روی‌خط‌خبر

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۵۷

ضد و نقیض قطع تجارت با عربستان

گروه تجارت در شرایطی که روز گذشته رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به قفل شدن کامل ثبت سفارش کالاهای عربستانی پس از ابلاغ مصوبه دولت خبر داد، معاون این سازمان با اشاره به کاهش روابط سیاسی ایران با عربستان و کشورهایی همچون بحرین و سودان بیان کرد: هنوز تغییری در روابط تجاری ما با آن کشورها ایجاد نشده و حتی با عربستان که موضع‌گیری در این زمینه داشته، بحث قطع روابط تجاری مطرح نیست. محمدرضا مودودی با اشاره به ایجاد«محدودیت در مسیر دریایی جیبوتی» گفت: حتی اگر روابط کشور ما با این کشورها قطع شود، محدودیتی در تردد کشتی‌ها در آبراه بین‌المللی آن ایجاد نمی‌شود، چون براساس قوانین بین‌المللی، شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند. مودودی ادامه داد: بنابراین در این شرایط باید تلاش کنیم حتما کشورهای جایگزین داشته باشیم؛ کما اینکه کشورهایی مثل عربستان یا بحرین و جیبوتی کشورهایی نبودند که در لیست فهرست اولویت‌ بازار هدف و بازارهای صادراتی ما باشند و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و فضای همواری که در عرصه بین‌المللی به وجود آمده، گزینه‌های جایگزین زیادی در سطح اروپا و کشورهای دیگر وجود دارد.


سرنوشت مبهم صافولای سعودی

تسنیم شرکت سعودی صافولا تولیدکننده مواد غذایی است که 40درصد از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد. یکی از مسوولان این شرکت اعلام کرده که این شرکت با وجود قطع روابط ریاض با تهران به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد. صافولا 13درصد کل درآمد خود را از بازار ایران به دست می‌آورد اما بخش مهمی از سهام این شرکت متعلق به دولت عربستان است. در این راستا ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در ارتباط با وضعیت حضور شرکت روغن نباتی صافولا با توجه به تصویب«ممنوعیت ورود کالاهای تولیدی یا صادراتی از مبدا عربستان» در جلسه اخیر هیات دولت اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی(عربستانی) در کشور جزو مسائل کلان اقتصادی و برعهده دولت و امری حاکمیتی است. سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دولت در این ارتباط تصمیم‌گیری و اینگونه مسائل را مدیریت می‌کنند.


یک ‌سوم کوره‌های سیمان خاموش شد

ایسنا دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توقف فعالیت 30 تا 35 کوره به دلیل قطع گاز و تعمیرات خبر داد و گفت: از مجموع 97 کوره در 71 کارخانه سیمان حدود 30 تا 35 کوره خاموش است. همچنین حدود 35 کوره به دلیل تعمیرات و قطع گاز متوقف شده‌اند که البته این موضوع ارتباطی با آلودگی هوا ندارد. عبدالرضا شیخان با بیان اینکه خاموش بودن کوره‌ها به معنی تعطیل بودن کارخانه نیست، ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها با دو کوره فعالیت می‌کنند و ممکن است یک یا هر دو کوره را به دلیل قطع گاز یا تعمیرات متوقف کرده باشند. وی درباره قطع روابط تجاری عربستان با ایران گفت: اخیرا یک محموله سیمان سفید به حجم یک هزار تن به مقصد عربستان که بارگیری شده بود، متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر