رکود صنایع چین و افزایش تنش در خاورمیانه، خبر بد برای بازار‌های مالی

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۸۱

بازار‌های در حال ظهور، با اعلام آمار مربوط به صنایع چین (رکود صنایع این کشور) دچار نزولی بیش از آنچه انتظار می‌رفت شد و این نگرانی‌ها را در مورد محدود شدن رشد اقتصاد جهانی قوت بخشید. اما از طرف دیگر با افزایش تنش بین عربستان و ایران ریسک جغرافیایی-سیاسی در منطقه خاورمیانه رکورد خود را زد.

به دنبال سقوط شاخص CSI 300، ارزش سهام در بازار‌ها کره‌جنوبی، هند و آفریقای جنوبی حداقل ۲،۱درصد کاهش پیدا کرد و سهام عربستان سعودی نیز ۲،۴درصد نزول کرد. بازار سهام برزیل برای چهارمین روز به سقوط خود ادامه داد. ارزش یوان به کمترین حد خود طی چهار ماه اخیر رسید. همچنین نرخ ارز ۲۰ کشور در حال توسعه در مقابل دلار کاهش پیدا کردند.

سهام بازار‌های در حال ظهور که سال گذشته بیشترین نزول خود از سال ۲۰۱۱ را تجربه کرده بود، باز هم تحت فشار نگرانی‌های ناشی از کند شدن رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا باقی ماند. داده‌ها نشان می‌دهد که صنعت چین برای پنجمین ماه متوالی در حال کوچک شدن است و این بیشترین مدتی است که از سال ۲۰۰۹ چین طی یک دوره متوالی در رکود بوده است. در کنار آن عربستان سعودی (در همکاری با برخی از متحدان حوزه خلیج فارس) با انجام اقدامات تحریک‌آمیز خود، تنش را با ایران افزایش داده است. این باعث شده که شبح درگیری بین قدرت‌های اصلی در منطقه خاورمیانه گسترده‌تر شود.

داده‌های صنعتی اقتصاد چین چند ماه متوالی است که رکود را نشان می‌دهند و داده‌های ماه اول سال ۲۰۱۶ فقط تاییدی بر ادامه رکود بود.


صنایع چین

چینی‌ها این وضع را با ملغای قانون منع فروش سهام توسط سهامداران عمده بدتر کردند. سیاست‌گذاران که سال گذشته طی اقداماتی بی‌سابقه نهایت سعی خود را برای حفظ قیمت سهام انجام دادند اکنون سعی دارند تا از تاثیر نوسانات بازار سهام بر اقتصادی که از سال ۱۹۹۰ به این طرف چنین رکودی را تجربه نکرده بود، جلو‌گیری کنند.

کند شدن اقتصاد چین به همراه بالا بردن نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و کاهش شدید قیمت در بازار کالا، کلیدی‌ترین عوامل موثر بر عملکرد بازار‌های در حال ظهور هستند. این سه عامل باعث شده‌اند که ریسک بازار‌های در حال ظهور افزایش یابد و گمان می‌رود با ادامه این روند تاثیرات چشمگیر‌تر و خطرناک‌تر بر این بازار‌ها ظاهر شود.

کاهش سرعت برزیل

شاخص بازار‌های در حال ظهور، MSCI به میزان ۳،۳درصد نزول کرد و به ۷۶۷،۷۷ رسید. تمامی ۱۰ گروه صنعت نزول کردند. محک این شاخص که از نوامبر سال ۲۰۱۵ زیر میانگین ۵۰ روزه خود معامله شده بود دچار نوسانی شدید برابر با ۱۷درصد در سال

۲۰۱۵ شده بود.

شاخص Ibovespa در سائوپائولوی برزیل به میزان ۲،۸درصد کاهش یافت این درحالی بود که ارزش نرخ ارز برزیل در قیاس با دلار نیز به میزان ۱،۹درصد کم‌ارزش شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای لاتین به سمت بزرگ‌ترین رکود خود طی یک قرن گذشته می‌رود.

صف فروش بازار‌های چین در روز اول بازگشایی بازار‌ها در سال ۲۰۱۶ قبل از اینکه فیوز بازار کشیده شود اثر خود را گذاشت. طی مکانیسم تعریف شده در صورتی که ۵درصد نوسان در شاخص CSI 300 ایجاد شود ۱۵ دقیقه بعد بازار بسته می‌شود ولی دیروز با گذشتن از معیار ۵درصد چنان سکته‌یی به بازار وارد شد که در ۷درصد کاهش بازار بسته شد. شرکت‌های ثبت شده CSI 300 که در شانگهای و شنزن هستند، قبل از اینکه بازار به حالت تعلیق در بیاید تا ۷،۰۲درصد سقوط کردند.


سهام سعودی‌ها

شاخص Taiex تایوان ۲،۷درصد نزول کرد این در حالی است که سهام مالزی و کره‌جنوبی حداقل ۲درصد کاهش یافتند. شاخص صنایع هند نیز بعد از بیش از دو سال به میزان ۲،۱درصد کاهش پیدا کرد. شاخص Tadawul ALL عربستان سعودی نیز به کمترین حد خود از ۱۳ دسامبر رسید. این کاهش ناشی از افزایش تنش میان ایران و عربستان است. این تنش‌ها به دلیل اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه در عربستان تشدید شد و با آتش گرفتن کنسولگری این کشور در ایران به مرحله بحرانی رسید. به دنبال آن بحرین نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است و امارات متحده عربی نیز روابط خود با ایران کاهش داد. تمام این تنش‌ها می‌تواند ریسک زیادی را متوجه منطقه و جهان کند.


ارز‌ها

معیار نرخ‌های ارز ۲۰ اقتصاد در حال ظهور به میزان. ۹درصد کاهش یافته است. رینجیت مالزی و روپیه اندونزی نیز نسبت به سه هفته گذشته بیشترین نزول را داشته‌اند و همه اینها به دلیل شدت گرفتن تنش میان عربستان و ایران است که باعث شده تقاضا برای دلار در بعضی از نقاط دنیا افزایش یابد.

ارز آنگولا بیش از ۱۵درصد سقوط کرد و به میزان ۱۵۵،۵ برای هر دلار رسیده است. بانک مرکزی این کشور در تلاش است تا فاصله میان ارز رسمی و ارز بازار سیاه را کاهش دهد زیرا این ارز به میزان ۲۷۰ تا ۲۸۰کوانزا در برابر هر دلار در این بازار‌ها معامله می‌شود.


اوراق قرضه

اوراق قرضه ۱۰ساله چین با سررسید ۲۰۲۵ به میزان ۲،۸۹درصد افزایش را تجربه کرده است که بیشترین رشد از ۲۱ دسامبر محسوب می‌شود. همچنین اوراق ۱۰ساله ترکیه نیز با رشد چشمگیر به میزان ۱۱،۰۶درصد افزایش را تجربه کرده است.

در مجموع می‌توان بیان کرد که ادامه رکود صنعت چین در وضعیت کنونی جهان، خبری بسیار ناراحت‌کننده‌ برای بازار‌ها بود و انتظار می‌رود نوسانات در بازار‌ها همچنان ادامه یافته و ریسک مالی افزایش یابد. در کنار رکود صنعت چین کاهش ارزش نفت و افزایش تنش‌های منطقه‌یی می‌تواند آثار سوء خود را متوجه بازار‌های در حال ظهور کرده و آنها را دچار ریسک و نوسان شدیدی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر