از فروشندگی مواد مخدر تا کارآفرینی

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۳۹


گروه اقتصاد اجتماعی|

جهان پر از کسانی است که می‌گویند کلید موفقیت زنان را در اختیار دارند، تریسی مکنس اما کلیدی به مراتب بهتر هم در اختیار دارد: او برای بیرون نگه داشتن زنان از زندان در تلاش است.

چند ماه پیش بود که در بریتانیا، داستان زندگی تریسی مکنس 50 ساله که زمانی یک زندانی بود و امروز شرکت تولید سوسیس‌اش جوایز خوراکی را درو می‌کند، نقل محافل بود. بررسی کتاب خود زندگینامه‌یی مکنس با عنوان «پرنده زندان، زندگی و جرایم دختر خلافکار شهر اسکس (نام شهری در بریتانیا)» هم در کانال 4 این کشور موضوع داغ بحث‌ها بود.

با این همه، خیلی نمی‌گذشت از زمانی که تریسی، فروشنده خرده پای مواد مخدری بود که در زندان با قاتلان و جنایتکاران دمخور بود و نمی‌توانست از طرز فکری که زندگی او را نابود کرده بود خلاص شود. تریسی می‌گوید که دوره‌های بهبود مهارت‌های فکری (ETS) در زندان، توانسته زندگی او را دگرگون کند و حالا او خود پیشقدم شده تا این دوره‌ها در مدارس هم ارائه شوند تا بتوان دختران مدرسه‌یی را پیش از آنکه از ریل زندگی خارج شوند، به راه آورد. او می‌گوید:«اگر همان درمانی را که من در زندان دریافت کردم به بچه‌ها هم بدهیم، آن هم درست پیش از آنکه آنها دچار مشکل بشوند، انگلستان جرایم کمتری را شاهد خواهد بود.»

به گزارش «تعادل» به نقل از گاردین، تریسی که دهه دوم عمرش را به تناوب در داخل و خارج از زندان گذرانده بود، هر چه بیشتر در دنیای زیرزمینی شهر اسکس فرو می‌رفت و کار به آنجا رسید که به یک وصل‌کننده بدهی‌های مواد مخدر با نام مستعار «ملکه» مبدل شد. او در 37سالگی به جرم شرکت در توطئه واردات 4میلیون پوند مواد مخدر به بریتانیا، به 10سال حبس محکوم شد. محکومیتی که شروع فصلی جدید در زندگی تریسی شد و باعث شد او زندگی و زمان‌هاش را در معرض بازاندیشی قرار بدهد.

او دوره ETS را در زندان به پایان رساند. فرآیندی که هدف از آن برنامه‌ریزی دوباره مغز است و با استفاده از تمرینات شناختی، نحوه تفکر و رفتار مجرمانه را تغییر می‌دهد. این برنامه شامل تفکر انعطاف پذیر، کنترل انگیزه‌ها، چشم‌اندازهای اجتماعی، ارزش‌ها، استدلال‌های اخلاقی و برهان‌های حل مساله می‌شود.

هدف اولیه تریسی از ثبت نام در این برنامه هیچ کدام از اینها نبود، اما او در نهایت خود را با 25 سال رفتار خرابکارانه خویش رو در رو دید. او خود می‌گوید: «این برنامه باعث می‌شود شما تصویر بزرگ‌تری را در مورد عواقب کارهایتان و قربانی هایتان ببینید.» او ادامه می‌دهد: «شما در شیوه‌های دیگر زندگی، هیچ‌وقت بیرون از جعبه ذهنتان را نخواهید دید. این دوره خیلی عمیق است و به خاطر نقش‌هایی که شما باید در آن بازی کنید، همه‌چیز برایتان درونی می‌شود. اوایل من با خودم فکر می‌کردم که بی‌دلیل به کلاس آمده‌ام، اما روز بیرون آمدن فهمیدم که طرز فکرم در مورد زندگی تغییر کرده است.»


زندگی خارج از ریل

تریسی حالا در مدارس، دانشکده‌ها و انجمن‌های زنان سخنرانی می‌کند و به قضات، پلیس و گروه‌های اجتماعی مشورت می‌دهد. او معتقد است که برنامه ETS باید جزیی از برنامه درسی مدارس باشد. او 13 ساله بود که پدرش به زندان افتاد و زندگی او نیز از هم پاشید. والدینش از هم طلاق گرفتند و او دیگر هرگز پدرش را ندید. تریسی معتقد است که از همین جا بود که زندگی‌اش «از ریل خارج شد».

حکم زندان او را از کاملا دگرگون کرد و او را به سمت پرورش گاو سوق داد. او در سال 2007 شرکتی تاسیس کرد که اکنون 800 گاو در اختیار دارد و فروشگاهی هم در نزدیکی رامفورد در اسکس دارد. تریسی در شرکتش 22 نفر را به کار گرفته است. کتاب داستان زندگی خارق العاده تریسی مکنس، در سال 2013 توسط انتشارات سیمون‌اند شاستر منتشر شد. با این حال او تنها به نوشتن تجربیاتش در قالب کتاب اکتفا نکرده و در خلال نگارش آن نیز سخنرانی‌هایی در این سو و آن سو داشت.

او می‌گوید: «در کالجی در لندن سخنرانی می‌کردم که فهمیدم دختران نوجوان خیلی تمایلی به ادامه سخنرانی من ندارند. با این حال آنها را تا انتها پای صحبت هایم نگه داشتم و بعد از نیم ساعت به آنها گفتم من به اینجا آمده‌‌ام تا به شما بگویم که چه شد که راه را اشتباه انتخاب کردم. من به میل خودم به اینجا آمدم و کسی مرا مجبور نکرده بود. آنها ساکت شدند و به حرف‌های من گوش دادند، بعد هم جلو آمدند و عذرخواهی کردند. چیزی که من از این ماجرا فهمیدم این بود که آنها نمی‌دانستند که راهی که انتخاب کرده‌اند اشتباه است. کسی این را به آنها یاد نداده بود.»

تریسی معتقد است، می‌داند که چطور می‌توان گرایش به امور خلاف قانون را در میان دختران جوان کاهش داد: «وقتی که من در زندان بودم، دختری را دیدم که 9 بار به زندان آمد و دوباره بیرون رفت. آنجا بود که از خودم پرسیدم چرا کسی نیست که آنها را زیر بال و پر خودش بگیرد؟»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر