از هر 6 نفر در جهان تنها یک نفر در رفاه زندگی می‌کند

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۳۸

از هر 3 زن در جهان 2 نفر زندگی زجرآوری دارند

گروه اقتصاد اجتماعی|

موسسه نظرسنجی گالوپ با پایان سال2015 نتایج نظرسنجی خود را در مورد دیدگاه‌ها و رفتارهای ساکنان بیش از 140کشور جهان در سالی که گذشت منتشر کرد. این موسسه در نظرسنجی جهانی خود به‌طور منظم به ردیابی و گزارش وضعیت رفاه، اعتماد در موسسات ملی، نرخ اشتغال و سایر مسائل مهم و موثر بر زندگی روزانه افراد می‌پردازد. فهرست زیر درواقع منتخبی از مهم‌ترین یافته‌های جهانی سالی است که گذشت.


تنها 5درصد از مردم جهان اشتغال کامل دارند

به گزارش «تعادل» به نقل از ایسپا، نرخ بیکاری واقعی در جهان 32درصد است. به عبارت دیگر از میان 3.2میلیارد افراد بالغی که در سراسر جهان به عنوان نیروی کار محسوب می‌شوند، تنها 5 درصد از آنها دارای اشتغال کامل هستند و کار می‌کنند یعنی چیزی که گالوپ آن را یک شغل عالی می‌نامد. یعنی تقریبا 3میلیارد نفر که خواستار یک شغل عالی هستند از داشتن آن محرومند.

همچنین شکاف بزرگی بین مشاغل جهانی وجود دارد. نرخ استخدام مشاغل خوب گالوپ (درصد کل جمعیت افراد بالغ که حداقل 30ساعت در هفته برای یک کارفرما کار می‌کنند) در سال2014 در رقم 26درصد ثابت ماند. در سال2014 امریکای شمالی بالاترین درصد افراد بالغ را داراست که به‌صورت تمام‌وقت برای یک کارفرما کار می‌کنند و کشورهای جنوب صحرای آفریقا با 11درصد همچنان پایین‌ترین درصد منطقه‌یی را دارد. خاورمیانه و آفریقای شمالی (MENA) با 18درصد بعد از کشورهای جنوب صحرای آفریقا رتبه دوم را دارند.

از سوی دیگر خوش‌بینی بازار کار در امریکای شمالی و اروپا شدیدا افزایش می‌یابد. چشم‌انداز شغلی در اتحادیه اروپا و امریکای شمالی در سال2014 خوش‌بینانه‌ترین وضعیت خود را از زمان رکود اقتصادی جهانی داشتند. 51درصد از ساکنان امریکای شمالی در سال2014 بیان داشتند که زمان خوبی برای یافتن یک شغل خوب در منطقه آنها است (13درصد بیشتر از سال2013) و یک نفر از هر 4نفر در اتحادیه اروپا بیان کردند که زمان خوبی برای یافتن شغل جدید است. (8رتبه بالاتر از سال2013)

این موسسه در جای دیگر منتشر کرد که اروپایی‌ها منفی‌ترین دیدگاه را نسبت به مهاجرت دارند. پیش از اینکه جریان مهاجران به سمت اروپا در سال2015 به نقطه بحرانی برسد، یک بررسی گالوپ در 142کشور نشان داد که افراد در اروپا به‌طور متوسط، منفی‌ترین دیدگاه را در جهان نسبت به پدیده مهاجرت دارند. اکثر آنها (52درصد) بیان داشتند که میزان مهاجرت در کشورهای اروپایی باید کاهش یابد. در تمام نقاط دیگر جهان، افراد به‌جای کاهش مهاجرت، خواستار ثابت بودن یا افزایش میزان مهاجرت بودند.


عدم تمایل مهاجران سوریه برای ورود به امریکا و کانادا

تنها 6درصد از مهاجران سوریه تمایل دارند به امریکا یا کانادا بروند. در ژانویه 2015 و رسیدن تنش‌ها در سوریه به پنجمین سال خود، تقریبا نیمی از مردم سوریه (46درصد) که مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند که در صورت داشتن فرصت مناسب، حتما از کشور مهاجرت خواهند کرد. کشورهای اروپایی و خاورمیانه و شمال آفریقا مناسب‌ترین کشورهای مقصد برای این افراد هستند؛ بیشتر از یک‌سوم مهاجران بالقوه سوریه بیان می‌کنند که تمایل دارند به کشورهای این سه منطقه مهاجرت کنند. تنها 6درصد از مهاجران بالقوه سوریه تمایل دارند به امریکای شمالی مهاجرت کنند.


روسیه پایین‌ترین میزان تایید و امریکا بالاترین را در جهان دارد

در سال2014 روسیه پایین‌ترین میزان تایید را برای 8سال متوالی در جهان داشته است. کشورهای وابسته به غرب، به‌خصوص کشورهای عضو ناتو، مورد مخالفت روسیه قرار می‌گیرند و در عین حال روس‌ها و جمعیت کشورهای تحت عضویت جماهیر شوروی سابق احساس منفی در مورد رهبری امریکا، اتحادیه اروپا و آلمان دارند.

داده‌های منتشرشده از این موسسه درباره زنان می‌گوید که تقریبا 2میلیارد زن در جهان در حال تنش و رنج هستند. از هر 4زن در جهان 3زن (حدود 2میلیارد زن) کیفیت زندگی خود را به اندازه‌یی منفی درجه‌بندی می‌کنند که می‌توان آن را مبارزه یا زجر کشیدن نامید. درجه‌بندی زندگی سایر زنان یعنی حدود 620میلیون زن، آنها را در گروه افراد در حال پیشرفت قرار می‌دهد. این درجه‌بندی‌ها در چندین سال گذشته ثابت بوده‌اند.

گالوب در رابطه با زندگی همراه با رفاه (به زیستن) اعلام کرد که امریکا بالاترین و کشورهای جنوب صحرای افریقا پایین‌ترین میزان به زیستن را دارند. براساس شاخص به زیستن جهانی گالوپ- در سال2014 حدود یک نفر از هر 6نفر در جهان کامیاب یا مرفه است- یا قوی و پایدار- حداقل در 3مورد از 5مولفه رفاه.

ساکنان امریکا بیشترین احتمال را برای کامیابی در 3مولفه رفاه یا بیشتر دارند (31.3درصد)، درحالی‌که ساکنان کشورهای جنوب صحرای آفریقا کمترین احتمال را دارند (10، 2 درصد)


ساکنان امریکای لاتین با احساس‌ترین مردم جهان

ساکنان امریکای لاتین از لحاظ احساسات در جهان پیشتاز هستند. کشورهای امریکای لاتین که بولیوی و ال سالوادور در آن رتبه اول و دوم را دارند در راس فهرست کشورهای احساسی جهان در سال2014 قرار دارند. به‌طور متوسط، از هر 10ساکن این مناطق تقریبا 6نفر از تجربه احساسات مثبت یا منفی در روز قبل گزارش دادند. کشورهای جماهیر شوروی سابق در طرف دیگر این طیف قرار دارند که حداکثر 4نفر از هر 10نفر از تجربه این احساسات گزارش دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر