ساخت‌وساز در«بوستان مادر» متوقف نشد

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۴

یک مقام رسمی وزارت راه در گفت‌و‌گو با «تعادل» : شهرداری به‌دنبال دعوای شکلی است

ظاهرا کشمکش میان شورای عالی شهرسازی با شهرداری تهران برای ساخت چند برج مسکونی‌- تجاری در بوستان مادر در منطقه پنج تمام شدنی نیست و کار به‌جایی رسیده که به‌جز وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی، حالا پای رییس‌جمهور هم برای حل مشکل به ماجرا باز شده است.

با وجود ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی در تاریخ 23تیر 93، به‌نظر نمی‌رسد شهرداری تهران تمایلی به تن دادن به‌مواد این مصوبه و اجرای آن داشته باشد و همچنان بر ادامه ساخت‌وساز در بوستان مادر پافشاری می‌کند و با وجود اینکه براساس این مصوبه، موظف شده تا گزارش رسمی خود، مبنی بر تعطیل شدن این ساخت‌وسازها را به دبیرخانه شورا ارسال کند، اما نه تنها خبری از ارسال چنین گزارشی نیست، بلکه به‌نظر می‌رسد عملیات ساختمانی هم در این بوستان متوقف نشده است.


دستور ویژه برای توقف ساخت‌وساز

شهرداری تهران بی‌اعتنا به‌مصوبه تیرماه شورای عالی شهرسازی مبنی بر توقف ساخت‌وساز در بوستان نور (مادر)، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین عباس آخوندی، رییس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، به‌دنبال اجرا نشدن این مصوبه، در نامه‌یی به‌رییس‌جمهور، گزارشی مفصل از وضعیت این پروژه به‌عنوان نماد تغییرکاربری و صدور مجوزهای مغایر با ضوابط طرح جامع تهران، توسط شهرداری تهران ارایه کرد. رییس‌جمهور هم در پاسخ به نامه وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این گزارش، دستور داد تا وزیر کشور، سازمان محیط زیست و شورای شهر تهران تمامی اقدامات لازم را انجام دهند تا حقوق مردم تضییع نشود و از ساخت‌وساز غیرمجاز در این عرصه جلوگیری به‌عمل‌ آید. به گزارش مهر، حسن روحانی در پاسخ به نامه وزیر راه و شهرسازی، با پی‌نوشت در ذیل این نامه دستور داد: «وزیر محترم کشور، سازمان محیط‌زیست و شورای شهر تهران تمامی اقدامات لازم را انجام دهند تا حقوق مردم تضییع نشود و از ساخت وساز غیرمجاز در این عرصه جلوگیری به عمل آید.»


شورای عالی مجوز جابه‌جایی می‌دهد

مدیرکل نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی به‌شهرداری تهران مبنی بر توقف هرگونه ساخت‌وساز در بوستان مادر اواخر تیر ماه گفت: تاکید شورای عالی شهرسازی در این مصوبه این است که کاربری این زمین حتما باید فضای سبز باشد. مسعود حمزه‌یی افزود: شورای عالی، دبیرخانه را مکلف کرده که در صورت لزوم، فعالیت‌های غیرقانونی در این بوستان را تحت پیگیری حقوقی و قانونی قرار دهد. وی همچنین اظهار کرد: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که فعالیت‌های شهرداری در بوستان مادر، برای مدت محدودی کمی کاهش یافته، اما به‌هر حال آن‌گونه که نظر شورای عالی شهرسازی بود، متوقف نشده است. حمزه‌یی در ادامه با اشاره به اینکه مساحت بوستان مادر 7.1دهم هکتار است که متعلق به تعاونی مسکن آموزش و پرورش بوده ، تصریح کرد: در گذشته کمیسیون ماده 5 توافق کرده است که در بخشی از این زمین ساخت‌وساز انجام بگیرد و بخش دیگر آن برای ایجاد پارک و فضای سبز به شهرداری واگذار شود. در اجرای مصوبه اولیه کمیسیون ماده 5، زمین به شهرداری واگذار شده و شهرداری هم در این مدت اقدام اجرایی ویژه‌یی روی آن انجام نداده بود تا مدتی قبل که متوجه شدیم در این زمین ساخت‌وسازی شکل گرفته است. به استناد همان کمیسیون که قرار بود این زمین تبدیل به‌فضای سبز شود و در طرح جامع شهر تهران هم به همین خاطر این پهنه به‌عنوان پهنه G (فضای سبز) تثبیت شده است، شورای عالی شهرسازی به مساله ورود پیدا کرد و دستور توقف ساخت‌وساز را صادر کرد.

وی گفت: مقرر شده کلیه کاربری‌هایی که در طرح تفصیلی قبلی شهر تهران به‌عنوان کاربری فضای سبز بود، در طرح جدید تثبیت شود و دست نخورد تا زمانی که کاربری فضای سبز در مقیاس شهری و منطقه تامین شود و بعد از آن شهرداری اجازه پیدا می‌کند برای این کاربری‌ها پیشنهاد جدید ارایه دهد. اما توجیهی که الان شهرداری برای این‌کار دارد، این است که در مناطق و اراضی دیگر این فضای سبز را تامین کرده است.

مسعود حمزه‌یی تاکید کرد: اکنون صرف‌نظر از اینکه این فضا تامین شده باشد، باید توجه داشت وقتی شورای عالی شهرسازی در طرح جامع شهر تهران زمینی را تثبیت کرد، در این حالت فقط خودش می‌تواند اجازه جابه‌جایی بدهد. یعنی اگر فضای جایگزین تامین شده باشد هم باید به شورای عالی گزارش داده و بعد از آن قید «تثبیت شده» از روی زمین برداشته شود. اما این اتفاق در مورد زمین بوستان مادر نیفتاده است و شهرداری همچنان اصرار می‌کند که فضای سبز جایگزین را تامین کرده و دعوا را به‌جای ماهیتی، به‌سمت شکلی پیش می‌برد.

شهرداری مسوول ادامه ساخت‌وساز

ظاهرا گوش شهرداری تهران بدهکار شورای عالی شهرسازی نمی‌شود و ساختمان‌سازی در بوستان مادر همچنان ادامه دارد. بر همین اساس معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری دستور مشخص برای توقف همه فعالیت‌های ساختمانی در فضای سبز پارک نور (مادر) را صادر کرده و اصرار بر ادامه فعالیت در این بوستان را از مصادیق تخلف و مستلزم پیگیری حقوقی از جانب دبیرخانه شورای عالی است. پیروز حناچی مرداد ماه در نامه‌یی خطاب به معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در خصوص توجیه لغو تثبیت کاربری فضای سبز پارک نور (مادر) اظهار کرد: هرگونه تغییر در کاربری‌های تثبیت شده خدماتی طرح جامع شهر تهران، از جمله زمین مذکور مستلزم انجام بررسی‌های لازم و تایید در شورای عالی شهرسازی و معماری است و تصمیم شهرداری تهران و حتی تایید آن در کمیسیون ماده 5 (در صورت وجود) برای لغو تثبیت کاربری مذکور و سایر موارد مشابه دارای کفایت نبوده و شورای عالی شهرسازی ومعماری نیز در همین رابطه دستور مشخص برای توقف کلیه فعالیت‌های ساختمانی در زمین مذکور را صادر کرده است.

بنابراین اصرار بر ادامه فعالیت را از مصادیق تخلف و مستلزم پیگیری حقوقی از جانب دبیرخانه شورای عالی شهرسازی است. حناچی همچنین در ادامه این نامه، ضمن تاکید مجدد بر ضرورت تامین نظر مصوبه مورخ 23 تیر 93 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و با اشاره به اجرای ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: مقتضی است هرچه سریع‌تر نسبت به‌صدور دستور توقف هرگونه عملیات ساختمانی اعم از تجهیز کارگاه، گودبرداری و سایر فعالیت‌های اجرایی اقدام کرده و نتیجه را به‌همراه سایر مستندات قانونی مربوط به ساخت و ساز در این مکان، برای بررسی‌های لازم و اخذ نظر شورای عالی شهرسازی و معماری به این دبیرخانه ارایه کنند.

لازم به‌ذکر است که شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه 23 تیر 93 مصوب کرد: همه فعالیت‌های ساختمانی در محل مورد بحث باید بلافاصله پس از اعلام مصوبات پیشین شورا تعطیل و گزارشی رسمی مبنی بر تعطیلی کار از جانب شهرداری تهران به‌دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال می‌شد که تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته و مسوولیت عواقب آن برعهده شهرداری است.

همچنین در این جلسه مصوب شد: شورای عالی شهرسازی و معماری دوباره بر تثبیت کاربری بوستان مادر در منطقه 5 شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری فضای سبز تاکید کرده و مسوول هر گونه تخلف از ضوابط مذکور، همچنان شهرداری تهران خواهد بود. اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری در مصوبه خود تاکید کردند: موضوع تخلف شهرداری از اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر توقف فعالیت ساختمانی در صورت اصرار بر تخلف، جهت پیگیری حقوقی از طریق دبیرخانه شورای عالی به‌مراجع نظارتی ارجاع شود. ذکر این نکته ضروری است که نظر به طرح تغییر کاربری بوستان مادر در منطقه 5 شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری خدماتی و مسکونی (تغییر پهنه G در خیابان آیت‌الله‌کاشانی جنب ساختمان شهرداری منطقه پنج، به پهنه M وR) بدون طی اقدامات قانونی و پیرو جلسات مورخ 5 و 19خرداد 93 شورای عالی شهرسازی و معماری و اعلام مصوبه مبنی بر توقف پروژه ساخت و ساز و پس از بازدید نمایندگان شورا و ارایه گزارش مبنی بر ادامه فعالیت ساختمانی در حجم وسیع، این موضوع مجددا در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ 23 تیر 93 قرار گرفت.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر