ از هر نظر بدترین سال در دهه گذشته باشد. مخصوصا وقتی در مورد امنیت جهانی، ریسک‌های سیاسی و البته طبق اظهارات موسسه کنترل ریسک، بی‌ثباتی بازار‌ها بحث می‌کنیم.

تروریسم، بی‌ثباتی در خاورمیانه، ریسک‌های سایبری، اقتصاد درحال گذار چین و ناپایداری سیاسی و مالی در اروپا همه و همه، جهان را در سال ۲۰۱۶ متزلزل‌تر و بی‌ثبات‌تر می‌کند.

با یک بررسی می‌توان دریافت که روند‌های امنیتی در سال ۲۰۱۶ بیشترین نگرانی را برای کسب‌وکار‌ها به همراه خواهند داشت و RiskMap نیز تعدادی از ریسک‌های امنیتی و سیاسی درحال افزایش را شناسایی کرده است.

به گفته این سازمان«با افزایش استفاده کشور‌ها از زیرساخت‌ها سایبری، تهدیدات در این حوزه افزایش می‌یابد و در صورت بروز حملات مجرمانه، آسیب بیشتری متوجه کشور‌ها خواهد بود.» همچنین عدم اطمینان در مورد توانایی چین در تطبیق یافتن با محدوده رشد ۶درصد، ناآرامی را متوجه بازار‌های جهانی کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که رابطه رهبران قدرتمند جهان مانند باراک اوباما، شی‌جینگ‌پینگ و ولادیمیر پوتین به تیرگی کشیده خواهد شد و این در صورتی است که هر کدام از این افراد سعی در اعمال سیاست‌های یک سویه خود و نادیده گرفتن دیگر طرف‌های درگیر داشته باشند.

اما تنها مساله‌یی که همه کشور‌ها را متحد کرده است، نگرانی حاصل شده از افزایش حملات تروریستی در سال ۲۰۱۵ است. برخی از این حملات شامل حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو، سقوط هواپیمای روسی و حمله خونین پاریس با ۱۳۰کشته است. به گفته کریس تورنس، مدیر ارشد Control Risk «هر‌چند حملات هوایی نیرو‌های هم‌پیمان غربی به علاوه ترکیه و روسیه در سوریه و عراق طی یک سال اخیر افزایش یافته اما هنوز هم اقدامی مشترک درخصوص این مساله صورت نگرفته به همین دلیل نگرانی‌ها هنوز هم درحال افزایش‌ هستند».

بسیاری از کشور‌ها تنها درحال دنبال کردن هدف‌های سیاسی و اقتصادی خود هستند مثلا روسیه می‌خواهد جایگاه بین‌المللی خود را گسترده‌تر کند یا امریکا با استفاده از نفت شیل می‌خواهد به یک صادر‌کننده تعیین‌کننده انرژی بدل شود و این هدف‌های متضاد خود عامل اصلی در عدم توافق روی یک سیاست خاص است و این یک نگرانی واقعی است.


آیا پایان کار حوزه آزادی تردد (شنگن) فرا رسیده؟

اروپا با یک دور‌نمای بدبینانه مواجه است همانطور که Control Risk بیان می‌کند«اروپا درگیر موج جدید ظهور ملی‌گرایی است و در مقابله مشترک با چالش‌هایی ازجمله تروریسم، تهدیدات منطقه‌یی و مهاجرت دچار مشکل شده است».تورنس تاکید می‌کند که ظهور بحران مهاجران و نشانه‌هایی از ممنوعیت ورود مهاجران(عمدتا سوری) می‌تواند تاثیراتی منفی بر پیمان شنگن بگذارد.

به نظر تورنس منفی‌ترین اثر بحران مهاجران، محدود شدن تردد افراد بین ۲۶کشور عضو پیمان است زیرا هر کشور بنا بر سیاست‌های خود ممنوعیت‌هایی برای تردد آزاد افراد(مخصوصا مهاجران) وضع می‌کند و این محدودیت‌ها به صورت غیرمستقیم بر ورود آزادانه کالا و خدمات به کشور‌های اروپایی تاثیر خواهد گذاشت و تجارت در این حوزه را با موانعی روبه‌رو خواهد کرد.

این درحالی است که تقریبا ۵۰ درصد افرادی که در حوزه شنگن زندگی(غالب بر ۴۰۰میلیون نفر) می‌کنند تا مرز یک کشور دیگر یک ساعت با اتومبیل فاصله دارند و این باعث شده مردم به مسافرت‌های خارج از مرز عادت کنند اما این ممنوعیت‌ها و تهدیدات می‌تواند زندگی مردم این حوزه را با مشکلات جدیدی مواجه کند.


انتقال قدرت

به گفته ریچارد فنینگ، مدیر اجرایی«کنترل ریسک» جان کلام گزارش این است که «ما در دوره غافلگیری‌های بزرگ زندگی می‌کنیم» از این رو کسب وکار‌ها باید همواره آماده باشند.

وی اضافه کرد: «ما دیده‌ایم که استارت آپ‌ها چگونه طی مدت کمی یک صنعت را دگرگون می‌کنند و مدیران این شرکت‌ها چگونه می‌توانند فضای سیاسی یک کشور را تغییر دهند، چگونه دولت‌های فاسد توسط معترضان خشمگین به زیر کشیده می‌شوند و به چه شکل تروریست‌ها از رسانه‌های جمعی برای تبلیغات بهره می‌برند و دیده‌ایم که مجرمان سایبری می‌توانند داده‌های حساس را حتی از امن‌ترین پایگاه-داده‌ها به سرقت ببرند».

فنینگ می‌گوید: این ریسک‌ها و بسیاری از ریسک‌های دیگر می‌تواند تهدیدی بزرگ برای کسب‌و‌کار‌هایی باشد که خود را آماده نکرده‌اند. این ریسک‌ها هر چیز و به هر شکلی که هستند، کسب‌و‌کار‌های موفق باید خود را برای مواجهه با آنها آماده کنند. در دنیای امروز ریسک‌هایی ازجمله نوسان قدرت بین شرق و غرب، نااطمینانی از قیمت‌های بازار کالا به ویژه نفت، دگردیسی داعش، نااطمینانی از قدرت تطبیق چین با دوره گذار یا ظهور قدرتمند جرایم سایبری می‌تواند شرکت‌ها و کسب وکار‌ها را تهدید کند و تنها راه سرپا ماندن آنها آمادگی برای هر اتفاق غیرمنتظره‌یی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر