توافقی برای پرداخت بدهی‌های نفتی در قالب روپیه نشده است

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۰۴

گروه انرژی

در روزهای گذشته رسانه‌های هندی از توافق بین ایران و هند برای دریافت مابقی بدهی‌های نفتی هند به ایران که به بیش از 6 میلیارد دلار می‌رسد به صورت روپیه خبر داده ‌بودند. ادعایی که به نظر می‌رسید در سفر اخیر محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به هند مورد توافق طرفین قرار گرفته است. موضوعی که با انتقاد کارشناسان مواجه شده و دریافت بدهی‌های نفتی هند به صورت روپیه را به نفع ایران نمی‌دانند.

هندی‌ها از سال 2013 و پس از تحریم‌ یک بانک ترکیه‌یی که محل واریز بدهی‌های نفتی هند به ایران بود اقدام به واریز بدهی‌های خود به صورت روپیه در بانک‌های داخلی این کشور کردند. از این ‌رو هندی‌ها اصرار دارند که بدهی‌های خود را به صورت روپیه به ایران بپردازند و از پرداخت پول به ایران در قالب ارزهای رایج خودداری می‌کنند.

اما روز پنج‌شنبه مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اخبار منتشر شده در این زمینه را رد کرد و گفت: این شرکت هیچگونه توافقی با مقام‌های هندی مبنی بر پرداخت بدهی ٦,٥ میلیارد دلاری هند به ایران در قالب روپیه نداشته است.

به گزارش ایسنا، محسن قمصری با رد خبرهای منتشر شده رسانه‌های خارجی مبنی بر توافق ایران و هند برای پرداخت طلب نفتی هند به کشورمان به شکل روپیه تصریح کرد: اگر شرکت ملی نفت ایران تصمیم به گرفتن طلب خود به شکل روپیه داشت پیش از این نسبت به این کار اقدام می‌کرد.

براساس اعلام وزارت نفت، برخی رسانه‌ها از توافق ایران و هند برای پرداخت بدهی نفتی هند به کشورمان به شکل روپیه خبر داده‌اند. قمصری که ماه گذشته سفری به هند داشت، پیش‌تر گفته بود که پالایشگاه‌های هندی ازجمله صنایع ریلاینس علاقه‌مند به واردات نفت بیشتر از شرکت ملی نفت ایران هستند. صنایع ریلاینس که بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در هند اداره می‌کند در سال 2010 تحت فشار تحریم‌های غرب واردات نفت ایران را متوقف کرد.

قمصری همچنین اظهار کرد: ایران برای جذب مشتری تخفیف نخواهد داد. درحال حاضر ایران نفت خود را با دوره بازپرداخت 90روزه، حمل‌ونقل رایگان و یک سری تخفیف‌ها در زمینه قیمت به خریداران هندی می‌فروشد.

قمصری گفت: پالایشگاه‌های هندی علاقه‌مند به خرید نفت کارون غربی هستند. پالایشگاه‌های هندی دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین حدود 6 میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.

قمصری خاطرنشان کرد: ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود به ارزهای خارجی و ترجیحا یورو است اگرچه مکانیسم دریافت این طلب‌ها هنوز تعیین نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر