جولان تک‌سهم‌ها در بورس

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۷۹


بازار سرمایه طی آذرماه امسال پذیرای رخداد مهم‌ترین پدیده سیاسی در کشور بود و در روزهای پایانی ماه گذشته پرونده گزارش پی‌ام دی پس از 12سال در آژانس بین‌المللی اتمی بسته شد تا به موجب آن در آینده‌یی نزدیک کلیه تحریم‌های بین‌المللی اعمالی بر کشور که مدت‌هاست اقتصاد کشور و صنایع مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، لغو شود.

اتفاقی که اگرچه نویدبخش بهبود شرایط اقتصادی، تسهیل در فرآیند مراودات بین‌المللی شرکت‌ها همچون صادرات و واردات محصولات از کشور‌های خارجی و نیز کاهش هزینه‌های مالی آنها بود، اما به‌دلیل عدم اعتماد و اطمینان فعالان بازار سرمایه نسبت به عملکرد دولتمردان در حوزه اقتصاد داخلی با واکنش سرد آنها مواجه شد و این اتفاق تاثیر مثبت قابل توجهی در بورس اعمال نکرد.

همچنین در این ماه موضوع کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شورای پول و اعتبارات بلاتکلیف باقی ماند و تصمیم قطعی از سوی اعضای شورا در این خصوص اتخاذ نشد.

بر این اساس در ادامه روند نزولی قیمت سهام شرکت‌ها طی ماه گذشته شاخص کل بورس از انتهای مدار 62 هزار واحدی به نیمه کانال 61 هزار واحدی نزول کرد و بازدهی منفی 2 درصدی را به ثبت رساند.

بر اساس اطلاعات موجود از میان صنایع مختلف فعال در بورس طی آذرماه امسال، صنعت ابزار پزشکی با رشد قیمتی 33.15درصدی تک سهم فعال در آن یعنی کنتور‌سازی ایران عنوان پربازده‌ترین صنعت نسبت به سایر صنایع را از آن خود کرد. بعد از آن گروه هتل و رستوران با تحقق بازدهی مثبت 14.78درصدی در جایگاه دوم پر بازده‌ترین صنعت نشست و ردیف سوم به گروه خرده‌فروشی به مدد افزایش قیمت 14.63درصدی تک نماد آن یعنی «قاسم» اختصاص یافت.

این در حالی است که صنعت انبوه‌سازی و مستغلات بازدهی منفی 7.69درصدی را به دست آورد و به عنوان کم بازده‌ترین صنعت از میان صنایع مختلف شناخته شد و در جایگاه نخست جدول کم بازده‌ترین صنایع نشست. در کنار آن صنعت خودرو و ساخت قطعات با بازدهی منفی 7.24درصدی در ردیف دوم جدول قرار گرفت و گروه استخراج کانه‌های فلزی با کسب بازدهی منفی 7.22درصدی در ردیف سوم جای گرفت.

علاوه بر این در خصوص روند قیمتی سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه طی ماه گذشته شرکت بیمه رازی رشد قیمتی 72.15درصدی را تجربه کرد که نسبت به سایر سهام شرکت‌ها بیشترین بازدهی مثبت محاسبه می‌شود. بعد از آن شرکت آبادگران ایران کیش درنماد «گکیش» با افزایش قیمت 41.74درصدی مواجه شد و همچنین شرکت فروشگاه رفاه بازدهی مثبت 38.71درصدی را به سهامداران خود اعطا کرد. البته توجه به این نکته حایز اهمیت است که نماد معاملاتی سه شرکت مذکور در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود.

بر این اساس در جدول پربازده‌ترین سهام طی آذرماه امسال شرکت فرآورده‌های قندی چهارمحال و بختیاری با کسب بازدهی مثبت 34.9درصدی عنوان پربازده‌ترین سهام را به خود اختصاص می‌دهد و در پی آن شرکت کنتور‌سازی ایران با ثبت بازدهی مثبت 33.15درصدی و نیز خودکفایی آزادگان با رشد قیمتی 31.52درصدی به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود می‌کنند.

در مقابل اما برخی سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه طی معاملات ماه گذشته از کسب بازدهی مثبت بی‌نصیب می‌مانند و با روند منفی قیمتی خود موجب کاهش سرمایه سهامدارانشان می‌شوند. به گونه‌یی که شرکت ایرکا پارت صنعت با افت 28.9درصدی به عنوان کم بازده‌ترین سهام مطرح می‌شود و پس از آن شرکت آبادگران با بازدهی منفی 27.64درصدی و نیز شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با افت قیمتی 27.59درصدی رتبه‌های دوم و سوم کم بازده‌ترین سهام را به خود اختصاص می‌دهند.

در پایان گفتنی است که دادوستد بیش از 10میلیارد و 796میلیون سهم طی معاملات ماه گذشته ارزشی به مبلغ بیش از 21هزار و 653میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر