شاخص کل به دست‌انداز 63هزار واحدی برخورد کرد

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۶۱

گروه بورس علی رمضانیان

شاخص کل پس از برخورد به مهم‌ترین سطح مقاومتی از هیجان ایستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که در هفته گذشته به‌طور میانگین شاخص کل تا 333واحد رشد کرده بود. افزایش شاخص کل به پیش‌نگری بازار سرمایه از اجرایی شدن برجام در روز 24 دی مرتبط است زیرا امیدواری فعالان بازار سهام نسبت به لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد ایران نمایان شده است. این در حالی است که در ساعات اولیه معاملات روز گذشته بازار سهام ایران، شاخص کل به 63هزار و 11واحد رسید اما پس از آن از این سقف پایین‌تر آمد و تا میانه ساعات معاملات دیروز شاخص کل به 62هزار و 900واحد رسید که 267واحد بیشتر از آخرین روز هفته گذشته است. در ساعات پایانی معاملات بخش زیادی از این افزایش شاخص از بین رفت تا در یک روز پرنوسان، شاخص کل افزایش اندکی را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته تجربه کرده باشد. آمارها نشان می‌دهد که بورس تهران از میانه دی‌ماه یعنی از هفته گذشته مسیر صعودی را در پیش گرفته است. در هفته منتهی به 16دی‌ماه 94، بازدهی بورس تهران به‌طور میانگین به 1.53درصد رسید و شاخص کل با 942واحد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به رقم 62632 واحد رسید.


ادامه روند سینوسی شاخص تا پایان سال

در همین رابطه شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: نوسانات بازار سرمایه و شاخص کل در شرایط حاضر منطقی به نظر می‌رسد و می‌توان تا پایان سال ‌نیز انتظار داشت که این حرکت سینوسی بین 61 هزار تا 63هزار واحد ادامه داشته باشد؛ زیرا حادثه‌یی مثل اجرای برجام موضوع کوچکی نیست که بازار تحت‌الشعاع آن قرار نگیرد اما در شرایط فعلی که قیمت نفت اوپک به 27دلار رسیده و فضای رکودی هم از اقتصاد کشور کنار نرفته، نمی‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد که شاخص کل به رقم بالاتر از 63 هزار واحد صعود خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرف دیگر موضوع سود بانکی نیز مطرح است درواقع اگر سود بانکی نیز کاهش پیدا کند همچنان در شرایط فعلی اقتصادی، امن‌ترین محیط نگهداری پول، بانک‌ها هستند؛ زیرا بازار سرمایه دارای عقبه مثبتی در شرایط بد اقتصادی نیست و تا زمانی که از لحاظ روانی فضا اینگونه باشد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار رونق بگیرد و باید در انتظار تعادل اقتصادی با جهان بود اینکه سرمایه‌گذاران خارجی صنعت، همچنین در بازارهای مالی ایران مشارکت کنند در آن صورت می‌توان انتظار داشت که شرایط بهبود پیدا خواهد کرد. همچنین تحلیلگر دیگر بازار سرمایه معتقد است که در حال حاضر چند فاکتور در روند صعودی بورس موثر است، به‌طوریکه انتشار اخبار مثبت درخصوص نهایی شدن اجرای برجام، اخبار مربوط به برداشته شدن تحریم‌های سوئیفت بانکی و نقل و انتقالات مالی به همراه بودجه در نظر گرفته شده برای سال‌آینده موجب خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه و روند صعودی آن شده است که این موضوع موجب شده تا بخش معناداری از نقدینگی وارد بازار سرمایه شود که ورود آن با افزایش حجم معاملات قابل مشاهده است. تحلیلگر بازار سرمایه علت روند صعودی بورس در روزهای اخیر را اعلام کرد و گفت: بورس تهران تا پایان سال ‌روند نزولی ندارد، اما روند صعودی این بازار از سال1395 و بعد از اینکه شرکت‌ها سود واقعی خود را شناسایی کردند، آغاز می‌شود.

علی صادقین به ایسناگفت: این در حالی است که در شرایط فعلی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران توام با احتیاط بوده و سهامداران حقیقی و حقوقی براساس تجربیات گذشته با ترس از افت قیمت‌ها به معامله می‌پردازند، علاوه بر اینکه هنوز شرکت‌ها در گزارش‌های خود اثرات پس از برجام را ندیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین از آنجایی که قرار است برجام اجرایی شده و تحریم‌ها برداشته شود، شرکت‌های بورسی نیازمند زمان هستند تا بازارهای جدید و قراردادهای جدید را شناسایی کرده و در گزارش‌های خود منتشر کنند، لذا در حال حاضر با یک شوک مثبت در بازار سرمایه مواجه هستیم و باید به شرکت‌ها فرصت دهیم تا سودهای واقعی را شناسایی کنند.

صادقین عنوان کرد: نکته دیگر رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به کف قیمت و ارزنده بودن دارایی‌ها در بازار است به‌طوری‌که در حال حاضر شرکت‌ها کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود، لذا این موضوع به فال نیک گرفته شده و می‌توان گفت که نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است ولی سهامداران با احتیاط در حال معامله هستند. بنابراین خوش‌بینی به صورت اندک در بازار حاکم شده است و رشد واقعی و منطقی بازار در سال1395 رخ می‌دهد.

وی به تاثیر تنش‌های منطقه‌یی در بورس تهران اشاره کرد و افزود: اخبار و شایعات در رفتار سهامداران به صورت واقعی و بلندمدت اثرگذار نبوده و اتفاقات منطقه‌یی اثر قابل ملاحظه‌یی در اقتصاد ندارد؛ این تنش‌ها موقتی است و بعد از مدتی عادی می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه، سال‌1395 را سال ‌بسیار خوبی برای بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌ها به صورت واقعی سودی شناسایی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد در گزارش‌های 12ماهه این سود را شناسایی کنند، لذا پیش‌بینی می‌شود روند واقعی رشد بورس از سال‌1395 و بعد از اینکه شرکت‌ها سود واقعی خود را شناسایی کردند، آغاز شود و بورس تهران تا پایان سال‌روندی رو به رشد اما آرام و کند را طی کند.


روند شاخص‌های بورس اوراق بهادار

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 19دی‌ماه 94، با 22 واحد افزایش به رقم 62هزار و 655واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار دیروز با کاهش 8واحدی به عدد 10هزار و 78واحد رسید.

اما شاخص سهام آزاد شناور با 71واحد افزایش به عدد 69هزار و 372واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 117واحدی به عدد 43هزار و 114واحد رسید که شاخص بازار دوم با 547واحد کاهش رقم 141هزار و 279واحد را تجربه کرد.

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس بدون تغییر همچنان روی عدد 702واحد ایستاد.

فعل و انفعالات گروه‌های بورسی

براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 92واحد، گروه مپنا با 70واحد و پتروشیمی مبین با 43واحد رشد، بالاترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس تهران بر جای گذاشتند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 121واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذرای امید با 40واحد و مخابرات ایران با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه نماگر ثبت کردند.

ارزش کل معاملات بورس تهران دیروز به بیش از 197میلیارد و 676میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 883میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63هزار و 193نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سرام، صکوک اجاره «صدانا»، بانک گردشگری، لیزینگ ایرانیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های زرین معدن آسیا، حق تقدم خرید سهام پخش البرز، حق تقدم خرید سهام توسعه صنایع بهشهر، چرخشگر، صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا بازگشایی شدند. براساس این گزارش دیروز بازار سهام در نماد معاملاتی حفاری شمال شاهد معاملات انتقالی میان کدهای تابعه سهامدار حقوقی با حجم 13میلیون سهمی به ارزش بیش از 44میلیارد و 983میلیون تومانی بود. در نماد معاملاتی کود شیمیایی اوره لردگان اما روز گذشته 320میلیون سهم به‌طور بلوکی با رشد بیش از 25درصدی قیمت سهم میان دو حقوقی وابسته تهاتر شد. در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز دیروز 10میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 900میلیون تن از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد. ‌در این میان بازارگردانی سهام از سوی برخی بزرگان بازار در نمادهای معاملاتی شاخص‌سازی همچون هلدینگ خلیج فارس، مخابرات ایران و برخی خودرویی‌ها برای کشیدن ترمز موقت شاخص کل بورس در شیب صعودی جالب توجه بود.

لیدرهای بازار سهام پس از تجهیزاتی‌ها و خودرویی‌ها، بانک‌ها و برخی‌ گروه‌های پتروشیمی بودند. به نظر می‌رسد بازار سهام باتوجه به کف‌های قیمتی‌ بسته شده و در عین حال حمایت‌های صورت گرفته در حول‌وحوش قیمت‌های پایانی سهام شرکت‌های بزرگ، همسو با تقویت حجم و ارزش معاملات در روزهای آینده همچنان با رشد مواجه باشد. در نماد معاملاتی «والقدر» روز گذشته برخی خبرها حاکی از افزایش سرمایه 200درصدی این شرکت از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. در گروه بانک‌ها نیز با وجود اظهارنظرهای مختلف اما خبرهای رسیده حاکی از کاهش نرخ سود بین‌بانکی تا 20درصد است.

در این میان برخی موسسات اعتباری دستور کاهش نرخ‌های سود حساب‌های ویژه را صادر کرده‌اند. ازجمله موسسه عسگریه که اقدام به کاهش نرخ سود 24درصدی سپرده یک ساله به 22درصد را در طرح یاس به شعب خود ابلاغ کرده است.

در گروه پتروشیمی‌ها نیز دیروز اعلام شد تا 3ماه دیگر غول‌های پتروشیمی به ایران بازمی‌گردند، در این گروه همچنان شایعاتی مبنی بر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به کمتر از 10سنت برای سال‌جاری به گوش می‌رسید؛ هر چند در این زمینه وزارت نفت مخالف جدی است.

در گروه فولادی‌ها نیز امروز برخی خبرها حاکی از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات فولاد حکایت داشت. به‌طوری‌که گفته می‌شود تعرفه شمش تا 10درصد، تعرفه مقاطع تخت فولادی 15درصد و مقاطع طولی 20درصد خواهد بود.

در گروه روغنی‌ها اما موضوع قطع روابط تجاری با صافولا با وجود تیره شدن روابط سیاسی با عربستان شفاف‌سازی شده است. در نماد معاملاتی آذرآب نیز برخی شنیده‌ها حاکی از سهم 10درصدی این شرکت از قرارداد 2.1میلیارد یورویی پالایشگاه اراک به گوش می‌رسد. این شرکت در عین حال قرارداد ساخت کارخانه سیمان تفرش را نیز برنده شده است.

در نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان نیز با وجود برخی شایعه‌ها مبنی بر انتشار مجوز افزایش سرمایه این شرکت در روزهای آینده، اما همچنان طرح توجیهی این افزایش سرمایه در دست حسابرس قرار دارد. درمجموع بازار سهام بازاری پرحجم و پرتحرک بود که به دلیل نیاز شاخص‌های بورس به استراحت موقت تکنیکالی با کاهش قیمت‌ها مواجه بود؛ بازاری که برای معامله‌گران اغلب حقیقی با عنوان فرصت خرید سهام شرکت‌های بزرگ به‌ویژه شرکت‌هایی که با کاهش قیمت سهام به نرخ کمتر از قیمت اسمی مواجه بودند، تلقی می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر